Op 17 december 2007 (jaarnummer 2551) keurde de gemeenteraad de oprichting van de Beleidsadviesraad Detailhandel en Horeca goed.
Op 26 januari 2015 (jaarnummer 20) keurde de gemeenteraad de wijziging in de samenstelling en werking van de Beleidsadviesraad Detailhandel, Horeca en Toerisme goed.
Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5760) keurde het college het principebesluit over de opstart van de actualisatie van het horecabeleidsplan goed.
Het horecabeleidsplan 2008-2013 omvatte verschillende acties, zoals het aanstellen van een horecamanager als adviseur voor de sector, het uitwerken van een terrasbeleid, het opzetten van een overlegplatform, een werkgroep, enz. De acties en beleidsvoorstellen die in dat plan stonden zijn nu uitgewerkt en onderdeel van de reguliere werking van de stad Antwerpen. Daarnaast is er sinds de goedkeuring van dat horecabeleidsplan binnen de horecasector ook veel veranderd. De belangrijkste wijzigingen zijn uiteraard de invoering van het geregistreerde kassasysteem (GKS), de wereldwijde pandemie en de gevolgen daarvan, alsook de invoering van het rookverbod, stijgende energiekosten, enz. De sector is anders gaan werken, professioneler geworden en vraagt dus een andere soort van ondersteuning en samenwerking dan voorheen. Om aan deze noden tegemoet te komen was een nieuw actueel beleidsplan voor de horecasector noodzakelijk.
Om tot dit geactualiseerde horecabeleidsplan te komen werd er onderzoek gedaan op verschillende vlakken. Er werd aan terreinonderzoek gedaan op verschillende congressen en trendtours. De horecamanagers bezochten andere steden om goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen en knelpunten te definiëren, dit zowel in België als Nederland. Ook diepte-interviews met de horecasector waren een belangrijk onderdeel. Daarnaast werden cijfers vanuit de sector geraadpleegd. Overkoepelende belangenverenigingen werden betrokken en als laatste deed de stad Antwerpen ook eigen bewonersbevragingen voor het onderzoek. Dit alles werd nauw afgetoetst met zowel een interne als een externe klankbordgroep via workshops en brainstormsessies en werd voor advies voorgelegd aan de Beleidsadviesraad Detailhandel, Horeca en Toerisme.
Met dit horecabeleidsplan beoogt de stad Antwerpen een langdurige versterking van de horecasector, gezien het economische en sociale belang hiervan. Het horecabeleidsplan geeft een kader voor de stad Antwerpen en sector en stelt prioriteiten voor de toekomst. Het bekijkt waar verbeteringen wenselijk zijn en geeft kansen om eventuele noden af te toetsen met de sector.
Het horecabeleidsplan start met een analyse van de sector. Het geeft de economische en maatschappelijk rol weer die de sector in de stad Antwerpen heeft. In dit onderdeel worden ook de belangrijkste trends besproken en worden de focuspunten die de sector zelf heeft aangebracht, toegelicht.
Na de analyse volgt het beleidskader. Het uitgangspunt is dat de stad Antwerpen ervoor kiest om zich als supporter op te stellen voor de horecasector, dit via drie krachtlijnen die samen met de sector werden gekozen. De krachtlijnen zijn:
Elke krachtlijn omvat topics waaruit acties en voorstellen volgen. Sommigen acties en beleidsvoorstellen zijn al heel concreet door de samenwerking met stakeholders, andere geven een aanzet of nodigen uit voor verdere uitwerking en overleg of afstemming. Het horecabeleidsplan is een kapstok om deze beleidsvoorstellen in een vervolgtraject verder uit te werken.
De Beleidsadviesraad Detailhandel, Horeca en Toerisme geeft gezamenlijk een positief advies over het horecabeleidsplan. Het plan is voor de Beleidsadviesraad een basisdocument dat niet limitatief is en evolueert in functie van opportuniteiten. De adviesraad vraagt om in het bijzonder voldoende aandacht te hebben voor:
De beleidsadviesraad vraagt om wat betreft nachtleven aandacht te hebben voor de verzoening van wonen en uitgaan en stelt nachtstewards voor om deze functies te verzoenen.
De gemeenteraad keurt het Horecabeleidsplan goed.