Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04868 - Omgevingsvergunning - OMV_2023035953. Schoenmarkt 20. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04868 - Omgevingsvergunning - OMV_2023035953. Schoenmarkt 20. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_04868 - Omgevingsvergunning - OMV_2023035953. Schoenmarkt 20. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023035953

Gegevens van de aanvrager:

NV Neckermann Belgium met als adres Chaussée de Bruxelles 257 te 1410 Waterloo

Ligging van het project:

Schoenmarkt 20 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1641D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanbrengen van gevelreclames

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed van een ‘neoclassicistisch burgerhuis’: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4515;

-          30/10/2015: vergunning (3582#1878) voor het verbouwen van 2 winkelpanden;

-          29/03/2015: weigering (2015174) voor het verbouwen van een winkelpand.

 

Vergunde en bestaande toestand

-          functie:

  • detailhandel.

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met zadeldak; 
  • de kroonlijsthoogte is circa 14,30 meter en de nokhoogte is circa 15,85 meter.;

-          gevelafwerking:

  • het gelijkvloerse deel van de voorgevel is bepleisterd en geschilderd in een witte kleur;
  • het overige deel van de voorgevel is uitgevoerd in natuursteen, off-white;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in hout donkerbruin geschilderd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • diensten

-          bouwvolume:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          gevelafwerking:

  • een enkelzijdige gevelband van 6 centimeter dikte als reclamebord boven de inkom van 4,22 meter lang en 49 centimeter hoog;
    • op de gevelband komt een gele N van 28,50 op 28,5 centimeter en het woord “Nekkermann” in zwarte letters met een hoogte van 12,6 centimeter.
  • een dubbelzijdig haaks bord van 72 centimeter breed en 62 centimeter hoog;
    • op beide zijde komt een gele N van 38 op 38 centimeter en het woord “Nekkermann”.
  • de gevelband en de haakse reclamebord hebben een lichtblauwe achtergrond;
  • op de ramen van de eerst verdieping worden One-way-vision vinyl met een digitale print aangebracht.

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een reclamebord in het gevelvlak;

-          plaatsen van een haakse reclamebordslopen van;

-          plaatsen van reclamefolie tegen de ramen op de eerste verdieping;

-          andere wijzigingen aan de voorgevel vormen geen onderdeel van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

26 april 2023

5 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: gevelreclame moet op minimum 60 centimeter van de perceelsgrenzen blijven. De gevraagde reclame blijft maar circa 40 centimeter van de perceelsgrenzen;
  • in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters;
  • de haakse reclame mag maar maximum 60 centimeter uit de gevel springen. De gevraagde reclame springt 72 centimeter uit de gevel;
  • gevelopeningen mogen maar voor maximum 50 % bedekt zijn met reclame. de ramen op de eerste verdieping worden helemaal bedekt met reclame.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het plaatsen van zaak-gebonden publiciteit. Het pand is momenteel vergund als ‘detailhandel’ en werd omgevormd tot ‘diensten’. Deze functiewijziging is sedert 2015 vergunningsplichtig en moet worden aangevraagd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is ongunstig:

 

“Vanuit oogpunt monumentenzorg kan het plaatsen van haakse publiciteit gunstig geadviseerd worden. De voorgestelde zaak-gebonden publiciteit vlak op de gevel als gevelband en de bestickering tegen de ramen kan echter niet gunstig geadviseerd worden. De zaak-gebonden publiciteit moet voldoen aan de regelgeving ter zake, namelijk artikel 33 van de bouwcode. Gezien de ligging in CHE-gebied mag de publiciteit enkel voorzien worden in losse letters, naar analogie met de vergunde zaak-gebonden publiciteit van Schoenmarkt 16.

De zaak-gebonden publiciteit in de vorm van bestickering tegen de twee ramen op de eerste verdieping doet afbreuk aan de beeldwaarde van het beeldbepalend pand en de omliggende waardevolle che-bebouwing tegenover het monument de boerentoren.”

 

De aanvraag is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. Publiciteit op de gevel moet bestaan uit losse letters en de ramen mogen maar voor max. 50 % bedekt worden. De aanvraag moet daarom worden geweigerd. Een nieuwe aanvraag voor publiciteit kan gecombineerd worden met de bestemmingswijziging van handel naar diensten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van  onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

26 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 september 2023

Verslag GOA

6 juli 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.