Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023004472 |
Gegevens van de aanvrager: | Bart Rathé namens de heer Roberto Milanese met als adres Vleminckveld 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vleminckveld 6-8 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nrs. 1739E en 1745A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een duplex-appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vleminckveld 6:
- 08/04/2016: vergunning (201638) voor het regulariseren van een gevel en het plaatsen van dubbel hoogrendementsglas;
- 20/08/2004: vergunning (197#20040391) voor het verbouwen van een woning met handelsgelijkvloers;
Vleminckveld 8:
- 23/07/2004: vergunning (197#20040961) voor het aanpassen van de bestaande voorgevel en verbouwen van winkel.
Vergunde toestand
- functie:
- winkel, studio en duplex-appartement;
- winkel en 2 appartementen;
- bouwvolume:
- 3 bouwlagen met mansardedak en dakuitbouw;
- 3 bouwlagen met plat dak;
- Nokhoogte: 9,30 m.
- gevelafwerking:
- beige zandsteen, wit geschilderd op de gelijkvloerse verdieping;
- houten schrijnwerk, wit geschilderd;
- winkelpui in vitrine glas met stalen schrijnwerk;
- wit geglazuurde gevelsteen en wit aluminium schrijnwerk.
Bestaande toestand
- gevelafwerking conform de vergunde toestand met uitzondering van wit pvc schrijnwerk bij Vleminckveld nr. 8.
Nieuwe toestand
- algemeen
- functie:
- winkel, studio en duplex-appartement;
- winkel en 2 appartementen;
- een gedeelte van een 3de appartement bevindt zich in de daklaag.
- bouwvolume:
- 3 bouwlagen met mansardedak en dakuitbouw;
- 3 bouwlagen met mansardedak;
- Kroonlijsthoogte: 9,30 m. Nokhoogte: 13,30 m.
- Dakterras van 4,50 m diep.
- gevelafwerking:
- beige zandsteen, wit geschilderd op de gelijkvloerse verdieping;
- houten schrijnwerk, wit geschilderd;
- winkelpui in vitrine glas met stalen schrijnwerk;
- wit geglazuurde gevelsteen en wit pvc schrijnwerk;
- mansardedak in grijze leien en grijs geschilderd houten schrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume met een bijkomende daklaag, zonder verhoging van het aantal woonentiteiten;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken waardoor twee panden met elkaar verbonden worden;
- inrichten van een dakterras met aanpassingen aan de scheidingsmuren door het plaatsen van een borstwering op de perceelsgrens.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 27 april 2023 | 16 mei 2023 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 27 april 2023 | 28 juni 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de uitbreiding van een woongebouw met een extra bouwlaag, zonder vermeerdering van het aantal woningen. De uitbreiding is functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De nieuwe bouwlaag dient als uitbreiding van het aanpalende appartement, waardoor een erfdienstbaarheid ontstaat. De gevels blijven wel leesbaar als afzonderlijke panden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied, woning nummer 6 is bovendien opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg werd opgevraagd:
“Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de uitbreiding van het pand met een bijkomende bouwlaag. Uit een bouwaanvraag uit 1960 leren we dat het pand oorspronkelijk ook voorzien was van een dakverdieping in de vorm van een schilddak (nok dwars op de gevel). Tijdens de verbouwing in de jaren 60 werd het dak gesloopt en kreeg de gevel het huidige uitzicht.
De uitbreiding in de vorm van een dakverdieping in het gevelvlak met behoud van de kroonlijst is aangewezen. Vandaag stelt men een dak voor dat aanleunt bij de pseudomansardetypologie, een typologie die ook terug te vinden is bij de twee buurpanden. Een pseudomansarde kan overwogen worden mits bij de uitwerking van de dakverdieping de beeldondersteunende waarde van het pand in de cultuurhistorische omgeving bewaard en bij voorkeur versterkt wordt. Het voorliggende ontwerp gaat hieraan voorbij. Het is te hoog en ook atypisch opgebouwd waardoor dit de gevelverhouding en de aansluiting op de twee belendende erfgoedpanden niet ten goede komt. Een mansarde heeft andere verhoudingen omdat er meestal nog een borstwering in baksteen aanwezig tussen de ramen van de verdieping eronder en de kroonlijst van waarop die vertrekt.
Een welstandstoets is aangewezen.
Het ‘achterhuis’ bevat mogelijk nog historische balken aan de ankers en het verbouwingsplan uit 1960 te zien, hier wordt in principe niet aan geraakt tenzij de daklaag moeten verstevigd worden voor het aanbrengen van een groen dak. Indien dit het geval zou zijn dan dient dit eerst onderzocht.”
Er wordt geadviseerd om bij een nieuwe aanvraag het ontwerp van de gevel vooraf af te stemmen met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De brandweer gaf een ongunstig advies, onder meer omwille van het ontbreken van voldoende informatie. Er worden ook tekortkomingen vastgesteld met betrekking tot de evacuatiewegen. De vergunning moet daarom worden geweigerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer, en omwille van onverenigbaarheden met de goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 januari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 27 april 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 september 2023 |
Verslag GOA | 6 juli 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.