Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023047300 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR Bpost met als contactadres Anspachlaan 1 bus 1 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Noorderlaan 395 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 16 sectie C nr. 356M3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | creëren van twee bijkomende gevelopeningen in de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
31/05/2005: stedenbouwkundige vergunning (484.394) voor de nieuwbouw van een postsorteercentrum.
Nadien zijn er nog diverse vergunningen verleend met als recentste (3/07/2020) een omgevingsvergunning (OMV_2020037314) voor de uitbreiding van een magazijn en aanpassing van de interne wegenis.
Vergunde toestand
Een postsorteercentrum met langs de straatzijde kantoorruimte en rondom het gebouw parkeerruimte voor zowel bedrijfsvoertuigen als personenwagens.
Bestaande toestand
In de noordoostgevel van het sorteercentrum Antwerpen X van Bpost zijn 17 loskades aanwezig. Omwille van de groei van het pakjesvolume is er nood aan extra laad- en loskades om pakjes tijdig naar de distributie te kunnen afvoeren.
Nieuwe toestand
- Het toevoegen van 2 gevelopeningen waarin een poort geplaatst wordt, tussen een aantal reeds bestaande gevelopeningen die ingericht zijn als laad- en loskades.
- De 2 nieuwe gevelopeningen worden tevens ingericht als laad- en loskade. Daar deze tussen bestaande laadkades liggen, helt het terrein hier reeds af en dient er niets aan de verharding of het terreinprofiel veranderd te worden.
- Het uitzicht van de 2 nieuwe laad- en loskades is identiek aan de reeds bestaande laad- en loskades: een zilvergrijze poort en zwarte dockshelter.
Inhoud van de aanvraag
- Gevelwijziging door het toevoegen van 2 gevelopeningen in de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 juni 2023 | 30 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen | 1 juni 2023 | 16 juni 2023 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten. Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Churchilldok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Noorderlaan heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel met de Noorderlaan en ten zuiden en noorden van de aanvraag lopen overdrukken met als aanduiding Leidingstraat. Aan de noord- en aan de oostzijde van de Noorderlaan lopen parallel de bestemmingen Zone voor permanente ecologische infrastructuur en Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. De spoorwegbundel, het rangeerstation Antwerpen-Noord, en de spoorwegen ten oosten van de zones voor permanente ecologische infrastructuur hebben als bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur. Ten oosten bevindt zich een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Deze loopt deels verder over een gebied buiten de afbakeningslijn zeehavengebied maar dat volgens het GRUP wel bestemd is als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.
Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, ten oosten van de aanvraag, is tevens het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Natuurgebieden, Parkgebieden en Speelbossen of speelweiden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag. Er wordt geen nieuwe verharding of bijkomende dakoppervlakte aangevraagd.
Toegankelijkheid
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening
De overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project voorziet geen bijkomende verharde en dakoppervlakte. De aanvraag ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. In alle redelijkheid kan worden geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft werken aan de gevel van een bestaand postsorteercentrum. De bouw van het postsorteercentrum is vergund in 2005 en sindsdien zijn er al verschillende uitbreidings- en aanpassingswerken uitgevoerd. Omwille van de groei van het pakjesvolume is er nood aan extra laad- en loskades. De nieuwe gevelopeningen worden gecreëerd tussen reeds bestaande, gelijkaardige gevelopeningen.
Deze werken sluiten qua materiaal en kleurgebruik aan op de reeds bestaande situatie. De aanvraag maakt de verdere exploitatie van het industrieel bedrijf mogelijk en is daardoor functioneel inpasbaar binnen de gegeven context van een gebied met logistieke functie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen de aanvraag is gesitueerd.
De aangevraagde werken zijn beperkt qua omvang en worden in het bestaande bouwvolume geïntegreerd. Er wordt bijgevolg geen extra ruimte ingenomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de Brandweerzone Antwerpen. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. Het advies is van die aard dat het aan de vergunning kan worden gehecht.
Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge werd als beheerder van het havengebied om advies gevraagd. Zij brachten een gunstig advies uit.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De werken worden aangevraagd om het hoger pakjesvolume te kunnen verwerken. De werken zelf genereren echter geen bijkomende parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 mei 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 1 juni 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 oktober 2023 |
Verslag GOA | 5 juli 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.