De districtsraad keurde in de zitting van 19 december 2022 (jaarnummer 93) aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 260 over de jaarrekening.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten
met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1. "de gemeente" als "het district";
2. "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3. "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4. "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5. "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6. "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De districtsraad stelt de jaarrekening 2022 vast met de volgende resultaten:
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 17 april 2023 | -- |
projectdefinitie en het concept
| college | 17 mei 2023 | 3363 |
Het zuidelijke deel van de Adolf Greinerstraat moet aangesloten worden op de toekomstige omleidingsweg van Umicore (SWOU12151) waarbij verkeersveiligheid en vergroenen centraal staan.
Het college keurde in zitting van 17 mei 2023 (jaarnummer 3363) de projectdefinitie en het concept (27 maart 2023) voor de wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat, Van Praetstraat, district Hoboken, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en concept ter advies voor aan de districtsraad .
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
Adolf Greinerstraat en Van Praetstraat
zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en de mobiliteitsvoorwaarden. Het district heeft adviesbevoegdheid.
Inleiding
Het concept is het resultaat van een uitgebreide analyse en een ontwerpend onderzoek waarbij de ambitie maximaal gerealiseerd wordt, rekening houdend met de randvoorwaarden.
Het projectgebied omvat het zuidelijk deel van de Adolf Greinerstraat tot de Van Praetstraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
De Adolf Greinerstraat is een industriehoofdstraat en een hoofdroute voor de brandweer. Langs de grote bedrijven is er geen ruimte voor voetpaden. Het dubbelrichtingsfietspad is te smal. Er is geen openbaar groen. De verlichting wordt vernieuwd. De riolering wordt deels aangepakt. Om een beter ontwerp te creëren, moeten er gronden verworven worden.
Concept
Het dubbelrichtingsfietspad van de omleidingsweg wordt doorgetrokken tot aan de enkelrichtingsfietspaden van de Van Praetstraat. Net na de bocht in de omleidingsweg wordt een veilige fietsoversteek voorzien. Vanaf deze fietsoversteek wordt een dubbelrichtingsfietspad aangelegd dat aansluit op het bestaande dubbelrichtingsfietspad richting de zuidelijke poort van Umicore.
In de zijstraten van de hoofdindustriestraat komen plateaus. Beide zijstraten geven voorrang aan de hoofdas. In de bocht met de Titanstraat wordt een oversteekmogelijkheid voorzien.
Waar mogelijk worden er groenzones met nieuwe bomen ingetekend.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Er zijn geen parkeerplaatsen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een negatieve bomenbalans, maar in een toekomstig groter groenvolume.
Bestaande toestand = 8 bomen op privaat domein (toekomstig openbaar domein); nieuwe toestand = 6 nieuwe bomen, waarvan 4 large en 2 medium bomen. Vijf bestaande private bomen worden gerooid omdat ze op de rijbaan en het fietspad komen. Drie private bestaande bomen worden weggehaald door een nutsmaatschappij.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De riolering wordt deels vernieuwd. De afwatering van de omleidingsweg wordt aangesloten op de Adolf Greinerstraat.
Het budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/225/2LMS010402A00000/2SA020200 en zal bij AMJP7 worden verschoven naar SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/224/2LMS010402M02861/2SA020200.
Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 17 april 2023
Dit wordt onderzocht in de volgende fase.
Dit wordt onderzocht in de volgende fase.
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
Dit wordt onderzocht in de volgende fase.
Dit wordt onderzocht in de volgende fase.
Dit wordt onderzocht in de volgende fase.
De districtsraad adviseert de projectdefinitie en het concept (27 maart 2023) voor de wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat, Van Praetstraat, district Hoboken gunstig.
Het districtscollege vergaderde op 30 mei 2023. Iedereen was aanwezig, behalve districtsschepen Paul De Ranter en districtsschepen Tom De Boeck.
Het districtscollege keurt de notulen van 30 mei 2023 goed.
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2019/01001 | |||
Bestek | Goedkeuring Gemeenteraad | 21 oktober 2019 | 583 |
Publicatie | 23 september 2019 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 13 december 2019 | 10383 |
Sluiting opdracht | 7 januari 2020 |
Op 13 december 2019 (jaarnummer 10383) gunde het college de raamovereenkomst " onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding”, op basis van bestek GAC/2019/01001, aan de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 7 januari 2020.
Het districtscollege wenst onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding uit te voeren in de Oudestraat, district Hoboken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13565A ter goedkeuring voor.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Oudestraat is een lokale straat.
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2019/01001, de opdracht SWPR13565A, Oudestraat op, voor een bedrag van 15.203,65 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen (PH) en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste van | Gunning | Herziening en VH | 21% btw | Totaal |
Aandeel district Hoboken | 7.239,85 | 2.332,14 | 2.010,12 | 11.582,11 |
Stad | 6.969,86 | 2.507,90 | 1.990,33 | 11.468,09 |
Nuts (herbestratingsbons) | 993,93 | 357,63 | 283,83 | 1.635,39 |
Totaal | 15.203,65 | 5.197,67 | 4.284,28 | 24.685,59 |
Uitvoeringstermijn: 5 werkdagen
Prijsherziening: Volgens raamovereenkomst
Periode van opmaak: februari 2023 | |||
aanleggen van wegen met cementbetonverhardingen | 1.608,15 | 25.98% | actuele prijsherziening |
Overschrijding VH | 723,99 | 10,00% |
Voor deze werken werden volgende bestelbonnen (in EUR) opgemaakt:
Bestelbonnummer | Ten laste van | Bedrag |
4005553843 | District Hoboken | 11.582,11 |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Oudestraat Opdracht SWPR13565A Verbruggen bv
| 11.582,11EUR | Budgetplaats: 5062500000
Budgetpositie: 224 Functiegebied: 2HOB010101M02878 Subsidie: SUB_NR Fonds: Intern Begrotingsprogramma: 2HO090200 Budgetperiode: 2300 | 4005553843 |
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 219) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen (perceel 2), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv, ondernemingsnummer 0403.063.902.
Eén locatie voor een snellaadstation met meerdere snellaadpalen voor het district Hoboken wordt nu ter advies voorgelegd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Er wordt gekozen om meerdere snellaadpalen op één locatie in te richten zodanig dat de gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid hebben over de mogelijkheid om te laden op die locatie. Bij een snellaadpaal kan er, afhankelijk van het type wagen, binnen 20 à 30 minuten een aanzienlijke hoeveelheid kWh en dus rijbereik worden bijgeladen om verder te kunnen rijden. De snellaadpalen zijn dan ook een ideale aanvulling op de gewone laadpalen waar de wagen lange tijd geconnecteerd moet zijn om gedeeltelijk of volledig op te laden.
De locaties voor snellaadstations worden zo gekozen dat ze langs de Singel en andere grote verbindingswegen van Antwerpen liggen. Op die manier kunnen gebruikers van elektrische voertuigen gemakkelijk hun wagen bijladen, zonder extra verkeer in de woonwijken te creëren. Er wordt hierbij gekozen voor een logisch netwerk van locaties verspreid over de stad en haar districten.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de locaties samen met Total Belgium nv onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publiek snellaadstation te plaatsen op de P+R Schoonselhof aan de inrit die het verste van de tramkeerlus ligt.
Er wordt voorgesteld om drie snellaadpalen te plaatsen die samen zes oplaadplaatsen voor elektrische wagens kunnen bedienen. Om dit snellaadstation van voldoende stroom te voorzien, is er nood aan het installeren van een middenspanningscabine. Deze cabine zal kwalitatief worden afgewerkt met houten bekleding. Daarnaast wordt ook voorgesteld om één normaallader te plaatsen voor twee oplaadplaatsen aan de parkeerplaatsen die vrij blijven tussen de snelladers om zo één geheel te vormen. Deze laadpaal zal via de klassieke proefopstelling ter advies aan het districtscollege worden voorgelegd.
De voorbehouden parkeerplaatsen zijn iets breder dan standaard parkeerplaatsen zodat er ruimte is om te manoeuvreren met de oplaadkabel die een stuk dikker en stugger is dan bij een normale laadpaal. Op deze manier is er ook meer plaats om de parkeerplaatsen in en uit te rijden tussen andere wagens die aan het laden zijn en verbonden zijn met een oplaadkabel.
De (snel)laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans daalt met vier plaatsen, 12 gewone parkeerplaatsen worden omgevormd tot zes ruimere plaatsen voorbehouden voor elektrisch snelladen, twee plaatsen voor elektrisch traagladen en de middenspanningscabine neemt ook een parkeerplaats in beslag.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Hoboken
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke snellaadpalen, district Hoboken' gunstig.