Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07606 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120384. Jezusstraat 3-7, 15-15A, Meir 117-127, Cellebroedersstraat zonder nummer (zn), Lange Nieuwstraat 106-124. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07606 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120384. Jezusstraat 3-7, 15-15A, Meir 117-127, Cellebroedersstraat zonder nummer (zn), Lange Nieuwstraat 106-124. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07606 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120384. Jezusstraat 3-7, 15-15A, Meir 117-127, Cellebroedersstraat zonder nummer (zn), Lange Nieuwstraat 106-124. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023120384

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV Meir Corner (0676725646) met als adres Steenweg op Leuven 1188 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe

Ligging van het project:

Jezusstraat 3-7, 15-15A, Meir 117-127, Cellebroedersstraat zn, Lange Nieuwstraat 106-124 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 123F, 123G, 148Z, 148A2, 148Y, 148X en 163F

waarvan:

 

-          20201202-0014

afdeling 3 sectie C nrs. 163F, 123G, 148X, 148Z, 123F, 148A2 en 148Y (Retail)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van het verzoek:

bijstelling voorwaarden voor IIOA Retail van omgevingsvergunning OMV_2020147821

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 23 april 2021 verleende het college aan Karel de Grote Hogeschool en Meir Corner een omgevingsvergunning onder voorwaarden voor het slopen van een kantoorgebouw en het bouwen en exploiteren van de campus Karel de Grote hogeschool en handelsruimtes (OMV_2020147821). De bemaling, noodzakelijk voor het uitvoeren van de werken, werd mee aangevraagd en vergund. Op 28 april 2022 bevestigde de deputatie van de provincie Antwerpen deze vergunning onder voorwaarden in beroep. Daarna werd opnieuw beroep ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De Raad verwierp het beroep op 2 maart 2023.

Inhoud van de aanvraag

Voorliggende aanvraag omvat een vraag tot schrapping van een bijzondere voorwaarde opgenomen in de vergunning met referentie OMV_2020147821 evenals een bijstelling van een sectorale voorwaarde opgenomen in Vlarem II. 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte

Retail

1

Bij te stellen voorwaarde:
2. Het bemalingswater mag niet geloosd worden op het gemengd of DWA-rioleringsstelsel.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling: Het bemalingswater mag geloosd worden in de gemengde riolering.

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

Retail

1

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 5.53.6.1.1, §2, zesde lid:
Het bemalingswater dat niet terug in de grond gebracht of nuttig hergebruikt kan worden, wordt geloosd in oppervlaktewater, in een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater of in het gedeelte van de gescheiden riolering dat bestemd is voor de afvoer van hemelwater. Lozing op een openbare riolering is alleen toegestaan als het conform de beste beschikbare technieken niet mogelijk is om zich op een andere manier van dat water te ontdoen. Tenzij anders bepaald in de omgevingsvergunning mag niet geloosd worden in de openbare riolering als er zich binnen een afstand van 200 meter van de bemalingspomp een kunstmatige afvoer voor hemelwater of oppervlaktewater bevindt die via openbaar domein bereikbaar is. 

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling

De gevraagde afwijking bestaat erin dat de (nieuwe - sinds 12 december 2022) algemene milieuvoorwaarde, voor dit project niet hoeft te worden nageleefd.

We vragen dus dat de milieuvoorwaarde wordt aangepast in die zin dat er toelating is om het bemalingswater te lozen in de openbare riolering, ook al is er binnen een afstand van 200 meter (in vogelvlucht) van de bemalingspomp een kunstmatige afvoer voor hemelwater. 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaamse Milieumaatschappij/ Advies grondwater Antwerpen

5 oktober 2023

12 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

5 oktober 2023

23 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  2:   zone voor wonen - (wo2), artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

Het verzoek ligt niet in een verkaveling.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening


De aanvraag betreft een tijdelijke bemaling die noodzakelijk is voor de uitvoering van eerder vergunde stedenbouwkundige handelingen. Deze stedenbouwkundige handelingen werden reeds eerder getoetst aan de verenigbaarheid met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening. De bemaling zelf is slechts tijdelijk van aard en noodzakelijk voor de uitvoeringsfase van de bouw. Het project kan beschouwd worden als verenigbaar met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

In de omgevingsvergunning met referentie OMV_2020147821 werd volgende bijzondere milieuvoorwaarde opgenomen:

“2. Het bemalingswater mag niet geloosd worden op het gemengd of DWA-rioleringsstelsel.”

In voorbereiding op de bemaling werden de lozingsmogelijkheden door de exploitant onderzocht. Conform de best beschikbare technieken bleek het echter niet mogelijk te zijn om deze bijzondere voorwaarde te vervullen. De dichtstbijzijnde RWA-leiding is gelegen aan de Frankrijklei. Hiervoor zou er meer dan 200 meter aan bovengrondse leidingen moeten worden aangelegd op het openbaar domein (via de Meir, de Leysstraat, de Sint-Jacobsmarkt,...). Dit zijn allemaal drukke toegangswegen gelegen in het toeristische hart van de stad Antwerpen.

Aangezien deze bijzondere voorwaarde opgelegd werd door VMM dienst Grondwater, vond er op 27 augustus 2021 een overleg plaats tussen VMM, stad Antwerpen en de exploitant om deze bijzondere voorwaarde te bespreken. VMM ging akkoord om af te zien van deze voorwaarde indien dit technisch niet haalbaar of veilig werd geacht. Een andere piste werd voorgesteld, namelijk een buis doorheen de gemengde riolering trekken naar de hemelwatercollector.

De praktische mogelijkheden van dit alternatief werden besproken op 17 januari 2022 met rioolbeheerder Water-Link, stad Antwerpen en de exploitant. Volgens Water-Link was dit alternatief echter eveneens onhaalbaar. Zij gaven volgend advies: “De locatie is niet ideaal voor dit scenario aangezien deze gelegen is in het drukke winkelcentrum en historisch centrum van Antwerpen. De afvoer zou dan moeten gaan via Lange Nieuwstraat, Jezusstraat, Leystraat, Teniersplaats om tenslotte het bemalingswater te lozen in de Ruien. Een gedeelte van dit traject zou bovengronds moeten verlopen waarbij straten moeten overgestoken worden en grote delen van het voetpad ingenomen. Ook dienen in dit scenario twee putten in de Ruien te blijven openstaan. Dit brengt hinder met zich mee zoals geuroverlast, ratten en mogelijks risico op ongevallen. Water-Link is hier geen voorstander van.”

De exploitant vraagt nu om deze bijzondere voorwaarde uit de vergunning te schrappen. Stad Antwerpen is van mening dat de exploitant voldoende de mogelijkheden onderzocht heeft om aan deze bijzondere voorwaarde te kunnen voldoen. Gezien de locatie in het zeer drukke, toeristische stadscentrum bleek dit echter geen haalbare kaart. Stad Antwerpen is akkoord om deze bijzondere voorwaarde te schrappen uit de vergunning.

Artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II stelt:

“Het bemalingswater dat niet terug in de grond gebracht of nuttig hergebruikt kan worden, wordt geloosd in oppervlaktewater, in een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater of in het gedeelte van de gescheiden riolering dat bestemd is voor de afvoer van hemelwater. Lozing op een openbare riolering is alleen toegestaan als het conform de beste beschikbare technieken niet mogelijk is om zich op een andere manier van dat water te ontdoen. Tenzij anders bepaald in de omgevingsvergunning mag niet geloosd worden in de openbare riolering als er zich binnen een afstand van 200 meter van de bemalingspomp een kunstmatige afvoer voor hemelwater of oppervlaktewater bevindt die via openbaar domein bereikbaar is.”

Omwille van dezelfde reden als hierboven aangehaald, vraagt de exploitant een bijstelling op dit artikel van Vlarem II. De dichtstbijzijnde (minder dan 200 meter in vogelvlucht) RWA-leiding is gelegen aan de Frankrijklei. Hiervoor zou er meer dan 200 meter aan bovengrondse leidingen moeten worden aangelegd op het openbaar domein (via de Meir, de Leysstraat, de Sint-Jacobsmarkt, Lange Nieuwstraat,...). Dit zijn allemaal drukke toegangswegen met veel passage en/of tramverkeer. Het risico dat passanten struikelen, fietsers vallen, mindervaliden moeilijk kunnen passeren is erg waarschijnlijk. Ook het ophangen van leidingen is risicovol omdat een bovengronds tracé zou kunnen conflicteren met de geplande heraanleg van de Lange Nieuwstraat. Deze situatie zou ook een belemmering van de passage van de brandweer met zich mee brengen. Het plaatsen van een leiding voor het afvoeren van bemalingswater tussen de werf gelegen aan de Meir, Jezusstraat en Lange Nieuwstraat en een lozingspunt aan de Frankrijklei is technisch niet haalbaar, onder andere omwille van de openbare veiligheid.

Stad Antwerpen is van mening dat de exploitant voldoende de mogelijkheden onderzocht heeft om aan deze sectorale voorwaarde te kunnen voldoen. Gezien de locatie in het zeer drukke, toeristische stadscentrum blijkt dit echter geen haalbare kaart. Stad Antwerpen is akkoord om een bijstelling op deze sectorale voorwaarde te verlenen.

VMM dienst Grondwater geeft volgend advies op voorliggende aanvraag: “VMM gaat akkoord met de schrapping van volgende bijzondere voorwaarde: "Het bemalingswater mag niet geloosd worden op het gemengd of DWA-rioleringsstelsel.” Er wordt voorgesteld deze voorwaarde te vervangen door: "In afwijking op artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II mag het bemalingswater geloosd worden op de openbare riolering."”

Ook Water-Link geeft een voorwaardelijk gunstig advies met volgende opmerking: “In de NO-kant van de Cellebroedersstraat bevindt zich een leidingkoker met een beperkte dekking. Deze koker met een diameter van 1,5 m is een obstakel voor de nieuwe rioleringsaansluiting conform de huidige normen. De riool ligt NW dus de koker zal gepasseerd moeten worden om een aansluiting op het rioolstelsel te kunnen maken. Omwille van de diepte en de moeilijkheden die dit zal veroorzaken adviseren we om uit te kijken naar een alternatief tracé voor wat betreft de rioolaansluitingen. Op verzoek van de belanghebbende stuurt Water-Link de kostenraming voor de nieuwe aansluiting of een aanpassing van de bestaande aansluitingen rechtstreeks naar de betrokkenen. Aanvragen dienen te gebeuren via https://water-link.be/producten-en-diensten/aansluitingen.”

Advies aan het college

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen. 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

2. In afwijking op artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II mag het bemalingswater geloosd worden op de openbare riolering.


Gecoördineerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Vóór opstart van de bemaling wordt de startdatum van de bemaling gemeld aan VMM grondwater (grondwater.ant@vmm.be), dienst Milieutoezicht (mi@antwerpen.be), en afdeling Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) van de stad Antwerpen met vermelding van het referentienummer OMV_2020147821. De einddatum van de bemaling wordt op dezelfde manier gemeld.

2. In afwijking op artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II mag het bemalingswater geloosd worden op de openbare riolering.

3. De bemaling mag pas opgestart worden nadat het grondwater op de site geanalyseerd werd op minstens de parameters uit het standaardanalysepakket zoals beschreven in bijlage 3 van de standaardprocedure voor een oriënterend bodemonderzoek (OVAM, 01/04/2020) en er aan de geldende normen voor de lozing van bemalingswater kan voldaan worden. De analyseresultaten worden bezorgd aan de afdeling Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) van de stad Antwerpen.

4. De bemaling mag pas opgestart worden nadat in overleg met de bodemsaneringsdeskundigen/dossierhouders van OVAM-dossiers 20419 en 52586 bepaald is of en welke bijkomende preventieve maatregelen nodig zijn om het risico op verspreiding van de verontreiniging te beperken en/of de verspreiding te monitoren.

5. De stand van elke debietmeter wordt minstens volgens volgende frequentie genoteerd in een logboek dat steeds ter inzage ligt op de werf:

o in de eerste week van elke bemalingsfase (overeenkomstig een nieuw bemalingspeil): vijfmaal;

o voor de overige periode: maandelijks.

6. Het grondwaterpeil dient opgevolgd te worden in peilbuizen ter hoogte van de roltrapput in de rode zone en ter hoogte de roze zone zoals aanbevolen in de nota met referentie “2020 11 26-LJAC_RHON-AGT3143-addendum_november_2020”. De peilputten hebben een filter in de laag waaruit gepompt wordt. Het grondwaterpeil wordt opgemeten en genoteerd in een logboek dat ter inzage ligt op de werf, minstens met volgende frequentie:

o voor opstart van de bemaling: eenmaal;

o in de eerste week dat een nieuw bemalingspeil wordt ingesteld: vijfmaal;

o voor de overige periodes: maandelijks.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening verzoek

21 september 2023

Volledig en ontvankelijk

5 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

4 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

3 maart 2024

Verslag GOA

26 oktober 2023

Naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

2. In afwijking op artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II mag het bemalingswater geloosd worden op de openbare riolering.


Artikel 3

De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:

1. Vóór opstart van de bemaling wordt de startdatum van de bemaling gemeld aan VMM grondwater (grondwater.ant@vmm.be), dienst Milieutoezicht (mi@antwerpen.be), en afdeling Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) van de stad Antwerpen met vermelding van het referentienummer OMV_2020147821. De einddatum van de bemaling wordt op dezelfde manier gemeld.

2. In afwijking op artikel 5.53.6.1.1§2 van Vlarem II mag het bemalingswater geloosd worden op de openbare riolering.

3. De bemaling mag pas opgestart worden nadat het grondwater op de site geanalyseerd werd op minstens de parameters uit het standaardanalysepakket zoals beschreven in bijlage 3 van de standaardprocedure voor een oriënterend bodemonderzoek (OVAM, 01/04/2020) en er aan de geldende normen voor de lozing van bemalingswater kan voldaan worden. De analyseresultaten worden bezorgd aan de afdeling Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) van de stad Antwerpen.

4. De bemaling mag pas opgestart worden nadat in overleg met de bodemsaneringsdeskundigen/dossierhouders van OVAM-dossiers 20419 en 52586 bepaald is of en welke bijkomende preventieve maatregelen nodig zijn om het risico op verspreiding van de verontreiniging te beperken en/of de verspreiding te monitoren.

5. De stand van elke debietmeter wordt minstens volgens volgende frequentie genoteerd in een logboek dat steeds ter inzage ligt op de werf:

o in de eerste week van elke bemalingsfase (overeenkomstig een nieuw bemalingspeil): vijfmaal;

o voor de overige periode: maandelijks.

6. Het grondwaterpeil dient opgevolgd te worden in peilbuizen ter hoogte van de roltrapput in de rode zone en ter hoogte de roze zone zoals aanbevolen in de nota met referentie “2020 11 26-LJAC_RHON-AGT3143-addendum_november_2020”. De peilputten hebben een filter in de laag waaruit gepompt wordt. Het grondwaterpeil wordt opgemeten en genoteerd in een logboek dat ter inzage ligt op de werf, minstens met volgende frequentie:

o voor opstart van de bemaling: eenmaal;

o in de eerste week dat een nieuw bemalingspeil wordt ingesteld: vijfmaal;

o voor de overige periodes: maandelijks.

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor een termijn van 6 maanden vanaf opstart van de bemaling.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.