Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07605 - Omgevingsvergunning - OMV_2022084141. Graaf van Egmontstraat 39-39A, 41. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07605 - Omgevingsvergunning - OMV_2022084141. Graaf van Egmontstraat 39-39A, 41. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07605 - Omgevingsvergunning - OMV_2022084141. Graaf van Egmontstraat 39-39A, 41. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022084141

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Jerom met als adres Graaf van Egmontstraat 39 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BVBA Jerom (0661860197) met als adres Graaf van Egmontstraat 39 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Graaf van Egmontstraat 39-39A, 41 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3631X

waarvan:

 

-          20221116-0066

afdeling 11 sectie L nr. 3631X (JEROM bvba)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het regulariseren en herinrichten van een pand en het exploiteren van een restaurant met bijhorende wijnwinkel voorzien van koelingen en airco’s

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/01/2010: vergunning (3264#2461) voor het wijzigen van de gevel en functie;

-          17/06/2011: vergunning (3508#9767) voor het regulariseren van wijzigingen aan een verleende stedenbouwkundige vergunning;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/100066

 

Vergunde toestand

-          restaurant plus 2 winkelruimtes met bovenliggende bergruimtes;

-          2 bouwlagen deels onder een plat en deels onder een zaagtanddak;

-          voorgevel in rode parementsteen met buitenschrijnwerk in pvc op de verdieping en een rolpoort in antracietkleurig staal;

-          perceel volledig bebouwd.

 

Bestaande toestand

-          2 winkelruimtes samengevoegd en verbonden met het restaurant;

-          interne herinrichting;

-          geïsoleerd en gewijzigd zaagtanddak plus verwijdering van een dakgedeelte in functie van een terras voor het restaurant;

-          2 poorten opendraaiend naar achterliggende koer (die geen deel uitmaakt van de aanvraag), langs de binnenkant dichtgemetseld.

 

Nieuwe toestand

-          winkelruimte (nummer 41) terug afgesplitst;

-          behoud en herinrichting van samengevoegde winkelruimte (nummer 39) met restaurant (nummer 39A);

-          inrichting van een binnentuin links achteraan het restaurant;

-          behoud van het terras en van de 2 poorten opendraaiend naar achterliggende koer (die geen deel uitmaakt van de aanvraag), langs de binnenkant dichtgemetseld.

-          gewijzigde voorgevel met verwijdering van de rolpoort.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een deel van het dak;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van koelingen en airco's.

 

Aangevraagde rubriek

 

Aangevraagde rubriek JEROM bvba
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,62 kW

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

19 juli 2023

8 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

19 juli 2023

4 augustus 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

19 juli 2023

20 juli 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 juli 2023

1 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 juli 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:

-          Artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde: ondanks de aanwezige wenselijkheid van behoud in dit plangebied werd een deel van het zaagtanddak afgebroken in functie van een dakterras.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • Artikels 12, 18, 19 en 24: na de wijziging van het inkomsas voldoen het sas en de inkomzone niet aan de verordening toegankelijkheid voor wat betreft de vereiste draaicirkels en blijft er een niveauverschil van 22 cm tussen binnen en buiten behouden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: ondanks de wenselijkheid van behoud werd een deel van het zaagtanddak afgebroken in functie van een dakterras.

-          Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: de linkse deur in de voorgevel draait open over het openbaar domein.

-          Artikel 43 Septische putten: er wordt geen septische put voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het herinrichten en verbouwen van een gebouw met reca- en winkelfunctie. De voorgestelde functies zijn inpasbaar in de omgeving.

Aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing werd advies gevraagd.

 

Het pand is gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (Beleidsnota Detailhandel 2020). In deze zone is behoud van de bestaande vergunde commerciële units mogelijk en kan er een optimalisatie doorgevoerd worden om het commercieel functioneren van het pand te verbeteren. De huidige huurders van de commerciële units wensen aanpassingen door te voeren op de gelijkvloerse verdieping en de eerste verdieping waarbij enerzijds een concept met reca in combinatie met detailhandel wordt voorzien en anderzijds een aparte unit met detailhandel. Dit is bovendien grotendeels in lijn met de bestaande/vergunde toestand.

 

De gecombineerde functie ligt ook in lijn met de beleidsvisie ruimtelijke economie inzonderheid het aspect verweving van functies.

 

Het bovenvermelde gunstige advies kan worden bijgetreden vanuit stedenbouwkundig oogpunt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de aanpassingen aan de toegang dient de aanvraag in overeenstemming te zijn met de verordeningen integrale toegankelijkheid. Zo voldoen het inkomsas en de inkomzone niet aan de voorschriften met betrekking op een drempelloze toegang en draaicirkel voor rolstoelgebruikers. De aanvraag is strijdig met artikels 12, 18, 19 en 24 van de bouwcode.

Het verschil tussen binnen en buiten bedraagt 22 cm. Omwille van de historisch waardevolle voorgevel kan een afwijking op artikels 18 en 19 gemotiveerd worden. Er wordt wel geadviseerd een wegneembare helling te voorzien zodat rolstoelgebruikers het gebouw binnen kunnen.

Er moet wel voldaan zijn aan artikels 12 en 24 van de toegankelijkheidsverordening. Draaircirkels en vrije en een vlakke draairuimte moeten gegarandeerd blijven. Dit wordt in voorwaarden opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Zonder vergunning werden verschillende vergunningsplichtige wijzigingen doorgevoerd aan het gebouw. Het gebouw is echter opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed en gelegen in CHE-gebied. Erfgoedkundige elementen werden niet behouden, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 5 van de bouwcode en artikel 2.1.1 van het RUP-Binnenstad.

Ondanks dat de wijzigingen reeds zijn uitgevoerd werden ze voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode van 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode van 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Er werd een CHE-rapport aan het dossier toegevoegd.

 

Beoordeling

A cultuurhistorische waardenstelling

In 1902 ontwerpt architect Joseph Hertogs voor Bernard Coppens een woonhuis in de Volkstraat met een bijhorend magazijn in de Graaf van Egmontstraat. Het betreft een statig, rijk gedecoreerd burgerhuis in beaux-artsstijl, met op het achteraan aansluitende perceel een ruim pakhuis van vier traveeën met zaagtanddaken, waarvan de rode bakstenen gevel uitgeeft in de Graaf van Egmontstraat. Aannemer Jean Bolsée voerde de werken uit, in samenwerking met timmerman en schrijnwerker J.-B. Luyckx.

Het achteraan aansluitende magazijn valt op tussen de hogere, doorgaans drie bouwlagen tellende bebouwing in de Graaf van Egmontstraat. Het gebouw telt vier traveeën onder lange, smalle zaagtanddaken. De rode bakstenen gevel was oorspronkelijk volledig blind, zonder venster- of deuropeningen: het magazijn was enkel toegankelijk via de poort in de woning in de Volkstraat. Naderhand werden venster- en deuropeningen aangebracht. De oorspronkelijke gevel had per travee een tuitgevel met boogveld, in het interbellum echter verbouwd tot een lijstgevel. Brede bepleisterde kroon- en kordonlijst. Rechthoekige brede vensters onder ijzeren I-balk met rosetten.

Het pand heeft volgens het CHE-rapport een architecturale en historische erfgoedwaarde. De structuur heeft een hoge erfgoedwaarde, latere invullingen hebben geen of weinig erfgoedwaarde.

 

B afweging

Men wenst een aantal ingrepen die doorheen de tijd werden uitgevoerd zonder vergunning, te regulariseren. Op basis van de studie en de bepaling van de erfgoedwaarden, kan gesteld worden dat de voorgestelde wijzigingen geen impact hebben op de erfgoedwaarde van het pand en bijgevolg gunstig geadviseerd kunnen worden.

 

Het bovenvermelde gunstig advies kan bijgetreden worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd om een afwijking op artikel 2.1.1 van het RUP-Binnenstad toe te laten.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume blijft grotendeels behouden. Centraal wordt een deel zaagtanddak verwijderd om een terras te maken. Dit terras ligt daardoor in het vergunde bouwvolume en is ruimtelijk aanvaardbaar. Doordat het terras verdiept ligt, met enkele luifels zal het terras een beperkte impact hebben op inkijk en visuele hinder naar omwonenden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voor het uitbaten van een restaurant met bijhorende wijnwinkel zullen koelingen aanwezig zijn waaronder vriezers, koelcellen en een wijnkoeling. Verder zal de zaal gekoeld en verwarmd worden met behulp van airco’s en cv-ketels. De buitenunits van de airco’s en van de koeling en vriescel zullen op het dak worden geplaatst (Tabel 1).  De airco’s zullen enkel in werking zijn wanneer er een activiteit is in het restaurant en op de warmste momenten in de zomermaanden.

 

Na installatie moet gecontroleerd worden of te allen tijde aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht, zoals bepaald in hoofdstuk 4.5 van Vlarem II, voldaan kan worden. Wanneer zou blijken dat niet voldaan is aan de richtwaarde, dan moet de exploitant onmiddellijk de nodige geluidsbeperkende maatregelen treffen om dit te bewerkstelligen. Indien geopteerd wordt voor bijkomende constructies dan is hiervoor mogelijks een stedenbouwkundige vergunning of melding noodzakelijk.

 

Tabel 1: Overzicht van de toestellen voor het fysisch behandelen van gassen

Toestel

Vermogen

Koelmiddel

Hoeveelheid

Airco 1- buitenunit dakverdieping

3,11 kW

R410A

3,35 kg

Airco 1- buitenunit dakverdieping 

3,11 kW

R410A

3,35 kg

Wijnkoeling – 1ste verdieping

1 kW

R513A

1,5 kg

Koeling keuken- buitenunit dakverdieping

1 kW

R513A

1,5 kg

Vriezer keuken- buitenunit dakverdieping

2 kW

R452A

2,5 kg

Gekoelde werktafel- gelijkvloers

0,4 kW

R134A

0,5 kg

 

10,62 kW

 

 

 

Verder blijkt uit het dossier dat de koelinstallaties gebruik maken van de koelmiddelen R410A (GWP 2088), R452A (GWP 2141), R134A (GWP 1430) en R513A (GWP 631).

De koelmiddelen R410A, R452A en R134A hebben een hoog global warming potential (GWP). In het kader van duurzaamheid wordt gevraagd te onderzoeken of een koelmiddel met een lager GWP gebruikt kan worden.

 

Er zullen geen gevaarlijke producten opgeslagen worden in het gebouw. Verder wordt er geen bedrijfsafvalwater geproduceerd. Het huishoudelijk afvalwater is afkomstig van de keuken en van de sanitaire voorzieningen voor de klanten en het personeel. Het afvalwater dat afkomstig is van de keuken wordt voorbehandeld in een vetvanger alvorens geloosd te worden. 

Er zal in totaal 350 m3/jaar huishoudelijk afvalwater worden geloosd in de openbare riolering.

De effecten op het watersysteem zijn niet aanzienlijk.

 

Er zijn drie stookinstallaties op gas aanwezig die een totaal geïnstalleerd nominaal thermisch ingangsvermogen van 111 kW hebben.  Deze installaties zullen regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden om de luchtemissies tot een minimum te beperken.

De aanwezige stookinstallaties zijn niet ingedeeld. Gelet op de maatregelen die genomen zullen worden zijn de effecten op de luchtkwaliteit niet aanzienlijk.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Een toegangszone in het gebouw moet overeenkomstig artikel 12 en 24 van de toegankelijkheidsverordening ingericht worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,62 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant neemt de nodige constructieve maatregelen om geluidshinder naar de omgeving en de omliggende verdiepingen te voorkomen.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

19 juli 2023

Start openbaar onderzoek

29 juli 2023

Einde openbaar onderzoek

27 augustus 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

1 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

30 januari 2024

Verslag GOA

26 oktober 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 juli 2023

27 augustus 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Een toegangszone in het gebouw moet overeenkomstig artikel 12 en 24 van de toegankelijkheidsverordening ingericht worden.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden
1. De exploitant neemt de nodige constructieve maatregelen om geluidshinder naar de omgeving en de omliggende verdiepingen te voorkomen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,62 kW

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.