Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07425 - Omgevingsvergunning - OMV_2022119114. Bosstraat 67. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07425 - Omgevingsvergunning - OMV_2022119114. Bosstraat 67. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2023_CBS_07425 - Omgevingsvergunning - OMV_2022119114. Bosstraat 67. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022119114

Gegevens van de aanvrager:

de heer Greg De Schutter met als adres Puttestraat 45 te 2940 Stabroek

Ligging van het project:

Bosstraat 67 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 50H

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met 2 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          29/04/2022: opname in het vergunningenregister (202146) voor de opname van de constructie, inclusief de functie van wonen en twee woonentiteiten;

-          19 juni 2020: proces-verbaal (11002_2020_12588_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke omgevingsvergunning.

 

Geacht vergunde toestand  

-          functie: meergezinswoning met 2 woongelegenheden:

  • 1 drieslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 134 m²;
  • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 118 m²;

-          inrichting:

  • op de perceelsgrens met Bosstraat 65 is een garage geplaatst in betonpanelen;
  • tuin van 621 m²;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schilddak; 
  • bouwdiepte van 11,20 m;
  • kroonlijsthoogte van 6,47 m en nokhoogte van 11,42 m;
  • garage met een oppervlakte van 25 m², een hoogte van 2,80 m aflopend naar 2 m;

-          gevelafwerking:

  • gevels opgetrokken in rode gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk en garagepoort uitgevoerd in hout, bruin geschilderd.

 

Bestaande toestand

-          functie: meergezinswoning met 2 woongelegenheden;

-          inrichting: op de perceelsgrens met Bosstraat 65 aan de kant van Steenovenstraat is een broodautomaat geplaatst;

-          bouwvolume broodautomaat:

  • voorkant van de broodautomaat op de rooilijn;
  • automaat van 87 cm breed, 90 cm diep en 1,93 – 1,80 m hoog;

-          gevelafwerking woning:

  • gevels opgetrokken in rode gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk met uitzondering van de garagepoort vervangen door witte PVC profielen.

 

Nieuwe toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          inrichting: conform de bestaande toestand;

-          bouwvolume:

  • broodautomaat: conform de bestaande toestand
  • interne constructieve werken: trap en zolderverdieping;

-          gevelafwerking: conform de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          interne constructieve werken;

-          plaatsen van een broodautomaat.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

28 augustus 2023

3 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

28 augustus 2023

5 september 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.


Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen van een bestaande gebouw met twee woongelegenheden. De aanwezige functie van meergezinswoning wijzigt niet door de werken en is inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande, vergunde volume en kunnen worden toegestaan.

De bestaande woongelegenheid op het gelijkvloers blijft grotendeels ongewijzigd. De enige wijziging betreft het toevoegen van een toegang van de garage naar de inkomhal in de voormalige berging. De overblijvende ruimte van deze berging wordt ingericht als slaapkamer.

De woongelegenheid op de verdieping wordt uitgebreid in de bestaande zolderruimte en ingericht met slaapkamers en badkamers. Op de verdieping wordt een vaste trap naar de zolder voorzien, ter vervanging van de bestaande zoldertrap. Het plafond van de tweede verdieping wordt aangepast zodat de huidige plafondhoogte van 250 cm wordt verhoogd naar 260 cm.

 

Naast de gevraagde werken aan het gebouw omvat de aanvraag ook het regulariseren van een broodautomaat. Deze situeert zich achteraan op het hoekperceel aan de zijde van de Steenovenstraat.

Gelet op de ligging diep op het perceel, het aan- en afrijden van bezoekers, de beleveringen en de mogelijke overlast die dergelijke functie niet eigen aan de woning met zich meebrengt, komt de broodautomaat niet voor vergunning in aanmerking.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelwijzingen waaronder de vervanging van het schrijnwerk en het plaatsen van dakvlakvensters, hebben geen invloed op de verschijningsvorm van het pand.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De werken beogen een optimalisering en benutting van het volume binnen een bestaand gebouw.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De broodautomaat achteraan op het terrein wordt uitgesloten van vergunning.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Standpunt college

Het college sluit zich grotendeels aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt dat de broodautomaat niet voor vergunning in aanmerking komt, gelet op de ligging diep op het perceel, het aan- en afrijden van bezoekers, de beleveringen en de mogelijke overlast die dergelijke functie niet eigen aan de woning met zich zou meebrengen. Om die reden wordt de broodautomaat uitgesloten van vergunning.

De broodautomaat situeert zich achteraan op het hoekperceel aan de zijde van de Steenovenstraat. Het betreft een zeer ruim hoekperceel met een tuinoppervlakte van ca. 650 m², waarvan de broodautomaat slechts 1-2 m² beslaat. Door deze positionering, de beperkte oppervlakte van de broodautomaat en de grootte van de tuinzone, heeft het voorzien van de broodautomaat weinig tot geen impact op het gebruiksgenot van de tuin.

Verder volgt het college de bemerking niet dat de aanwezigheid van de broodautomaat hinder zou veroorzaken naar omwonenden toe in de Steenovenstraat. De Steenovenstraat is een brede straat, omgeven door ruime percelen met uitsluitend eengezinswoningen. De aanwezigheid van een broodautomaat in deze feitelijke context, genereert geen verkeersonveilige mobiliteitstoename.

Tot slot acht het college de visuele impact van de broodautomaat zeer beperkt. Als voorwaarde legt het college echter wel op om de broodautomaat te verplaatsen zodat de voorkant hiervan in het verlengde van de voorgevel van de garage van de linkerbuur komt te liggen. Dit vermindert de impact op de beeldkwaliteit en zorgt ervoor dat er geen uitkragende luifel is op het openbaar domein.

Als aandachtspunt wil het college onderstrepen dat automaten in een voortuin niet zijn toegelaten en dat ook in zij- of achtertuinen zoals hier, bijzondere aandacht moet worden besteed voor een goede integratie van de broodautomaat en een kwaliteitsvolle afsluiting van de tuinzone.

Het college past voorwaarde 2 in die zin dan ook aan.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

28 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

27 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 januari 2024

Verslag GOA

17 oktober 2023

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De broodautomaat te verplaatsen zodat de voorkant hiervan in het verlengde van de voorgevel van de garage van de linkerbuur komt te liggen.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.