Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07412 - Omgevingsvergunning - OMV_2023056308. Lange Noordstraat 13-15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07412 - Omgevingsvergunning - OMV_2023056308. Lange Noordstraat 13-15. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07412 - Omgevingsvergunning - OMV_2023056308. Lange Noordstraat 13-15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023056308

Gegevens van de aanvrager:

NV TLS BELGIUM met als adres Frankrijklei 111 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Noordstraat 13-15 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nrs. 669A en 670

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen en verbouwen van 2 panden tot een meergezinswoning met 5 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/01/1933: toelating (1933#43235) voor binnenveranderingen;

-          12/10/1928: toelating (1928@31475) voor binnenveranderingen;

-          07/07/1922: toelating (1922#13638) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

-          2 voormalige diephuizen met binnenkoer en achterhuis;

-          3 bouwlagen onder een plat dak en een schuin dak;

-          tuinzone achter nummer 13;

-          gunstig advies voor tweemaal 3 woningen door de dienst Vermoeden van vergunning.

 

Bestaande toestand

-          gelijkvloers appartement met garage en 10 bovenliggende studentenkamers op nummer 13;

-          gelijkvloers appartement en 5 bovenliggende kamers op nummer 15;

-          binnenkoer overdekt en tuinzone verhard op nummer 13;

-          voorgevels gecementeerd en geschilderd met buitenschrijnwerk in hout en een sectionaalpoort in pvc.

 

Nieuwe toestand

-          2 panden samengevoegd tot een meergezinswoning met 5 appartementen;

-          nieuwe, centrale, gemeenschappelijke traphal;

-          2 uitkragende terrassen achteraan nummer 13 plus gemeenschappelijk dakterras en toegangsvolume vooraan;

-          centrale patio’s plus een vergroende tuin achteraan;

-          behouden, gerestaureerde voorgevels.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het aantal woongelegenheden;

-          uitbreiden van het dakvolume in functie van een nieuw dakterras;

-          restaureren van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

10 augustus 2023

18 september 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

27 september 2023

28 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

10 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

10 augustus 2023

6 september 2023

Geen advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

10 augustus 2023

22 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

10 augustus 2023

21 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

10 augustus 2023

5 september 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen afvalberging voorzien.
  • Artikel 38 Groendaken: het nieuw, verhoogd dak achteraan nummer 13 heeft een oppervlakte groter dan 20 m² maar wordt niet als groendak aangelegd.
  • Artikel 43 Septische putten: het is niet duidelijk of de voorziene septische putten voldoende gedimensioneerd zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het verkleinen van het woonprogramma met 1 entiteit komt de draagkracht van de site ten goede. Bovendien wordt de interne verticale circulatie van de twee naast elkaar gelegen panden gebundeld wat de organisatie van de verschillende woonentiteiten ten goede komt. Deze trap geeft bovendaks toegang tot een gemeenschappelijk dakterras wat een grote meerwaarde betekent voor de entiteiten zonder privatieve buitenruimte.

Het volume blijft ongewijzigd waardoor het aantal bouwlagen en dakvorm in overeenstemming blijft met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

 

Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke aspecten

Aan de stedelijke dienst Monumentenzorg werd advies gevraagd omdat de aanvraag gelegen is in CHE-gebied. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in dergelijk gebied dient immers onderworpen te worden aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Monumentenzorg geeft een voorwaardelijk gunstig advies;

De aanvraag werd in detail voorbesproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

“Het pand Lange Noordstraat 13 werd in 1842 voorzien van een neoclassicistische gevel na sloop van de historische punt- of trapgevel. Ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping van het achterhuis en ook de in de tongewelfde kelders bleven verschillende authentieke elementen bewaard. Bijzondere aandacht gaat naar de gotische haardmantel in kalkzandsteen in de kelder van het achterhuis.

 

Het pand nummer 15 werd vroeg in de 20ste eeuw verbouwd tot zijn huidige verschijningsvorm. Ter hoogte van de voorbouw werden, met uitzondering van de tongewelfde kelders, geen historische vloer/dakstructuren bewaard. De 16de / 17de eeuwse opbouw van het achterhuis werd wel integraal bewaard, met uitzondering van het dakgebinte.

 

Vanuit oogpunt Monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de vooropgestelde herinrichting van de panden tot meergezinswoning.

Ook de vraag tot verbinding van beide panden, door onderbreking van scheidsmuur en plaatsing van gemeenschappelijke trap op scheiding kan gunstig geadviseerd worden.

De scheidsmuur tussen de 2 panden bevat reeds een aantal openingen en bevindt zich bovendien in een zeer slechte bouwfysische staat, waardoor een gedeeltelijke heropbouw noodzakelijk is.

De panden blijven na vernieuwing leesbaar als 2 afzonderlijke entiteiten en de openingen in de scheidsmuur worden maximaal beperkt tot een aantal deuropeningen.

 

Rekening houdend met de aanwezige erfgoedelementen, worden een aantal voorwaarden vooropgesteld.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies gevolgd en het naleven van dit advies zal worden opgelegd als voorwaarde. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt geen afvalberging voorzien. Er is geen reden hier een afwijking op toe te staan. Deze afvalberging kan in de kelder worden voorzien, wat in voorwaarde zal worden opgelegd.

 

Het dak achteraan wordt niet als groendak aangelegd hoewel de oppervlakte ervan groter is dan de minimale norm, zoals vastgelegd in de bouwcode. Ook hier is geen reden om een afwijking toe te staan, bovendien werd er geen argumentatie aangeleverd waarom een afwijking zou moeten worden toegestaan. Deze kan bijgevolg ook niet meegenomen worden in de beoordeling. In voorwaarde zal worden opgelegd het dak uit te voeren als groendak. Naast het duurzame aspect heeft dit ook een positieve impact op het gebruiksgenot van de bewoners bij gebruik van het dakterras. 

 

Het is onduidelijk of de septische putten voldoende ruim gedimensioneerd zijn en conform zijn met de bepalingen van de bouwcode. In de voorwaarden zal opgenomen worden dat de septische putten in overeenstemming moeten zijn met de bepalingen van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Er moet een afvalberging voorzien worden in de kelder in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

4. Het dakvlak achteraan moet uitgevoerd worden als groendak in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

5. De dimensionering van de septische put(ten) moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van de bouwcode.

6. De voorwaarden opgenomen in het advies van Monumentenzorg dienen te worden nageleefd. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

10 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

9 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 januari 2024

Verslag GOA

17 oktober 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Er moet een afvalberging voorzien worden in de kelder in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

4. Het dakvlak achteraan moet uitgevoerd worden als groendak in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

5. De dimensionering van de septische put(ten) moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van de bouwcode.

6. De voorwaarden opgenomen in het advies van Monumentenzorg dienen te worden nageleefd. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.