Schepen
Er komt een bypass; deelproject van het Oosterweelproject, om tijdelijk, tijdens de werken aan de ring, het verkeer op te vangen.
Dat dit een groots project is, met impact op de omgeving en de buurten, is wel duidelijk.
In augustus-september liep er al eens een openbaar onderzoek. Nu gaat er een opnieuw openbaar onderzoek opnieuw door over de werf van de Bypass R1 Noord. Tot 4 december loopt dit. De reden voor dit nieuwe openbaar onderzoek waren de vernietigende adviezen van het ANB en de VMM. Deze instanties hadden vastgesteld dat de plannen niet in overeenstemming waren met het eerder goedgekeurde MER.
Een lezing van hun opmerkingen:
Naar aanleiding van de adviezen stellen MER-deskundigen voor om de snelheidsbeperking tot 70 km/h al in te voeren vanaf het moment dat de aanlegfase ( werken) beginnen.
Kortom, slecht huiswerk van Lantis.
En nog slecht werk van Lantis: het nieuwe openbare onderzoek staat niet vermeld op hun website bij het project van de Bypass Noord. Wakkere burgers moeten het zelf maar ontdekken dat het openbaar onderzoek nu opnieuw loopt.
Wij maken ons grote zorgen over de impact van deze giga-werf op de leefbaarheid van de buurten rond de werf, Merksem, Deurne Noord, de Dam, Luchtbal, Ekeren...
De bewoners van de wijken die grenzen aan de oosterweelwerf hebben héél veel te verduren. Er is al bos gekapt. Er is stofoverlast. Er is geluidsoverlast.
Voor de beschrijving van de effecten op luchtkwaliteit en geluid is er in dit dossier niets veranderd t.o.v. wat we in september te zien kregen.
Gezien de grote impact op de wijken rond de werf, hebben wij de volgende vragen:
Dank voor uw antwoorden.