Terug
Gepubliceerd op 23/10/2023

2023_CBS_07363 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07363 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_07363 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Laarsebaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 26 februari 2021 (jaarnummer 1679);
  • maakt deel uit de goedgekeurde zones 30 "Campiniastraat-Winterling", "Merksem Heide" en "Omgeving Kwadevelden";
  • maakt deel uit van de "wijk Kwadevelden" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Het college keurde in zitting van 1 juli 2022 (jaarnummer 5549) de projectgebonden uitvoeringsovereenkomst met Lantis goed voor de uitvoering en financiering van een aantal maatregelen op het grondgebied van de stad Antwerpen (districten Antwerpen, Merksem, Ekeren, Deurne) ter bevordering van de verkeersveiligheid en tot het milderen van verkeershinder in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding.

Zoals bepaald in de projectgebonden uitvoeringsovereenkomst tussen stad Antwerpen en Lantis realiseert Lantis onder andere een fietsverbinding tussen de Laaglandlaan en Laarsebaan. Als onderdeel van deze fietsverbinding langs de A102 worden er ook enkele fietsstraten ingericht. De Laarsebaan is één van deze straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt dit aanvullend verkeersreglement nu ter goedkeuring voor.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de straat wordt ingericht als fietsstraat vanaf het kruispunt met de IJsvogelstraat tot de Brandbeek (artikel 6).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 7 augustus 2023 Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 28 september 2023 (jaarnummer 51) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1679).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230724_Laarsebaan_AVR (1).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Mark_Plan11 (1).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Mark_Plan10 (1).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Mark_Plan9 (3).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Sign_Plan6bisSluis (2).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Sign_Plan6 (1).pdf
  • 20230705_ME_F9verbinding_Fietsstraten_Sign_Plan5 (1) (1).pdf