Op 26 juni 2020 (jaarnummer 5539) keurde het college de deelname goed van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving, afdeling Onderwijsbeleid en de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing, afdeling Werk/Netwerk aan het projectvoorstel ‘Samen Duaal Leren Antwerpen’.
Het projectvoorstel werd op 20 juni 2020 ingediend in kader van oproep 480 van het programma Europees Sociaal Fonds (ESF) met als thema ‘Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs’. Deze oproep heeft tot doel om vanuit een (lokale) afstemming tussen vraag (arbeidsmarkt) en aanbod (scholen/centra) bestaande duale opleidingen te versterken of nieuwe duale opleidingen voor te bereiden en te implementeren, met het oog op het verhogen van de instroom van leerlingen in duale opleidingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen en een toename van het aanbod aan duale opleidingen.
Op 27 augustus 2020 maakte ESF-Vlaanderen bekend dat het project geselecteerd werd voor financiering. Het college bekrachtigde op 25 september 2020 (jaarnummer 7940) de partnerschapsovereenkomst. Het project ging van start op 1 september 2020 en werd op 30 april 2023 afgerond.
Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
De bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving, afdeling Onderwijsbeleid en de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing, afdeling Werk/Netwerk hebben met de uitvoering van het project ‘Samen Duaal Leren Antwerpen', samen met hun partners, het verhaal over duaal leren verder vormgegeven als alternatieve leerweg tot een beter op de behoefte van de arbeidsmarkt afgestemde kwalificatie.
In samenwerking met de partnerorganisaties is een visie ontwikkeld en zijn er doelstellingen scherpgesteld. Drie lerende netwerken kregen vorm en gingen elk met hun thema aan de slag:
De samenwerking tussen de stad Antwerpen en haar partners resulteerde bij de afronding van het project in aanbevelingen voor verschillende doelgroepen en een aantal afgewerkte producten. Na afronding van het project kan geconcludeerd worden dat duaal leren een sterk succesverhaal kan zijn wanneer er sprake is van:
In het document als bijlage wordt verder uitgewerkt hoe deze doelstellingen bereikt kunnen worden.
De geformuleerde aanbevelingen, die het resultaat zijn van het project ‘Samen Duaal Leren Antwerpen, zullen de basis vormen voor acties die in de toekomst rond duaal leren ontwikkeld worden:
Het college neemt kennis van de afronding van het ESF-project 'Samen Duaal Leren Antwerpen’ en de daaruit voortvloeiende aanbevelingen.