De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het burgerlijk wetboek schrijft de rechten en de plichten van steden en gemeenten voor met betrekking tot gevonden voorwerpen (waaronder ook inboedels). Steden en gemeenten zijn verplicht om wanneer na het vonnis van de vrederechter een inboedel door de gerechtsdeurwaarder op de openbare weg wordt geplaatst, de goederen zes maanden te stockeren. Na zes maanden mag de stad of de gemeente er op economisch verantwoorde wijze over beschikken. De eigenaar blijft echter vijf jaar eigenaar (zes maanden van de goederen en vervolgens van de vervangwaarde).
Deze taak werd tot 1 maart 2023 door de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal (SB/BOF) opgenomen, conform de decretaal opgelegde taken.
Op 16 december 2022 (jaarnummer 9807) keurde het college goed dat het proces met betrekking tot de inboedels (na uithuiszetting) vanaf 1 maart 2023 wordt uitbesteed aan De Kringwinkel Antwerpen vzw, Deurnsebaan 52, 2170 Merksem, met ondernemingsnummer 0442.423.037, voor een jaarlijks bedrag van 390.000,00 euro inclusief btw.
Om de dienstverlening van De Kringwinkel in 2024 te vergoeden, zal een jaarbon opgemaakt worden voor een bedrag van 390.000,00 euro, inclusief btw.
Artikel 1344 quinquies van het Gerechtelijk wetboek voorziet dat de goederen die zich op het ogenblik van de uithuiszetting nog in de woning bevinden, op kosten van de uithuisgezette burger op de openbare weg zullen worden gezet.
Artikelen 3.58 en 3.59 van boek 3 “Goederen” NBW verplichten de gemeente om inboedels (na uithuiszetting) gedurende zes maanden in bewaring te nemen, tenzij het gaat om goederen onderhevig aan bederf of die schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid.
Artikel 5.1.7 Vlarema stuurt aan op maximale recyclage door de gemeenten op te leggen minstens een overeenkomst te sluiten met een door de OVAM erkend kringloopcentrum.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 mei 2005 legt de bijzondere regelen inzake de erkenning en de subsidiëring van kringloopcentra vast. Een kringloopcentrum kan een erkenning krijgen voor een bepaald verzorgingsgebied: “gebied dat door de OVAM bij de erkenning aan een kringloopcentrum wordt toegewezen voor de inzameling van afgedankte goederen die voor producthergebruik in aanmerking komen”. Voor verzorgingsgebied Antwerpen is dit Kringwinkel Antwerpen.
Artikel 56 §3,3° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De dienst SB/BOF voerde in 2020-2021 in samenwerking met de firma Möbius Business Redesign een deepscan uit van haar dienstverlening en processen. Een strategische aanbeveling die voortkwam uit deze studie, is de uitbesteding van het volledige proces inzake inboedels via sociale economie, mede wegens de ervaring die deze sector heeft rond gevoelige kwesties en communicatie. Door het proces uit te besteden, kan de dienst SB/BOF zich meer richten op haar kerntaak, namelijk de logistieke ondersteuning van evenementen.
Bovendien heeft De Kringwinkel Antwerpen vzw als missie het bieden van een tweede kans aan mensen en herbruikbare goederen. De stad Antwerpen wil via haar samenwerking met deze partij een voortrekkersrol spelen in het bevorderen van circulair gebruik via sociale economie.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018 is van toepassing.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitbesteding proces inboedels De Kringwinkel Antwerpen vzwDeurnsebaan 52 2170 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0442.423.037 Rekeningnummer: BE48 0682 1104 2927 | 390.000,00 euro (inclusief btw) | budgetplaats: 5372000000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2WNS040105A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA050309 budgetperiode: 2400 | 4005577089 |