Terug
Gepubliceerd op 23/10/2023

2023_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2023043543. Perenstraat 40. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 20/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2023043543. Perenstraat 40. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2023043543. Perenstraat 40. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023043543

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jacques Lerch met als adres Lamorinierestraat 181 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Perenstraat 40 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 473P11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning met wijziging van aantal woongelegenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/03/1976: vergunning (18#57765) voor het verbouwen;

-          24/06/1922: toelating (1922#13649) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          13/03/1913: toelating (1913#3190) voor het vernieuwen van een uitstalraam;

-          07/07/1879: toelating (1879#709) voor het plaatsen van een rolgordijn.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 50 m²;
  • 2 garages met een oppervlakte van circa 50 m² op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een zadeldak; 
  • 6,22 m bouwdiepte en 10,60 m hoogte;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in witte plaketten op een arduin plint en aluminium schrijnwerk;
  • twee aluminium poorten naar inpandige garages.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand;

-          gevelafwerking in overstemming met vergunde toestand uitgezonderd van;

  • poorten in lichtgrijs PVC;
  • ramen op de eerste verdieping en gelijkvloers in lichtgrijs PVC;
  • 2 uitlaten van gas in aluminium en een ventilatierooster op de gevel aan de Lange Beeldekenstraat;
  • kroonlijst in wit PVC afwerking.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 50 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 45 m²;
  • 2 garages met een oppervlakte van circa 50 m² op het gelijkvloers inclusief fietsstalling voor 5 fietsen;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder een mansardedak; 
  • 6,22 m bouwdiepte en 12,91 m hoogte;
  • dakterras van 4 m² op de derde verdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in witte baksteen op een arduin plint en lichtgrijs PVC schrijnwerk;
  • daklaag in antraciet leidakpannen, witte crepi en lichtgrijs PVC schrijnwerk;
  • kroonlijst in wit PVC afwerking;
  • twee PVC poorten en een toegangsdeur naar inpandige garages.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

16 mei 2023

13 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 mei 2023

6 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

  • Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Draagkracht.
  • Door het dak niet te voorzien op de hoek bestaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel. Het talrijkst, bij mansardedaken welke op een hoekpand worden voorzien, wordt het mansardedak ook op de hoek zelf voorzien. Een open hoek in een mansardedak is bijgevolg niet kenmerkend in de omgeving en bijgevolg niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

-          1.4 Draagkracht:
Door het creëren van een bijkomende woongelegenheid

  • met een oppervlakte voor de kleinste woningtype na kamer,
  • zonder de tekorten van de bestaande twee-slaapkamerappartementen conform de actuele inzichten (oppervlakte, vrije hoogte, buitenruimte, fietsstalplaatsen) op te lossen (of de kwaliteiten te verhogen),
  • in een uitgewerkt volume welke niet kenmerkend is, wordt de druk op het bestaande weefsel zo verhoogd waardoor de draagkracht van de omgeving wordt overschreden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • art. 15 In en uitsprongen aan daken:
    uitsprongen in hellende daken dienen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens te worden ingeplant. De dakkapellen naast de linker en rechter-perceelsgrens wijken af van deze bepaling;
  • art. 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    op basis van opgeleverde foto’s zijn er 2 gasuitlaten en 1 ventilatierooster aangebracht in de voorgevel, deze zijn echter niet op de bestaande toestand plannen opgetekend. Het aanbrengen van deze elementen in de gevels is verboden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid, Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheiden Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wonen is niet principieel uitgesloten.

Door het creëren van een bijkomende woongelegenheid met de oppervlakte voor de kleinste woningtype na kamer, zonder de tekorten van de bestaande twee-slaapkamerappartementen conform de actuele inzichten (oppervlakte, vrije hoogte, buitenruimte, fietsstalplaatsen) op te lossen (of de kwaliteiten te verhogen), in een uitgewerkt volume welke niet kenmerkend is, wordt de druk op het bestaande weefsel zo verhoogd waardoor de draagkracht van de omgeving wordt overschreden.

 

Hieruit kunnen we concluderen dat door het voorstel de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt en tegelijkertijd het woongenot daalt. Verder verhoogt dit de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.

 

Het optimaliseren van deze ter ondersteuning van de onderliggende appartementen, door er bijvoorbeeld een collectieve buitenruimte te organiseren, zou wel positief geadviseerd kunnen worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Door het dak niet te voorzien op de hoek bestaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel. Het talrijkst, bij mansardedaken welke op een hoekpand worden voorzien, wordt het mansardedak ook op de hoek zelf voorzien. Een open hoek in een mansardedak is bijgevolg niet kenmerkend in de omgeving en bijgevolg niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 bijkomende parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 2 naar 3.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit perceel betreft een hoekperceel waarop de gelijkvloerse verdieping reeds 2 autostalplaatsen zijn georganiseerd en waar het niet mogelijk is om een derde plaats toe te voegen. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

16 mei 2023

Start 1e openbaar onderzoek

24 mei 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

22 juni 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

4 juli 2023

Start laatste openbaar onderzoek

14 juli 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

12 augustus 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

28 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

26 januari 2024

Verslag GOA

10 oktober 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de afwijking niet gegund kan worden.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 mei 2023

22 juni 2023

0

0

0

0

14 juli 2023

12 augustus 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.