Terug
Gepubliceerd op 23/10/2023

2023_CBS_07041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087944. Oudebareellei 106. District Merksem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 20/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087944. Oudebareellei 106. District Merksem - Weigering 2023_CBS_07041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087944. Oudebareellei 106. District Merksem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023087944

Gegevens van de aanvrager:

Reneta Banachewicz met als adres Oudebareellei 106 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudebareellei 106 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 307C5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een dakverdiep

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/12/2012: vergunning (3553#9421) voor het wijzigen van de voorgevel en omvormen van handelswoonst naar woonst;

-          23/04/2006: vergunning (3166#42) voor het inrichten van de eerste verdieping als leefruimte (regularisatie).

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • bouwdiepte gelijkvloers verdieping bedraagt 13,82 m;
  • bouwdiepte verdieping niet gekend;

-          gevelafwerking:

  • grijs geschilderd metselwerk en parement met antraciet pvc buitenschrijnwerk;

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping bedraagt 15,87 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping bedraagt 12,38 m:
  • bouwdiepte tweede verdieping bedraagt 10,96 m;

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering, blauw hardstenen plint, zwart pvc buitenschrijnwerk en aluminium zwarte dakrand;

-          inrichting:

  • achtertuin van circa 76,50 m², een terras van circa 10,29 m² en een tuinhuis van circa 15,57 m² achteraan op het perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse verdieping;

-          uitbreiden van het volume met een extra bouwlaag;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

9 augustus 2023

21 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd woongebied en industriegebied. De gebieden die als gemengd woon- en industriegebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor wonen en voor de andere in artikel 5.1.0. van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. Bedoelde functies alsmede voor de instandhouding en de gerechtvaardigde uitbreiding van de bedrijven die er gevestigd zijn. Wanneer die bedrijven hun huidige bedrijfsactiviteit niet meer voortzetten en geen andere activiteiten die tot dezelfde bedrijfssector behoren, uitoefenen, krijgt het betrokken gebied uitsluitend en definitief de bestemming van woongebied.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: de bouwdiepte van de tweede bouwlaag is niet in harmonie met de omgeving;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de bouwdiepte van de tweede bouwlaag is niet in harmonie met de omgeving;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de leefkeuken heeft geen rechtstreekse daglichttoetreding en kan niet worden verlucht;
  • artikel 38 Groendaken: niet alle platte daken worden met een groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag wijkt hiervan af op volgend(e) punt(en):

  • de werken, andere dan opgesomd in het 1e lid, komen voorbij de rooilijn, en er is geen advies van de wegbeheerder waaruit blijkt dat de rooilijn niet binnen 5 jaar gerealiseerd zal worden.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Oudebareellei, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen afgewisseld met gelijkvloerse handelszaken.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afwijkingen op artikels 6 en 10 van de bouwcode – met betrekking tot de bouwdiepte van de extra bouwlaag/ verdieping – zijn stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

Het voorzien van een bijkomende bouwlaag op de woning met een dieper bouwvolume dan het hoofdgebouw en de gangbare diepte in de omgeving is niet wenselijk aangezien dit erin zou resulteren dat men scheimuren opricht met een diepte die niet door de buren benut kan worden omdat hun hoofdvolume minder diep is. Verder hebben deze scheimuren een negatieve impact op de belevingswaarde van de buren. Door het verhogen van een scheimuur van 6,3 m naar 9,69 m hoogte tot een diepte van 10,96 m wordt hun uitzicht deels ontnomen wat een beklemmend en ingesloten gevoel kan geven.

Tot slot is het perceel van de aanvraag getroffen door een rooilijn en vallen de aangevraagde werken (deels) voor deze rooilijn. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het wenselijk om de rooilijn te realiseren. Het oprichten van een bijkomende bouwlaag waarbij de woning grondig verbouwd en uitgebreid wordt, zorgt voor een bestendiging van het gebouw op zijn huidige locatie. Bij ingrijpende werken is het wenselijk om de woning te herbouwen achter de rooilijn. Dit blijkt ook uit het advies van het agentschap Wegen en Verkeer dat aangeeft dat men nog steeds de intentie heeft om de rooilijn uit te voeren. Men geeft hierbij aan dat de uitbreiding enkel mogelijk is wanneer de eigenaar afstand doet van de meerwaarde die eruit zou ontstaan. Er kan dan ook besloten worden dat de uitbreiding van de woning door middel van een extra bouwlaag stedenbouwkundig niet aanvaardbaar is.


Het gebouw richt zich noch naar de bestaande elementen van de straatwand of de omliggende gebouwen, noch naar het gewenste toekomstbeeld in de omgeving. De schaal van de aanvraag is totaal anders dan deze in de omgeving. De aanvraag wordt ongunstig geadviseerd.

Het voorgestelde volume voor het te plaatsen tuinhuis sluit aan bij de tuinhuizen in de omgeving en kan gunstig worden geadviseerd.

Visueel-vormelijke elementen

De bouwheer wenst de voorgevel te isoleren en te bepleisterenHet na- isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Oudebareellei gekenmerkt wordt door gevels in gevelbakstenen afgewisseld met gepleisterde of geschilderde gevels. Er is een verscheidenheid aan gevelmaterialen. Hiermee is een afwijking op de artikels 6 en 11 stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed te worden aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel.

 

Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière-corps behouden te blijven, moeten de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is en moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel. Dit kan mee worden genomen in een nieuwe aanvraag.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Door de bijkomende daklaag, is dit het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode – met betrekking tot de lichtinval en het verluchten van de leefkeuken – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Door de plaatsing van de berging, het toilet en de werkruimte heeft de leefkeuken geen natuurlijk daglichttoetreding. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. Dit kan herbekeken worden in een nieuwe aanvraag.

De afwijking op artikel 38 van de bouwcode – met betrekking tot het aanleggen van groendaken – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Het plat dak van de uitbouw op de eerste verdieping wordt niet aangelegd met een groendak. Op het plat dak van de bijkomende bouwlaag/verdieping worden zonnepanelen geplaatst, echter dient de oppervlakte die niet wordt aangelegd met panelen ook als groendak te worden aangelegd. Energieopwekkende systemen zijn perfect te combineren met een groendak. Studies hebben aangetoond dat een combinatie van zonnepanelen met groendaken elkaar zelfs in positieve zin beïnvloeden. Deze combinatie zorgt echter voor een dubbele investering (zowel de aanleg van het groendak als de aankoop van het energiesysteem). Dit kan mee worden genomen in een nieuwe aanvraag.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer voorwaardelijk gunstig.
De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:

  •       Het pand wordt geslagen door een bekrachtigde rooilijn. Er dient een notariële akte afstand van meerwaarde te worden verleden teneinde de waardevermeerdering tegensprekelijk te kunnen vaststellen.
  •       Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de hierna omschreven aandachtspunten.“


Hiermee kan rekening worden gehouden bij een nieuwe aanvraag.

Verder hanteert de stad Antwerpen een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

Er dient bij het plaatsen van buitengevelisolatie aandacht besteed te worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein. Dit kan bij een nieuwe aanvraag. Dit kan mee worden genomen in een nieuwe aanvraag.

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur. Dit kan mee worden genomen in een nieuwe aanvraag.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

8 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

6 januari 2024

Verslag GOA

29 september 2023

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.