Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07848 - Ondersteuningsbeleid - Opmaak subsidielijst - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07848 - Ondersteuningsbeleid - Opmaak subsidielijst - Goedkeuring 2023_CBS_07848 - Ondersteuningsbeleid - Opmaak subsidielijst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Dit bestuursakkoord bevat 8 resoluties die de ambities over het ondersteuningsbeleid van de stad Antwerpen weergeven, waaronder ook de opmaak van een subsidielijst.

Op 22 november 2019 (jaarnummer 9543) keurde het college een plan van aanpak over een nieuw uit te werken ondersteuningsbeleid goed.

Op 10 juli 2020 (jaarnummer 5908) keurde het college een aantal nieuwe principes goed die het ondersteuningsbeleid richting geven. Deze principes zijn de volgende:

  • ondersteuning gebeurt op een uniforme manier doorheen de organisatie. Ondersteuning op basis van een reglement wordt aangeboden als een ondersteuningsproduct. Een nominatieve subsidie wordt als een ondersteuningsopdracht aangeboden;
  • ondersteuning wordt verleend afhankelijk van de mate waarin de ontvanger bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen;
  • elke ontvanger kan meewerken aan verschillende beleidsdoelstellingen, verspreid over verschillende beleidsdomeinen van de stad Antwerpen en de districten;
  • elk beleidsdomein van de stad en elk district blijft autonoom bevoegd om te beslissen wat er wordt ondersteund en hoe groot de steun is;
  • vormelijke standaardisering is een voorwaarde voor de werking van een digitaal platform dat de in de volgende fase gevraagde subsidielijst en opvolgingstool mogelijk moet maken. Deze standaardisering wordt gerealiseerd door een lijst van ondersteuningsproducten (en -opdrachten), gekoppeld aan een lijst die een overzicht van de verschillende ondersteuningsmaatregelen per ontvanger weergeeft.

Voortvloeiend uit deze principes hebben de gemeenteraad (jaarnummer 595) en de raad voor maatschappelijk welzijn (jaarnummer 45)  op 26 oktober 2020 beslist om het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) op te heffen en hebben ze een kaderbesluit met basisprincipes voor het ondersteuningsbeleid goedgekeurd (hierna: het kaderbesluit ondersteuningsbeleid).

In oktober 2020 gaven alle districtsraden een positief advies op het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.

Juridische grond

Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Artikel 2 Decreet Lokaal Bestuur:

§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.

Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.

 § 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.

Argumentatie

De stad Antwerpen ontwikkelde een referentiesysteem ondersteuningen (REFO) waarin sinds het vierde kwartaal van 2021 elke nieuwe ondersteuning moet opgemaakt worden. Dit vormt een sterke basis voor de subsidielijst gekoppeld met de bestelbonnen, opgemaakt in SAP, waarin het identificatienummer uit REFO ingeschreven wordt.

Binnen het project ondersteuningsbeleid wordt werk gemaakt van de oplevering van de subsidielijst. Die geeft een overzicht van alle ondersteuningen van stad, OCMW en districten:

  • de bedragen van de ondersteuningsopdrachten per organisatie per jaar;
  • de budgetten per ondersteuningsproduct op basis van het voorziene krediet.

  1. Doel van de subsidielijst (finaliteit)

Er wordt een subsidielijst opgemaakt die de volgende doelstellingen heeft:

  1. intern en extern een transparant overzicht van de ondersteuningen bieden, onder meer met het oog op de afstemming tussen de diverse ondersteuningsverstrekkers en de informatiedeling over de verstrekte ondersteuningen;
  2. de verschillende ondersteuningen optimaliseren, onder meer om dubbele ondersteuningen te kunnen tegengaan.

2. Gegevens opgenomen in de subsidielijst

De gegevens die in het kader van de subsidielijst worden verwerkt, kunnen de volgende categorieën van persoonsgegevens bevatten van aanvragers van een ondersteuning, ontvangers van een ondersteuning of ondersteuningsverstrekkers, namelijk contactgegevens zoals naam en adres.

  1. De opgenomen gegevens voor ondersteuningsopdrachten (nominatieve subsidies) zijn:
    • beleidsdoelstelling en het beleidsdomein;
    • beschrijving van de activiteit die het algemeen belang dient waarvoor de ondersteuning wordt gegeven;
    • het bedrag op jaarbasis, in voorkomend geval het boekhoudkundig vastgelegde deel en het al betaalde deel van de ondersteuning;
    • de naam van de ondersteuningsontvanger met een link naar de KBO voor rechtspersonen. Voor feitelijke verenigingen wordt geen link voorzien;
    • de ondersteuningsverstrekker, stad, OCMW of district;
    • looptijd van de ondersteuningsopdracht (begin- en einddatum);
    • exploitatie- of investeringsbudget;
    • ter beschikking gesteld vastgoed;
  2. De opgenomen gegevens voor ondersteuningsproducten (reglementen) zijn:
    • de naam van het ondersteuningsreglement;
    • de ondersteuningsverstrekker, stad, OCMW of district;
    • het totaalbudget beschikbaar voor het ondersteuningsreglement;
    • het toegewezen deel van het budget;
    • het betaalde deel van het budget;
    • exploitatie- of investeringsbudget;
    • het jaartal van de toekenning van de ondersteuning;
    • voor rechtspersonen en feitelijke verenigingen:
      • het toegewezen bedrag op jaarbasis, in voorkomend geval het boekhoudkundig vastgelegde deel en het al betaalde deel van de ondersteuning;
      • de naam van de ondersteuningsontvanger met een link naar de KBO voor rechtspersonen. Voor feitelijke verenigingen wordt geen link voorzien.

De subsidielijst zal in eerste instantie intern beschikbaar zijn voor het beleid en de administratie. In een latere fase zal de subsidielijst ontsloten worden voor iedereen en gepubliceerd worden op de website van de stad Antwerpen. De publieke subsidielijst zal minder velden bevatten dan hierboven vermeld.

Ondersteuning in de vorm van terbeschikkingstelling van stedelijk vastgoed zal integraal deel uitmaken van de subsidielijst

3. Registratiegegevens raadplegers register (proportionaliteit)

De verwerking en de bewaring van de registratiegegevens beogen louter het technisch correct functioneren van de website en de beveiliging ervan.

4. Bewaartermijn

In de subsidielijst kunnen alleen de gegevens, vermeld onder punt 2, worden opgenomen van de ondersteuningen waarvoor in het huidige kalenderjaar of in de tien kalenderjaren die daaraan voorafgaan, de toekenningsbeslissing is genomen om de ondersteuning te verstrekken.

De historische gegevens kunnen met toepassing van het eerste lid enkel in de subsidielijst worden opgenomen als die gegevens elektronisch kunnen worden opgeladen.

De gegevens die zijn opgenomen in de subsidielijst worden gewist tien jaar na de datum waarop ze in de subsidielijst zijn opgenomen.

5. Transparantie

De ondersteuningsverstrekker verzekert dat uiterlijk bij de beslissing tot toekenning van de ondersteuning de ondersteuningsontvanger uitdrukkelijk op de hoogte is gebracht van de openbaarmaking van de gegevens, vermeld onder punt 2.

Voor ondersteuningen toegekend voor de inwerkingtreding van dit collegebesluit worden de ondersteuningsontvangers geacht toestemming verleend te hebben om de gegevens, vermeld onder punt 2, openbaar te maken.

.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de opmaak van een subsidielijst goed waarin alle ondersteuningen, opdrachten en producten, opgenomen worden.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de subsidielijst in een later stadium gepubliceerd zal worden op de website van de stad Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft de opdracht aan:

Dienst Taak
BZeen model ontwikkelen voor de externe publicatie van de subsidielijst, inclusief ondersteuning in de vorm van terbeschikkingstelling stedelijk vastgoed
VESPAlijst ondersteuning in de vorm van terbeschikking gesteld stedelijk vastgoed aanleveren