Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Dit bestuursakkoord bevat 8 resoluties die de ambities over het ondersteuningsbeleid van de stad Antwerpen weergeven, waaronder ook de opmaak van een subsidielijst.
Op 22 november 2019 (jaarnummer 9543) keurde het college een plan van aanpak over een nieuw uit te werken ondersteuningsbeleid goed.
Op 10 juli 2020 (jaarnummer 5908) keurde het college een aantal nieuwe principes goed die het ondersteuningsbeleid richting geven. Deze principes zijn de volgende:
Voortvloeiend uit deze principes hebben de gemeenteraad (jaarnummer 595) en de raad voor maatschappelijk welzijn (jaarnummer 45) op 26 oktober 2020 beslist om het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) op te heffen en hebben ze een kaderbesluit met basisprincipes voor het ondersteuningsbeleid goedgekeurd (hierna: het kaderbesluit ondersteuningsbeleid).
In oktober 2020 gaven alle districtsraden een positief advies op het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Artikel 2 Decreet Lokaal Bestuur:
§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
§ 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
De stad Antwerpen ontwikkelde een referentiesysteem ondersteuningen (REFO) waarin sinds het vierde kwartaal van 2021 elke nieuwe ondersteuning moet opgemaakt worden. Dit vormt een sterke basis voor de subsidielijst gekoppeld met de bestelbonnen, opgemaakt in SAP, waarin het identificatienummer uit REFO ingeschreven wordt.
Binnen het project ondersteuningsbeleid wordt werk gemaakt van de oplevering van de subsidielijst. Die geeft een overzicht van alle ondersteuningen van stad, OCMW en districten:
Er wordt een subsidielijst opgemaakt die de volgende doelstellingen heeft:
2. Gegevens opgenomen in de subsidielijst
De gegevens die in het kader van de subsidielijst worden verwerkt, kunnen de volgende categorieën van persoonsgegevens bevatten van aanvragers van een ondersteuning, ontvangers van een ondersteuning of ondersteuningsverstrekkers, namelijk contactgegevens zoals naam en adres.
De subsidielijst zal in eerste instantie intern beschikbaar zijn voor het beleid en de administratie. In een latere fase zal de subsidielijst ontsloten worden voor iedereen en gepubliceerd worden op de website van de stad Antwerpen. De publieke subsidielijst zal minder velden bevatten dan hierboven vermeld.
Ondersteuning in de vorm van terbeschikkingstelling van stedelijk vastgoed zal integraal deel uitmaken van de subsidielijst
3. Registratiegegevens raadplegers register (proportionaliteit)
De verwerking en de bewaring van de registratiegegevens beogen louter het technisch correct functioneren van de website en de beveiliging ervan.
4. Bewaartermijn
In de subsidielijst kunnen alleen de gegevens, vermeld onder punt 2, worden opgenomen van de ondersteuningen waarvoor in het huidige kalenderjaar of in de tien kalenderjaren die daaraan voorafgaan, de toekenningsbeslissing is genomen om de ondersteuning te verstrekken.
De historische gegevens kunnen met toepassing van het eerste lid enkel in de subsidielijst worden opgenomen als die gegevens elektronisch kunnen worden opgeladen.
De gegevens die zijn opgenomen in de subsidielijst worden gewist tien jaar na de datum waarop ze in de subsidielijst zijn opgenomen.
5. Transparantie
De ondersteuningsverstrekker verzekert dat uiterlijk bij de beslissing tot toekenning van de ondersteuning de ondersteuningsontvanger uitdrukkelijk op de hoogte is gebracht van de openbaarmaking van de gegevens, vermeld onder punt 2.
Voor ondersteuningen toegekend voor de inwerkingtreding van dit collegebesluit worden de ondersteuningsontvangers geacht toestemming verleend te hebben om de gegevens, vermeld onder punt 2, openbaar te maken.
.
Het college keurt de opmaak van een subsidielijst goed waarin alle ondersteuningen, opdrachten en producten, opgenomen worden.
Het college keurt goed dat de subsidielijst in een later stadium gepubliceerd zal worden op de website van de stad Antwerpen.
Het college geeft de opdracht aan:
Dienst | Taak |
BZ | een model ontwikkelen voor de externe publicatie van de subsidielijst, inclusief ondersteuning in de vorm van terbeschikkingstelling stedelijk vastgoed |
VESPA | lijst ondersteuning in de vorm van terbeschikking gesteld stedelijk vastgoed aanleveren |