Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad ook een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers.
De Ter Heydelaan heeft een zeer breed rijvlak zonder middenmarkering van 11-12 meter waar men aan beide zijden mag langsparkeren. Er is dus een rijbaan van 7-8 meter waar men elkaar voorbij kan rijden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om via een proefopstelling een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers te voorzien en dit voor een periode van minimaal zes maanden.
Kruispunt Ter Heydelaan met Ter Rivierenlaan
De gemarkeerde oversteek naar de tramhalte wordt verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen en plooibakens. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Om in de rijrichting van de Gallifortlei goed zicht te houden op de overstekende voetganger worden de taxistandplaatsen verplaatst tot voorbij het zebrapad. De afbakening, in de vorm van jerseys op de nieuwe locaties voor taxi's, worden richting de tramlijn verplaatst zodat er voldoende plaats is om in- en uit te stappen. Op de oude taxistandplaatsen worden fietsnietjes voorzien om zo foutparkeren tegen te gaan. Voor de bus wordt er een haltehaven ingetekend.
Kruispunt Ter Heydelaan met André Hermanslaan
De gemarkeerde oversteken naar de tramhalte worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Ook parkeren tot tegen het zebrapad wordt tegengegaan met markeringen en paaltjes om het zicht op voetgangers vrij te houden. Voor de brandweer is er rekening gehouden met de plaatsing van de plooibakens, zodat de draaicirkels vrij blijven van obstakels.
Kruispunt Ter Heydelaan met Leopold Gilislaan
Parkeren tot tegen de oversteek wordt tegengegaan met markering en plooibakens om het zicht op overstekende fietsers vrij te houden.
Ter Heydelaan ter hoogte van huisnummer 448
De gemarkeerde oversteken worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Hierbij wordt rekening gehouden met de uitrit van huisnummer 448. Bij het plaatsen van de plooibakens wordt rekening gehouden met het opstellen van de glaswagen aan de glasbollen.
Eén van de maatregelen voor verbeterde verkeersveiligheid is zorgen voor goed zicht op overstekende voetgangers en fietsers, en zorgen dat er niet op de oversteek wordt geparkeerd. Voor een 50 km/u weg wordt er een parkeervrije ruimte van 10 meter vóór iedere voetgangers- en fietsoversteek gehanteerd. Om dit mogelijk te maken, verdwijnen er zes plaatsen. Daarnaast is het niet veilig om abrupt te versmallen op een weg waar de maximumsnelheid 50 km/u is. Daarom zullen er aan de André Hermanslaan voor de geleidelijke versmalling nog drie plaatsen weggenomen worden.
Het college keurt de proefopstelling in de Ter Heydelaan, district Deurne, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |