Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07942 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07942 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_07942 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Ter Heydelaan in het district Deurne:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 maart 2023 (jaarnummer 1327);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad ook een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers.

De Ter Heydelaan heeft een zeer breed rijvlak zonder middenmarkering van 11-12 meter waar men aan beide zijden mag langsparkeren. Er is dus een rijbaan van 7-8 meter waar men elkaar voorbij kan rijden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om via een proefopstelling een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers te voorzien en dit voor een periode van minimaal zes maanden.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Kruispunt Ter Heydelaan met Ter Rivierenlaan
De gemarkeerde oversteek naar de tramhalte wordt verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen en plooibakens. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Om in de rijrichting van de Gallifortlei goed zicht te houden op de overstekende voetganger worden de taxistandplaatsen verplaatst tot voorbij het zebrapad. De afbakening, in de vorm van jerseys op de nieuwe locaties voor taxi's, worden richting de tramlijn verplaatst zodat er voldoende plaats is om in- en uit te stappen. Op de oude taxistandplaatsen worden fietsnietjes voorzien om zo foutparkeren tegen te gaan. Voor de bus wordt er een haltehaven ingetekend. 

Kruispunt Ter Heydelaan met André Hermanslaan
De gemarkeerde oversteken naar de tramhalte worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Ook parkeren tot tegen het zebrapad wordt tegengegaan met markeringen en paaltjes om het zicht op voetgangers vrij te houden. Voor de brandweer is er rekening gehouden met de plaatsing van de plooibakens, zodat de draaicirkels vrij blijven van obstakels.

Kruispunt Ter Heydelaan met Leopold Gilislaan
Parkeren tot tegen de oversteek wordt tegengegaan met markering en plooibakens om het zicht op overstekende fietsers vrij te houden.

Ter Heydelaan ter hoogte van huisnummer 448
De gemarkeerde oversteken worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Hierbij wordt rekening gehouden met de uitrit van huisnummer 448. Bij het plaatsen van de plooibakens wordt rekening gehouden met het opstellen van de glaswagen aan de glasbollen.   

Eén van de maatregelen voor verbeterde verkeersveiligheid is zorgen voor goed zicht op overstekende voetgangers en fietsers, en zorgen dat er niet op de oversteek wordt geparkeerd. Voor een 50 km/u weg wordt er een parkeervrije ruimte van 10 meter vóór iedere voetgangers- en fietsoversteek gehanteerd. Om dit mogelijk te maken, verdwijnen er zes plaatsen. Daarnaast is het niet veilig om abrupt te versmallen op een weg waar de maximumsnelheid 50 km/u is. Daarom zullen er aan de André Hermanslaan voor de geleidelijke versmalling nog drie plaatsen weggenomen worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Deurne, advies van 23 oktober 2023 (jaarnummer 275) Gunstig advies
Brandweer Antwerpen, advies van 5 september 2023 Gunstig advies
Verkeerspolitie Antwerpen, advies van 17 juli 2022 Gunstig advies
De Lijn, advies van 14 juni 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Ter Heydelaan, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Ter_Heydelaan_kruispunt_Andre_Hermanslaan_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_kruispunt_Leopold_Gilislaan_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_kruispunt_Ter_Rivierenlaan_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_NR448_BT_NT.pdf