Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07800 - Omgevingsvergunning - OMV_2023071245. Neptunusstraat 74. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07800 - Omgevingsvergunning - OMV_2023071245. Neptunusstraat 74. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_07800 - Omgevingsvergunning - OMV_2023071245. Neptunusstraat 74. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023071245

Gegevens van de aanvrager:

Ian Newbitt - Hedwig Van Den Dries met als adres Neptunusstraat 74 te 2600 Berchem

Ligging van het project:

Neptunusstraat 74 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 32L18

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          22/05/1957: toelating (957#4560) voor woning; 

-          12/07/1956: toelating (957#4272) voor woning.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte hoofdgebouw 8 m over alle bouwlagen;
  • uitkragend terras achteraan 1ste verdieping circa 14 m²;

-          gevelafwerking:

  • rode parement met gelijkvloerse gevelplint in witte natuursteen;
  • materiaal en kleur schrijnwerk ongekend;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:

  • uitgebreid terras achteraan 1ste verdieping;
  • bepleisterde gelijkvloerse voorgevel en gewijzigd buitenschrijnwerk;
  • zonnepanelen op het dak;
  • tuinberging;
  • gewijzigde tuinafsluitingen (voor-en achtertuin).

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloerse en 1ste verdieping 10,65 m;
  • bouwdiepte 2de verdieping 7,95 m;

-          gevelafwerking:

  • roodkleurig parement met gelijkvloerse gevel in witte bepleistering;
  • wit pvc schrijnwerk met raamindeling met kleinhouten;
  • witte pvc poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • zonnepanelen op het dak;
  • tuinhuis achteraan perceel 12 m², waarvan 6,12 m² opslagruimte;
  • voortuinafsluiting links en rechts in levende hagen;
  • achtertuinafsluiting in beton tot maximale hoogte van 2,85 meter.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de tuinmuren;

-          plaatsen van zonnepanelen op het hoofddak;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

7 september 2023

18 september 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    • Het gelijkvloers wordt wit bepleisterd. Het talrijkst als afwerking van de plint van een gebouw is steenachtig materiaal. Bepleistering is bijgevolg niet kenmerkend;
    • De arrière-corps is kenmerkend voor het gevelritme van de straat, maar wordt niet weergegeven op de voorgeveltekeningen;
  • Artikel 11 Afwerking van gevels en materiaalgebruik: De natuurstenen gelijkvloerse gevel wordt bepleisterd;
  • Artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: De septische put in de voortuin wordt niet volledig onder de voortuinverharding gecentreerd, waardoor dit een bijkomende verharding van de voortuin betreft;
  • Artikel 16: Technische uitsprongen: De plannen verduidelijken de hoogte van de zonnepanelen niet. Op beelden is duidelijk zichtbaar dat deze zich niet binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van de rechts aanpalende scheimuur bevinden;
  • Artikel 19 Tuinafsluitingen:
    • De tuinmuur van de achtertuin met de links aanpalende woning heeft gedeeltelijk een hoogte van 2,85 meter > de maximale 2,6 meter;
    • De plannen verduidelijken niet of de voortuinafsluitingen in de vorm van hagen lager zijn dan de maximale 1 meter hoogte;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    • Het tuinhuis van 12 m², met bergplaats groter dan 6 m² beschikt niet over een minimale vrije hoogte van 2,2 meter;
    • De plannen verduidelijken niet of het gedeelte achteraan het gelijkvloers al dan niet als verblijfsruimte ingericht wordt. Deze heeft slechts een minimale vrije hoogte van 2,45 meter < de minimale vrije hoogte van 2,6 meter voor verblijfsruimtes;
  • Artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren: De plannen verduidelijken de hoogte van de zonnepanelen niet. Het is uit de aangeleverde informatie niet af te leiden of deze voldoen aan de voorschriften uit dit artikel;
  • artikel 43 Septische putten: De septische put heeft slechts een inhoud van 1500 l. De inhoud van de septische put dient minimaal 2000 l te bedragen voor een eengezinswoning.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de sloop van het terras achteraan de eerste verdieping en nieuwbouw van een achterbouw over twee bouwlagen. De bouwdiepte overschrijdt de bouwdiepte van de aanpalende woningen niet, waardoor ook de scheimuren ongewijzigd blijven. De ideale daglichttoetreding van de woning wordt door deze uitbreiding niet gehinderd. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De natuurstenen elementen van de gelijkvloerse voorgevel worden verwijderd. Deze wijziging betreft een verarming van de voorgevel en is niet kenmerkend in het straatbeeld.

 

Het schrijnwerk in de voorgevel werd reeds vervangen door niet wit pvc schrijnwerk. Dit doet geen afbreuk aan het gevelbeeld en wordt gunstig geadviseerd.

 

De nieuwe achtergevel wordt afgewerkt in crepi bepleistering met schrijnwerk in donkerkleurig aluminium. Ook de dakrand wordt afgewerkt in donkerkleurig aluminium en de hemelwaterafvoer wordt voorzien in zink. Gelet op de stedelijke context als achtergevel hiertegen geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het tuinhuis achteraan beschikt niet over een minimale vrije hoogte van 2,2 meter. De vrije hoogte van het tuinhuis varieert tussen 1,8 meter en 2,3 meter, waarbij dus ook de gemiddelde vrije hoogte van deze bergruimte lager is dan 2,2 meter. Het gedeelte van het tuinhuis dat wel voldoet is kleiner dan het aandeel dat niet voldoet.

Gelet op het feit dat het een tuinhuis betreft en niet een ruimte in het gebouw is de voorgestelde afwijking aanvaardbaar.

Ook de plaatsing van tuinhuis tegen de tuinafsluitingen is aanvaardbaar gelet op de hoogte van de afsluitingen niet lager is dan het tuinhuis.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het supprimeren van de natuursteenelementen in de gelijkvloerse voorgevel wordt uitgesloten van vergunning.

2. De septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 en artikel 43 van de bouwcode.

3. De zonnepanelen op het hoofddak te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 en artikel 36 van de bouwcode.

4. De ruimte achteraan het gelijkvloers niet te voorzien als een verblijfsruimte.

5. De hagen in de voortuin te beperken tot een hoogte van maximaal 1 meter.

6. Het verhogen van de tuinafsluitingen in de achtertuin hoger dan 2,6 meter wordt uitgesloten van vergunning.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

8. De arrière-corps in de voorgevel te behouden.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

7 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

6 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

4 februari 2024

Verslag GOA

30 oktober 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het supprimeren van de natuursteenelementen in de gelijkvloerse voorgevel wordt uitgesloten van vergunning.

2. De septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 en artikel 43 van de bouwcode.

3. De zonnepanelen op het hoofddak te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 en artikel 36 van de bouwcode.

4. De ruimte achteraan het gelijkvloers niet te voorzien als een verblijfsruimte.

5. De hagen in de voortuin te beperken tot een hoogte van maximaal 1 meter.

6. Het verhogen van de tuinafsluitingen in de achtertuin hoger dan 2,6 meter wordt uitgesloten van vergunning.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

8. De arrière-corps in de voorgevel te behouden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.