Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023094832 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw evi dewachter met als adres Ballaarstraat 67 te 2018 Antwerpen en de heer Tom Wijns met als adres ballaarstraat 67 te 2018 antwerpen (belgie) |
Ligging van het project: | Kerkhofweg 62 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nr. 425X3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/10/2023: vergunning (OMV_2023038632) voor het aanleggen van de nieuwe Kerkhofweg.
Vergunde en bestaande toestand
- functie: braakliggend terrein met struiken en bomen.
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een eengezinswoning;
- bouwen van een tuinberging tegen de rechter perceelsgrens;
- aanleggen van verhardingen vooraan en achteraan de woning;
- voorzien van een autostalplaats in de voortuin.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 12 september 2023 | 6 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 12 september 2023 | 13 september 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 12 september 2023 | 18 september 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De achtergevel wordt volledig voorzien van houten gevelbekleding. Hoewel deze delen aan de achterzijde gesitueerd zijn, zijn ze zichtbaar vanop het openbaar domein grenzend aan de tuinen van de braakliggende percelen. De materialisatie in hout is niet kenmerkend voor de stedelijke omgeving waarin de woning gelegen is.
Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten:
- paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter;
- opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats.
De voortuin wordt verhard ten behoeve van een autostalplaats, er is geen oprit naar een garage of carport.
De aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel. De aansluitpunten moeten voorzien zijn van toezichtsputten die gekenmerkt worden en moeten minstens 0,20 m en hoogstens 0,50 m uiteen gelegen zijn.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone de Provincie Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het bouwen van een eengezinswoning. Het bouwen van een eengezinswoning in een straat met voornamelijk woonfuncties is functioneel inpasbaar.
Het perceel grenst momenteel aan een grindweg. Op 06/10/2023 is een omgevingsvergunning afgeleverd voor de aanleg van een volwaardige straat. Voor de financiering en aanleg van de nieuwe weg zijn de nodige overeenkomsten met de stad reeds bekomen. De aanwezige wegenis in de aangrenzende verkaveling Eksterlaar wordt doorgetrokken tot aan de Vleerakkerstraat. Bijgevolg komt de huidige woning te liggen aan een voldoende uitgeruste weg die door de stad zal aangelegd worden.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het betreft een nieuwbouwvolume met drie bouwlagen en plat dak. Het betreft een woning in gesloten bouworde. Het perceel maakt deel uit van een aantal braakliggende percelen waarvoor momenteel aanvragen lopende zijn voor nieuwbouwwoningen. De percelen grenzen aan de verkaveling Eksterlaer aan de ene zijde en een aantal bestaande woningen aan de hoek van de straat. De nieuwbouwwoning in deze aanvraag heeft een bouwdiepte van 11 meter op alle verdiepingen. Gezien de perceeldiepte is de voorgestelde bouwdiepte inpasbaar. Het volume overschrijdt de kenmerkende volumes in de omgeving niet.
Op de eerste verdieping wordt tevens een verbindingsdeur voorzien naar de nieuwbouwwoning rechts. Er wordt vastgesteld dat op de tweede verdieping achteraan een woongelegenheid voorzien wordt voor een alleenstaande moeder. De toegevoegde nota beschrijft de woning echter als eengezinswoning waardoor kan afgeleid worden dat de woongelegenheid niet bedoeld is als zelfstandige woning. De eengezinswoning moet bijgevolg dusdanig in gebruik genomen worden en kan geen meerdere busnummers krijgen. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.
Centraal in de tuin wordt een tuinberging voorzien van 15 m². Deze wordt tegen de perceelgrens geplaatst, gekoppeld met de tuinberging van de rechterbuur. Er blijft voldoende groenzone over in de tuin.
De nieuwbouwwoningen worden voorzien van verharding in de voortuinstrook voor een autostalplaats. De autostalplaatsen worden per twee geclusterd in waterdoorlatende verharding. De woning in deze aanvraag beschikt over een voortuinstrook van circa 48 m², waardoor nog voldoende groen in de voortuinstrook kan voorzien worden. Gelet op het aandeel groen, gebruik van waterdoorlatende verharding en clustering van verhardingen/autostalplaatsen, wordt het begroende karakter van de voortuin voldoende ondersteund en kan een afwijking op artikel 27 van de bouwcode worden toegestaan voor de verharding in de voortuin.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt afgewerkt met rode gevelsteen en aluminium buitenschrijnwerk. De voorgestelde materialisatie en gevelopbouw is inpasbaar in de omgeving die voornamelijk bestaat uit bakstenen gevels.
De achtergevel wordt volledig voorzien van houten gevelbekleding. Hoewel deze delen aan de achterzijde gesitueerd zijn, zijn ze zichtbaar vanop het openbaar domein grenzend aan de tuinen van de braakliggende percelen. De materialisatie in hout is niet kenmerkend voor de stedelijke omgeving waarin de woning gelegen is. Om een inpassing in de omgeving met bakstenen gevels te bekomen en conform artikel 6 en 11 van de bouwcode, wordt als voorwaarde opgenomen de achtergevel in een bakstenen afwerking te voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het hydraulisch en technisch advies van Aquafin worden algemene voorwaarden opgelegd die strikt nageleefd moeten worden.
Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beleidskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op het bouwen van een eengezinswoning. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 12 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 11 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 9 februari 2024 |
Verslag GOA | 30 oktober 2023 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.