Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07761 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076497. Balansstraat 163. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07761 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076497. Balansstraat 163. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07761 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076497. Balansstraat 163. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023076497

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Reshum van Til met als adres Lange Leemstraat 345 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Balansstraat 163 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1947Y6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/11/2021: vergunning (OMV_2021135605) verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning (geen start der werken doorgegeven).

-          27/11/1970: vergunning (18#53694) voor een gevelverandering.

 

Geacht vergunde toestand  

-          functie:

  • wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak en dakkapel in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte van 10,4 m, nokhoogte van 12,55 m en kroonlijsthoogte van 8.89 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelbepleistering zonder voeg met houten buitenschrijnwerk;
  • gevelplint, dorpels en druiplijst in blauwe hardsteen, verbrede dakgoot van 0,55 m;
  • poort naar inpandige garage.

-          inrichting:

  • tuinzone van 13 m².

 

Huidige en nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen (eengezinswoning met drie slaapkamers);

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een zadeldak en dakkapel in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte van 10,7 m (aanbrengen van buitenisolatie tegen de achtergevel);
  • verlaagde nokhoogte 11,85 m met behoud van kroonlijsthoogte van 9.08 m;
  • volume-uitbreiding op de 1ste verdieping en ophogen achteruitbouw tot 7.6 m;
  • dakterras aan de achtergevel op de 1ste verdieping tegen de rechter perceelgrens;
  • nieuwe verticale circulatie en nieuwe vloerplaten.

-          gevelafwerking:

  • witte gevelbepleistering op isolatie met verhoogde gevelplint in blauwe hardsteen;
  • behoud van de druiplijst en dorpels in blauwe hardsteen;
  • roodbruine dakpannen met kunststof bakgoot in een witte kleur;
  • antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk met gewijzigde raam-indeling;
  • supprimeren van de poort naar het gelijkvloerse inpandige magazijn;

-          inrichting:

  • tuinzone van 13 m² in waterdoorlatende verharding.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voor- en achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:.

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: Het dakterras achteraan de eerste verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens is niet in kenmerkend in de omgeving;
  • artikel 15 In- en uitsprongen aan daken: In- en uitsprongen in hellende daken dienen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens te worden ingeplant. De in- en uitsprongen mogen de kroonlijst niet onderbreken. De dakkapel ter hoogte van de achtergevel doorbreekt de kroonlijst;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfs-, horeca- of handels ruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. De slaapkamer op de tweede verdieping achteraan is onvoldoende hoog.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het voorliggende project is geheel in een zone waarvoor D Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt overeen met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Dit deel van de Balansstraat wordt gekenmerkt door panden bestaande uit 2 bouwlagen onder een zadeldak. Het betreffende pand bestaat uit 2 bouwlagen met een zadeldak en een dakkapel boven de kroonlijst. De bestaande dakkapel wordt aangepast zodat deze zich op 0,60 meter van de perceelsgrens bevindt. De onderliggende kroonlijst loopt door. De wijzigingen betreffende deze dakkapel zijn aanvaardbaar. Dit kan niet gezegd worden betreffende de dakkapel ter hoogte van de achtergevel. Deze wordt zo uitgebreid dat de kroonlijst doorbroken wordt. Dit is niet kenmerkend in de omgeving en creëert bijkomend geen positieve impact op de woonkwaliteit. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met deze dakkapel worden vervolgens uitgesloten van de vergunning.

 

De plannen tonen dat de bestaande nokhoogte wordt verlaagd van 12,55 meter naar 11,85 meter. Deze wijziging creëert geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers en is vervolgens aanvaardbaar. Het is echter wel zo dat de verlaging van de nokhoogte erin resulteert dat er onder het dak onvoldoende vrije hoogte ontstaat om op een kwalitatieve manier leefruimtes in te richten die voldoende woonkwaliteit bieden. De vrije hoogte van de slaapkamer op de tweede verdieping achteraan voldoet bijvoorbeeld niet aan de bepalingen van de bouwcode waardoor het gebruik ervan als leefruimte wordt uitgesloten van de vergunning. Om deze ruimtes volwaardig te kunnen benutten, zou het beter zijn om de dakverdieping uit te bouwen als volwaardige daklaag. 

 

De plannen tonen dat de achterbouw achteraan de eerste verdieping ter hoogte van de linker perceelgrens beperkt wordt opgehoogd van 7,65 meter naar 7,94 meter. Hierbij dient ook de aangrenzende scheimuur mee verhoogd te worden. Deze beperkte ophoging creëert geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers en is vervolgens aanvaardbaar.

 

De plannen tonen dat de achtergevel geïsoleerd wordt. Deze beperkte volume-uitbreiding is aanvaardbaar.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De Balansstraat wordt gekenmerkt door verschillende type gevels afgewerkt in gevelmetselwerk of pleisterwerk. De voorgestelde gevelafwerking in wit pleisterwerk met verhoogde gevelplint in blauwe hardsteen, dorpels in blauwe hardsteen en antraciet aluminium buitenschrijnwerk met gewijzigde raamindeling is aanvaardbaar binnen de context van de Balansstraat.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen (raamdorpels, plint, kroonlijst…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. Bij pleisterwerk is het noodzakelijk om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand. De hoogte van deze plint is minimaal 0,60 meter hoog om beschadigingen aan de gevel te voorkomen. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen tonen dat het gelijkvloerse magazijn en de bijhorende poort, welke als complementaire functie deel uitmaakt van de woonfunctie, wordt gesupprimeerd. In de plaats wordt een leefruimte voorzien en wijzigt de poort naar twee ramen. Deze wijziging is aanvaardbaar aangezien de gevel smaller is dan 8 meter en vervolgens conform de bepalingen van artikel 12 van de bouwcode geen toegangspoort voorzien mag worden. Het voorzien van een gelijkvloerse verblijfsruimte creëert een levendige plint in relatie met de straat. Het supprimeren van het gelijkvloerse magazijn is vervolgens aanvaardbaar.

 

De plannen tonen dat achteraan de eerste verdieping, ter hoogte van de rechter perceelgrens, een dakterras wordt voorzien. Dit terras wordt voorzien tot tegen de perceelgrens en creëert bijgevolg bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers. Bijkomend is dit terras niet kenmerkend in de omgeving, en vervolgens strijdig met artikel 6 van de bouwcode. Bijkomend is er een gelijkvloerse buitenruimte aanwezig met meer kwaliteit dan dit bijkomend terras. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met dit dakterras worden vervolgens uitgesloten van de vergunning.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de dakkapel achteraan de dakverdieping, worden uitgesloten van de vergunning.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het inrichten van een slaapkamer op de tweede verdieping achteraan worden uitgesloten van de vergunning. 

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met het dakterras achteraan de eerste verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens worden uitgesloten van de vergunning.

4. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient uitgevoerd te worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn.

5. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrij te blijven van materiaal en isolatie.

6. Onderaan de gevel dient een plint voorzien te worden in blauwe hardsteen van minimaal 60 cm hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op het openbaar domein. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

7. De uitstekende kroonlijst te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

8. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.

9. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand dienen integraal verplaatst te worden.

10. De nieuwe constructie dient zodanig aan te sluiten op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

11.Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

21 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

18 februari 2024

Verslag GOA

31 oktober 2023

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de dakkapel achteraan de dakverdieping, worden uitgesloten van de vergunning.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het inrichten van een slaapkamer op de tweede verdieping achteraan worden uitgesloten van de vergunning. 

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met het dakterras achteraan de eerste verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens worden uitgesloten van de vergunning.

4. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient uitgevoerd te worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn.

5. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrij te blijven van materiaal en isolatie.

6. Onderaan de gevel dient een plint voorzien te worden in blauwe hardsteen van minimaal 60 cm hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op het openbaar domein. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

7. De uitstekende kroonlijst te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

8. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.

9. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand dienen integraal verplaatst te worden.

10. De nieuwe constructie dient zodanig aan te sluiten op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

11.Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.