Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023094023 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Katholiek Onderwijs Deurne(Antwerpen) met als contactadres Palinckstraat 57 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | René Heylenstraat 1-5 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 27 sectie A nr. 118P5 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verlengen van een vergunning van 2 jaar voor het voorzien van tijdelijke containerklassen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/08/2020: vergunning (OMV_2020067411) voor het voorzien van tijdelijke containerklassen voor een periode van 2 jaar;
- 27/04/1973: vergunning (627#27096) voor het oprichten van een parochiecentrum;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/103321
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- bouwvolume, gevelafwerking en inrichting conform vergunde toestand uitgezonderd:
- voorwaarden opgelegd in vergunning OMV_2020067411:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- verlengen vergunning met 2 jaar voor het bouwen van 294 m² tijdelijke containerklassen in de tuin van de parochiezaal.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 12 september 2023 | 4 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 11 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 11 september 2023 | 12 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 11 september 2023 | 5 oktober 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
De aanvraag wijkt af van artikel 9§1 van de verordening hemelwater. In de beschrijvende nota bij de aanvraag wordt een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft die slechts 2 jaar zal gebruikt worden. Het regenwater dat op de unit en de nieuwe verharding errond terechtkomt, zal worden afgeleid naar de naastliggende groenzone en kan op een natuurlijke manier in de bodem infiltreren.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De klimaatbeheersingstoestellen aan de voorgevel zijn zichtbaar vanaf de openbare ruimte;
De levendige afsluiting aan de straatzijde is hoger dan 1 meter;
De klassen hebben een hoogte van 2,48 meter < 2,60 meter vergunde toestand;
Het is onduidelijk of de gelijkvloerse ruimtes over voldoende lichtinval beschikken aangezien deze aan een levendige haag met een hoogte van 2,50 meter grenzen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale en fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verlenging van een omgevingsvergunning van prefab klasunits, voordien voorzien als tijdelijke huisvesting tijdens de renovatie van de kleuterschool De Bever in de Van Duyststraat. Nu zullen de mobiele units dienst doen als tijdelijke huisvesting tijdens de werken in de basisschool Sint-Godelieve in de Van Cortbeemdelei. De tijdelijke huisvesting ligt op slechts 150 m van de huidige school.
Het perceel is eigendom van het Dekenaat Antwerpen en zal gehuurd worden door Katholiek Onderwijs Deurne gedurende de looptijd van het project. De vergunning wordt aangevraagd voor 2 jaar. Gezien het specifieke programma van de tijdelijke huisvesting en aangezien KOD deze locatie zelf huurt, zal deze locatie zeker verlaten worden na de realisatie van de werken in de basisschool Sint-Godelieve.
De maximale geldigheidsduur en het herstel van het terrein in zijn oorspronkelijke toestand (met name de toestand voor de vergunning van 2020) moeten worden gekoppeld aan de vergunning. Gezien het belang van kleuterscholen in een woonomgeving is de functionele inpasbaarheid gunstig te beoordelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het terrein waar de prefabunits worden geplaatst, is gesitueerd op de hoek van de René Heylenstraat en de Van Cortbeemdelei. Het terrein is afgesloten met een hekwerk met daarachter een groenscherm. Een deel van het terrein is verhard en gedeeltelijk overdekt door een luifel. De prefabunits en bijhorende verharding zijn vlak achter het bestaande hekwerk op de hoek van het terrein ingeplant en bestaan uit 2 bouwlagen. De units blijven daarbij ondergeschikt aan de kenmerkende bouwhoogte van 3 bouwlagen in de omgeving. Ongeveer de helft van het onverharde terrein blijft na uitvoering van de werken onverhard. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De bestaande tuinafsluiting (haag en hek) voldoet niet aan de eisen voor tuinafsluitingen volgens artikel 19 van de bouwcode. De afsluitingen betreffen echter een bestaande afsluiting rondom de tuin van de parochiezaal. Deze is bewust behouden bij het inplanten van de units om het perceel later zoveel mogelijk in de oorspronkelijke toestand te kunnen herstellen. Bovendien is het de bedoeling dat de tuin niet toegankelijk is voor (ongewenste) bezoekers. Een afwijking op artikel 19 kan aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen
De prefab units zijn afgewerkt met grijze gevelpanelen en wit kunststof buitenschrijnwerk. De visuele inpasbaarheid is aanvaardbaar.
De klimaatbeheersingstoestellen zijn niet geplaatst volgens de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode: ze zijn tegen de voor- en zijgevels geplaatst en zijn zichtbaar vanaf de openbare ruimte. Deze plaatsing is echter eigen aan het bouwen met standaard stapelbare huurunits voor tijdelijke gebruiksduur. Gezien het tijdelijke karakter van de aanvraag is de afwijking aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
De units staan in de tuin van de parochiezaal. Het bestaande gebouw op het perceel (Parochiekerk De Blijde Boodschap) is opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/215645). Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg, die geen bezwaar heeft tegen het voorstel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van een kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164) door de stedelijke dienst Energie en Milieu. Zij adviseerden gunstig wat betreft de luchtkwaliteit en het omgevingsgeluid. Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
De vrije hoogte van de klaslokalen voldoet niet aan de eisen voor minimale vrije hoogte zoals bepaald in artikel 21 van de bouwcode. De lokalen zijn slechts 2,48 m hoog i.p.v. 2,60 m. Ook de grootte van de lichtdoorlatende oppervlaktes is onvoldoende volgens artikel 24 van de bouwcode. De containerunits komen echter met deze standaard vrije hoogte en standaard raamindeling. Gezien het tijdelijke karakter van de aanvraag is een afwijking op deze artikels aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op artikel 9§1. In de beschrijvende nota wordt net zoals bij de vorige aanvraag een afwijking aangevraagd aangezien het een tijdelijke unit betreft. Gezien het tijdelijke karakter van het gebouw is het niet aangewezen om hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen in de ondergrond te voorzien. Op deze manier worden de ingrepen op het terrein zoveel mogelijk beperkt, waardoor de oorspronkelijke toestand zo weinig mogelijk verstoord wordt. Het regenwater dat op de units en de verharding errond terechtkomt, infiltreert volledig op eigen terrein in het naastliggende groen. Omwille van de grootte van de beschikbare groenzones zorgt het afgevoerde hemelwater niet voor extra overlast of schade aan aanpalende percelen of gebouwen. De verharding werd in helling geplaatst en watert volledig af op eigen terrein. Omwille van de drempelloze toegangen voor toegankelijkheid zijn de containerunits ingegraven. Hiertoe is er rondom de fundering een grindstrook van 50x50 cm, omhuld met een filterdoek, geplaatst waarnaar het regenwater dat op het dak valt wordt afgeleid. Via deze grindstrook infiltreert het water op eigen terrein. Gezien het tijdelijk karakter van de units wordt deze afwijking met toepassing van artikel 13 toegestaan.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 10 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 8 februari 2024 |
Verslag GOA | 30 oktober 2023 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.