Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07797 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003249. Karmelietenstraat 35. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07797 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003249. Karmelietenstraat 35. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_07797 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003249. Karmelietenstraat 35. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023003249

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Danielle Kegels met als adres Madrasstraat 70 bus 001 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Karmelietenstraat 35 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 356R5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/07/1998: vergunning (961#10957) voor het verbouwen van een woning;

-          16/09/1953: toelating (957#3247) voor een woonhuis.

 

Vergunde  toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 14,50 meter;
  • bouwdiepte eerste verdieping 11,60 meter ter hoogte van de linker en 9,75 meter aan de rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • gele siersteen en teak houten schrijnwerk;
  • poort naar inpandige garage;
  • witte natuursteen rond schrijnwerk;
  • plint in blauwe steen;

-          inrichting:

  • afsluiting voortuin in klampsteen;
  • levendige haag op de perceelsgrenzen;
  • toegangspad voortuin in cementdallen 1 meter en oprit 2,50 meter breed.

 

Bestaande toestand

-          inrichting en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd;

  • gewijzigd wit houten schrijnwerk met gesupprimeerde witte natuursteen;
  • volledig verharde voortuinstrook met gesupprimeerde afsluiting;
  • terras 12 m² ter hoogte van de achtergevel.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 14,87 meter;
  • bouwdiepte eerste verdieping 11,95 meter;

-          gevelafwerking:

  • grijs gecementeerde geïsoleerde voorgevel met grijs aluminium schrijnwerk op de verdieping;
  • vergrijsd houten voordeur en garagepoort;
  • dagkantbekleding schrijnwerk, plint en horizontale gevelaccenten in natuursteen;

-          inrichting:

  • dakterras ter hoogte van de eerste verdieping;
  • toegangspad voortuin 1,50 meter en oprit 3 meter breed.

 

Inhoud van de aanvraag

-          gedeeltelijk slopen van de bestaande achterbouw;

-          voorzien van een nieuwe aanbouw;

-          uitbreiden van het volume op de verdieping;

-          wijzigen van de voor- en achtergevel;

-          aanleggen van een dakterras;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De grijs gecementeerde voorgevel is niet in harmonie met de omgeving welke hoofdzakelijk is voorzien van metselwerk;

  • Artikel 19 Tuinafsluitingen:

De voortuin is niet voorzien van een afsluiting;

  • Artikel 27 Open ruimte:

Bij de inrichting van de voortuinstrook wordt niet gestreefd naar minimale verharding.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

 

Voor het project is geen pluviale of fluviale overstromingskans gemodelleerd. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in een grondige renovatie van het pand van 2 bouwlagen met plat dak. De gelijkvloerse aanbouw achteraan wordt afgebroken en vervangen door een nieuw volume met dezelfde bouwdiepte van 14,87 m. Interne constructieve werken beogen het verbeteren van de aanwezige ruimte. Op de verdieping wordt de achtergevel over de volledige perceelsbreedte doorgetrokken zodat een uniforme bouwdiepte van 11,95 m ontstaat. Het bijkomend volume dat hierdoor gecreëerd wordt, komt tegen de vergunde opgaande blinde scheimuur van de rechterbuur te liggen waardoor geen bijkomende hinder naar bezonning te verwachten valt. Deze bouwdiepte verwijst naar vaker voorkomende bouwdieptes in de omgeving en kan aanvaard worden. 

 

Het voorzien van een terras is enkel stedenbouwkundig aanvaardbaar indien op deze plaats ook bijkomend volume mogelijk zou zijn. Het doortrekken van de gelijkvloerse bouwdiepte op de verdieping tot 14,87 m is echter niet kenmerkend en bijgevolg niet wenselijk. Daarenboven heeft de aanvraag betrekking op een eengezinswoning die beschikt over een tuin grenzend aan de leefruimte. De woning is op deze manier voorzien van voldoende wooncomfort. Het terras wordt van de vergunning uitgesloten. 

 

De voor- en achtergevel worden na-geïsoleerd. Aan de voorgevel bedraagt het totale isolatiepakket met afwerking 18 cm. De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige en maximale dikte van 14 cm uit te voeren; ook voor panden met een voortuinstrook om zo een uniform straatbeeld te blijven garanderen.

In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen om ter hoogte van de voorgevel het volledige isolatiepakket inclusief afwerking te beperken tot 14 cm.

 

De voortuinstrook is momenteel volledig verhard. De voorziene ontharding in de voorliggende aanvraag beperkt zich in het voorzien van een toegangspad van de straat tot de woning van 1,50 m breed en parallel hiermee een oprit naar de garage van 3,00 m breed. De tussenliggende stroken van ca. 50 cm worden als groenzone ingericht. Deze inrichting is echter weinig kwalitatief en versnipperd. Conform artikel 27 van de bouwcode wordt als voorwaarde opgelegd om het toegangspad te combineren met de opritzone. Hierdoor kan haaks tegen de gevel een kleiner stuk pad voorzien worden, blijft de verharding beperkt en kan een groter stuk van de voortuinstrook als groenzone ingericht worden. De inrichting van de voortuinstrook dient conform artikel 19 van de bouwcode te gebeuren.  

 

De werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume. De beperkte uitbreiding op de verdieping achteraan tegen de rechterperceelsgrens is niet hinderlijk. Rekening houdend met de opgelegde voorwaarden kunnen de voorgestelde wijzigingen gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Zowel de voor- als  de achtergevel worden na-geïsoleerd en voorzien van een afwerking in grijs gegroefde cementpleister met raamkaders, dakrand, horizontale sierlijst en plint in natuursteen. Het buitenschrijnwerk wordt op het gelijkvloers uitgevoerd in vergrijsd hout en op de verdiepingen in grijs aluminium.

Dit deel van de Karmelietenstraat wordt echter gekenmerkt door panden in licht gekleurde tot bruine gevelsteen met doorlopende houten kroonlijst. Enkel op de gelijkvloerse gevelopeningen van het desbetreffende pand zijn er natuurstenen kaders voorzien. De voorgestelde afwerking is bijgevolg zowel qua materialisatie als in kleurtint niet kenmerkend en strijdig met artikel 6 van de bouwcode. Naast het beperken van de dikte van het isolatiepakket tot 14 cm wordt mee in voorwaarden opgenomen om:

-          de arrière-corps te behouden;

-          de horizontale sierlijst tussen de verdiepingen niet uit te voeren gezien deze in de bestaande toestand ook niet aanwezig is;

-          de kroonlijst in hout uit te werken;

-          het geheel in licht gekleurde steenstrips uit te voeren.

 

Ook de achtergevel wordt in dezelfde materialisatie voorzien. Omwille van de stedelijke opwarming wordt geadviseerd om een lichte kleurstelling te voorzien in plaats van de voorgestelde grijze afwerking.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden blijft het voorstel visueel inpasbaar in het straatbeeld en de omgeving .   

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Bij de inrichting van de voortuinstrook moet naar een minimale verharding gestreefd worden en moet de verharding zoals aangegeven op de plannen met aanduiding in rood uitgevoerd worden. 
  1. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot de inrichting van een terras ter hoogte van de achtergevel op de 1ste verdieping worden van de vergunning uitgesloten. 
  1. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient uitgevoerd te worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van het huidige gevelvlak.
  1. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrij te blijven van materiaal en isolatie.
  1. De horizontale sierlijst tussen de verdiepingen niet te voorzien aangezien deze in de bestaande toestand ook niet aanwezig is.
  1. De kroonlijst dient in hout uitgewerkt te worden.
  1. De gevel dient afgewerkt te worden in lichtgekleurde steenstrips in harmonie met de omgeving.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

20 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

19 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

17 februari 2024

Verslag GOA

31 oktober 2023

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Bij de inrichting van de voortuinstrook moet naar een minimale verharding gestreefd worden en moet de verharding zoals aangegeven op de plannen met aanduiding in rood uitgevoerd worden. 
  1. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot de inrichting van een terras ter hoogte van de achtergevel op de 1ste verdieping worden van de vergunning uitgesloten. 
  1. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient uitgevoerd te worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van het huidige gevelvlak.
  1. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrij te blijven van materiaal en isolatie.
  1. De horizontale sierlijst tussen de verdiepingen niet te voorzien aangezien deze in de bestaande toestand ook niet aanwezig is.
  1. De kroonlijst dient in hout uitgewerkt te worden.
  1. De gevel dient afgewerkt te worden in lichtgekleurde steenstrips in harmonie met de omgeving.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.