Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07806 - Omgevingsvergunning - OMV_2023100569. Kroonstraat 208. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07806 - Omgevingsvergunning - OMV_2023100569. Kroonstraat 208. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_07806 - Omgevingsvergunning - OMV_2023100569. Kroonstraat 208. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023100569

Gegevens van de aanvrager:

BV BULUT INVESTMENTS met als contactadres Rodedreef 14 te 2970 Schilde en de heer taner bulut met als contactadres Rodedreef 14 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Kroonstraat 208 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 336Y7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/04/1933: Vergunning (1933/148) veranderingswerken;

-          7/02/1925: Vergunning (1925/37) bouwen burgerhuis met 4 verdiepingen;

 

Vergunde toestand  

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 1 appartement per verdiep, waarvan:
    • 1 appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 90 m²;
    • 4 appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 75 m²;
  • het aantal slaapkamers is niet gekend gezien de functies van de kamers op de vergunde plannen niet gedefinieerd zijn;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte circa 18.4m/hoogte circa 16.5m;

-          gevelafwerking:

  • er zijn twee voordeuren;
  • er is geen materialisatie op de vergunde plannen;
  • er is geen vergund plan van de achtergevel;

-          inrichting:

  • gesloten bebouwing met een achterliggende tuin;

 

Bestaande toestand

-          de bestaande toestand wijkt af van de vergunde toestand

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 1 appartement per verdiep, waarvan:
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 90 m²;
    • 3 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 90 m²;
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 74,5 m²;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 20m/hoogte 17.88m;
  • er is een volume uitbreiding van circa 299m³;
  • de oppervlakte van het gebouw wijzigt niet;

-          gevelafwerking van de voorgevel:

  • buitenschrijwerk en voordeur in witte pvc;
  • er is één voordeur;

-          gevelafwerking van de achtergevel:

  • bekleding in witte crepi;
  • buitenschrijnwerk in zwarte pvc;
  • dakrand zwarte aluminium;

-          inrichting:

  • gesloten bebouwing met een achterliggende tuin en terras;

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          isoleren en wijzigen van de achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

12 september 2023

30 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag omvat de verbouwing van een verouderde meergezinswoning met het oog op hedendaagse woonkwaliteit. Op het gelijkvloers worden de ruimten achteraan opengewerkt tot een ruime leefruimte en wordt in de buitenruimte een deel onthard zodat een tuin ontstaat.

Het extra volume dat gerealiseerd wordt ten aanzien van de bestaande toestand heeft tot doel de woonkwaliteit van de individuele woongelegenheden te verbeteren. De verhouding tussen de woonoppervlakte en het aantal slaapkamers verbetert. Daarnaast zorgen de toevoeging van een lift en een buitenruimte voor elk appartement voor een aanzienlijke verhoging van de woonkwaliteit. Tenslotte omvat de aanvraag ook het isoleren van de zij- en achtergevel, wat alleen maar aangemoedigd kan worden in functie van de verduurzaming van het bestaand gebouw en bijdraagt aan de klimaatdoelstelling van de stad. Het advies inzake schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid is gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

Ten opzichte van de vergunde toestand werd het originele buitenschrijnwerk in de voorgevel reeds gewijzigd naar wit PVC. Ten gevolge van het openwerken van de 2 bestaande smalle inkomhallen tot 1 ruime inkomhal worden de 2 enkele deuren in de inkompartij vervangen door 1 brede voordeur met een vast paneel voor de brievenbussen. Dit schrijnwerkgeheel wordt naar analogie met de rest van de gevel ook in wit PVC uitgevoerd.

De rest van de voorgevel blijft ongewijzigd. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

11 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 februari 2024

Verslag GOA

31 oktober 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Onnauwkeurigheden en onduidelijkheden dossier: Het bezwaar omtrent het ontbreken van verschillende belangrijke afmetingen op de plannen en het onduidelijke beeld dat de plannen geven over de nieuwe toestand van de achtergevel en de terrassen.

Beoordeling:

Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigden onze diensten dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Bovendien geven de plannen, gevels en sneden voor de vergunningverlener een duidelijk beeld over de nieuwe toestand van de achtergevel en de terrassen.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vergunde toestand: Het bezwaar dat de bestaande toestand niet overeenkomt met de vergunde toestand, zijnde de archiefplannen.

Beoordeling:

Bij de aanvraag werden 3 plannensets toegevoegd, zijnde de vergunde toestand, de bestaande toestand en de nieuwe toestand. De bestaande toestand komt inderdaad niet volledig overeen met de vergunde toestand uit de archiefplannen. Dit staat de beoordeling van de aanvraag echter niet in de weg. De wijzigingen tussen de vergunde toestand en de bestaande toestand worden als onderdeel van de aanvraag behandeld.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Verlies aan lichtinval: De bezwaarindiener uit zijn/haar bezorgdheid in verband met de impact die de uitbreiding en de terrassen zouden hebben op de lichtinval op zijn/haar perceel. 

Beoordeling:

Aangezien de uitbreiding van het volume en de terrassen zich niet situeren aan de scheimuur met de bezwaarindiener en geplaatst worden tegen een bestaande hogere scheimuur kan naar alle redelijkheid gesteld worden dat ze geen impact hebben op de lichtinval op het perceel van de bezwaarindiener.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Verlies aan privacy: Het bezwaar dat het voorzien van een terras op elke verdieping de privacy in de stadstuin van de bezwaarindiener enorm vermindert.

Beoordeling: Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat inkijk niet kan tegenhouden. Dit staat goed nabuurschap niet in de weg. Voor de specifieke terrassen is de afstand tot de stadstuin conform het Burgerlijk Wetboek. Bovendien worden de terrassen inpandig georganiseerd. Er kan bezwaarlijk gesteld worden dat de privacy van de stadstuin dermate geschonden wordt dat de woonkwaliteit in het gedrang komt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Overlast: De bezwaarindiener vreest voor een stijging van de overlast door de toevoeging van de terrassen. Dit onder de vorm van stortafval, sigarettenpeuken en spuwen.

Beoordeling: Het bezwaar omtrent mogelijke overlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de te verwachten hinder zoals omschreven in het bezwaarschrift.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Gebruik en onderhoud zijgevel: Het bezwaar dat het onduidelijk is of de reeds geïsoleerde zijgevel van de bezwaarindiener gebruikt zal worden en dat de brandladder te dicht bij deze gevel hangt voor het onderhoud van deze zijgevel.

Beoordeling: Het betreft hier een gemene muur en niet louter de zijgevel van de bezwaarindiener. Dit is een burgerrechtelijke aangelegenheid waardoor deze bezwaren niet mee in afweging worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. De vergunningverlenende overheid kan enkel oordelen of een aanvraag stedenbouwkundig aanvaardbaar is, wat in deze het geval is.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.