Terug
Gepubliceerd op 13/11/2023

2023_CBS_07772 - Omgevingsvergunning - OMV_2023112723. Desguinlei 30-32. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07772 - Omgevingsvergunning - OMV_2023112723. Desguinlei 30-32. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_07772 - Omgevingsvergunning - OMV_2023112723. Desguinlei 30-32. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023112723

Gegevens van de aanvrager:

BV NM met als adres Diamantstraat 15 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Desguinlei 30-32 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 17V3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van 3 gelijkvloerse studentenkamrs naar 1 appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/11/2009: vergunning (3264#1646) voor het inrichten van studentenkamers;

-          08/09/2006: vergunning (3151#551) voor het aanbrengen van een terras.

 

Vergunde  toestand

-          functie:

  • wonen: 3 gelijkvloerse studentenkamers en 2 tweeslaapkamerappartementen op de verdiepingen;
  • gelijkvloerse fietsenberging;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • 16 m bouwdiepte ter hoogte van de linker- en 12 m aan de rechter perceelsgrens;
  • terras ter hoogte van de rechter perceelsgrens op de tweede verdieping;

-          gevelafwerking:

  • grijze structuurbezetting en donkerbruin meranti schrijnwerk;
  • aluminium poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • stadstuin.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd;

  • gesupprimeerde buitentrap van de tuin naar de eerste verdieping;
  • terras ter hoogte van de rechter perceelsgrens op de eerste verdieping;
  • scheimuur ter hoogte van het terras niet uitgevoerd conform vergunning.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen: 3 appartementen;
  • gelijkvloerse fietsenberging;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • 16 m bouwdiepte ter hoogte van de linker- en 12 m aan de rechter perceelsgrens;
  • terras ter hoogte van de eerste en tweede verdieping;

-          gevelafwerking:

  • witte bezetting met zwart pvc schrijnwerk en donkerbruin meranti schrijnwerk op de verdiepingen;
  • plint in natuursteen;

-          inrichting:

  • stadstuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van 3 studentenkamers naar een twee-slaapkamerappartement;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

25 september 2023

16 oktober 2023

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

25 september 2023

12 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

25 september 2023

26 oktober 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 september 2023

26 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 september 2023

6 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

De afvoerleidingen van de privé-riolering dienen conform dit artikel aangelegd te worden;

  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

De aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel conform dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C)

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Enkel de gelijkvloerse verdieping maakt deel uit van de aanvraag. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de eerste en tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.

 

De plannen tonen de gelijkvloerse omvorming van 3 studentenkamers tot 1 appartement. De bestaande woonfunctie blijft hiermee behouden en komt overeen met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume. De plannen tonen geen volume-uitbreidingen. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het gelijkvloers buitenschrijnwerk naar zwart pvc schrijnwerk. De gepleisterde gevel wordt in het wit voorzien. De gelijkvloerse poort wordt aangepast naar een glazen poort in zwart pvc schrijnwerk. Onderaan de gevel wordt een blauwe hardstenen plint voorzien. Deze plint heeft maar een beperkte hoogte van circa 0,10 meter. Om enerzijds beschadigingen aan de gevel te beperken, anderzijds een plint te voorzien met een hogere hoogte zoals kenmerkend in de straat, wordt in voorwaarden opgelegd om de blauwe hardstenen plint te voorzien met een hoogte van 0,60 meter.

 

Rekening houdend met bovenstaande voorwaarde, blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn. Indien de ramen op de verdiepingen op termijn ook vervangen worden, is het aan te raden deze in dezelfde kleur en materialisatie uit te voeren zoals de ramen op de gelijkvloerse verdieping.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen tonen een gelijkvloerse buitenruimte met een oppervlakte van 60 m². Het is momenteel niet duidelijk over welke oppervlakte in de tuin verhardingen worden voorzien. Indien er verhardingen in de achtertuin aangelegd zouden worden zullen deze evident moeten voldoen aan artikel 27 van de bouwcode.

 

Artikel 40 en artikel 41 van de bouwcode legt eisen op betreffende het privaat gescheiden rioolstelsel en de aansluiting hiervan met het openbaar rioolstelsel. In voorwaarden van de vergunning wordt opgenomen om hieraan te voldoen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het appartement aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.

De 3 studentenkamers op het gelijkvloers worden ingericht als appartement. De 2 bovenliggende appartementen blijven behouden.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

Het voorgestelde appartement voorziet een ruime fietsenberging ter hoogte van de straat. Mits uitbreiding van deze zone zou een inpandige garage voorzien kunnen worden. Echter zou, door dit in voorwaarden op te leggen, de woonkwaliteit van het gelijkvloerse appartement dalen, aangezien de leefruimte minder ruimte krijgt. Vervolgens zou heel het plan aangepast moeten worden, om de kwaliteit te verbeteren. Dit kan niet in voorwaarden worden opgelegd. Er wordt geconcludeerd dat de gelijkvloerse autostalplaats niet gerealiseerd kan worden, zonder negatieve impact op de woonkwaliteit.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1-0=1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1-0=1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

De bestaande parkeerbehoefte van 3 kamers is 0 (3 x 0.15). Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1-0=1.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het appartement op het gelijkvloers moeten er 3 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3.

 

Er wordt op het gelijkvloers een fietsenberging voorzien waar 3 fietsen in kunnen gestald worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de eerste en tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gelijkvloerse gevelplint dient voorzien te worden met een hoogte van 0,60 meter.

4. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

5. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

25 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

24 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 februari 2024

Verslag GOA

2 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de eerste en tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gelijkvloerse gevelplint dient voorzien te worden met een hoogte van 0,60 meter.

4. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

5. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.