Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023000770 |
Gegevens van de aanvrager: | Autonome Raad van het Gemeenschapsonderwijs - Administratieve Diensten met als adres Willebroekkaai 36 te 1000 Brussel |
Gegevens van de exploitant: | GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN (0267374857) met als contactadres Thonetlaan 106A te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: | August Van de Wielelei 132-136, 180 en Ruggeveldlaan 496 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 123P3, 123R3 en 123C3 |
waarvan: |
|
- 20210607-0031 | afdeling 31 sectie B nrs. 123P3, 123R3 en 123C3 (Groot Schijn) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het bouwen en exploiteren van een nieuwe sporthal op de campus Groot Schijn samen met de gedeeltelijke aanleg van het omgevingsplan |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/09/2019: goedkeuring Ruggeveldlaan Deurne – Masterplan Scholenkamer;
vergunde en bestaande toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening: school;
- inrichting: braakliggend stuk terrein.
Nieuwe toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening: school en sport;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- bouw van een vrijstaande sporthal;
- bouw van een vrijstaande fietsenstalling;
- aanleg van de omgeving en infrastructuur/verhardingen/groen;
- reliëfwijzigingen voor het aanleggen van een wadi.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 5 november 2021 werd er door het college akte genomen van de exploitatie van een scholencampus aan de Ruggeveldlaan 496, August Van de Wielelei zn te 2100 Deurne (Antwerpen) met referentie OMV_2021042776. Deze aanvraag vormde onderdeel van het ‘Masterplan Park Groot Schijn’ waarbij de eerste fase meerdere scholen samenbracht in één nieuwbouw en de renovatie van het bestaande hoofdgebouw omvatte.
Inhoud van de aanvraag
Voorliggende aanvraag omvat fase twee van het ‘Masterplan Park Groot Schijn’ waarbij het bouwen en exploiteren van een nieuwe sporthal bestaande uit 4 zalen wordt aangevraagd.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Groot Schijn
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.314,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | +133,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | +4 zalen |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AWV - District Antwerpen/ AWV - District Antwerpen | 4 mei 2023 | 15 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
adviesaanvraagrwo@aquafin.be | 4 mei 2023 | 13 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
indoor.astrid@ibz.fgov.be | 4 mei 2023 | 23 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer | 4 mei 2023 | 6 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweer Zone Antwerpen | 4 mei 2023 | 19 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 4 mei 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ | 4 mei 2023 | 5 mei 2023 | Geen advies |
advies@water-link.be | 4 mei 2023 | 13 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 4 mei 2023 | 11 mei 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 mei 2023 | 15 mei 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 4 mei 2023 | 30 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 4 mei 2023 | 23 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 4 mei 2023 | 12 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 mei 2023 | 25 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet | 4 mei 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 4 mei 2023 | 17 mei 2023 |
SW/PR | 4 mei 2023 | 26 mei 2023 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 4 mei 2023 | 15 mei 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Ruggeveld-Silsburg, goedgekeurd op 26 maart 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor maatschappelijke functies-art. 3.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag ligt deels binnen het gewestplan met bestemming ‘gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut’ en deels binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP Ruggeveld – Silsburg’.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 1 april 2023.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende aanvraag kadert binnen het ‘Masterplan voor Campus Ruggeveld’ dat werd goedgekeurd op 27 september 2019. Het projectgebied wordt aan de westelijke zijde begrensd door de Ruggeveldlaan en aan de noordzijde door de August Van de Wielelei. De projectsite maakt ook onderdeel uit van het ‘Masterplan Park Groot Schijn’ dat is opgebouwd uit voegen en kamers. Het hele bouwblok van de scholencampus Ruggeveld vormt daarbinnen één grote schoolkamer: de ‘Campus Groot Schijn’.
Deze aanvraag omvat de bouw van de sporthal binnen de scholenkamer en de terreinaanleg rond de sporthal en een deel van de speelplaats voor de lagere school. De sporthal kan gebruikt worden door zowel de scholieren op de site als de bewoners van de stad. De terreinaanleg stemt overeen met de visie in het masterplan met één omgevingsplan voor de totale scholenkamer. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De sporthal heeft een breedte van ongeveer 50 meter en een lengte van ongeveer 45 meter en wordt ingeplant aan de zuidoostzijde van de ‘Campus Groot Schijn’. De footprint bedraagt circa 2.250 m² en de maximale kroonlijsthoogte 11,30 m. De nieuwe sporthal wordt ingericht met een grote sportzaal, twee turnzalen voor de school en een bewegingszaal. Verder worden kleedkamers, bergingen en een polyvalente ruimte voor toeschouwers voorzien.
Naast de inkom voor het publiek wordt een fietsenstalling voorzien. Een deel is overdekt met een maximale kroonlijsthoogte van 2,6 m.
Er kan ingestemd worden met de volumes zoals voorgesteld. De volumes zijn ruimtelijk inpasbaar in de scholenkamer en omgeving.
Het dossier bevat tevens de terreinaanleg rond de sporthal en een deel van de speelplaats voor de lagere school. De omgevingsaanleg is harmonieus geïntegreerd in de parkstructuur van de scholenkamer en inpasbaar in het landschap.
Visueel-vormelijke elementen
Binnen het ‘Masterplan Groot Schijn’ wordt gebruikgemaakt van het concept van ruimtelijke kamers. In deze kamers hebben gebouwen elk hun eigen unieke identiteit. De visie is om eenheid te behouden ondanks de verscheidenheid van de gebouwen.
De sporthal krijgt een monoliete afwerking met een aluminiumafwerking in aluminiumkleur, bestaande uit een gesloten plint en twee type perforaties in de bovenste laag. De kozijnen en puien worden ook in aluminium met aluminiumkleur uitgevoerd en afgewerkt, waardoor een eenheid wordt gecreëerd in het gebouwvolume. Het volume knikt lichtjes en er wordt een overkraging voorzien ter hoogte van het nieuw aangelegde schoolplein. Het terugliggend gevelvlak ter hoogte van de overkraging wordt voorzien van grijze bakstenen.
Het project werd een laatste keer besproken op de Kwaliteitskamer op 13 oktober 2023 waar het gunstig beoordeeld werd:Bovenkant formulier
“De Kwaliteitskamer apprecieert de voorliggende wijzigingen die een schaalverkleining van dit omvangrijke gebouw bewerkstelligen. Daarnaast zal het gebouw door de grotere raampartij op de hoek aan de parkvoeg ook meer in dialoog treden (met name ’s avonds) met publieke assen in het omliggende park.”
De aanvraag is inzake visueel-vormelijke elementen in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening en de visie in het masterplan.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is strijdig met artikel 26 uit de bouwcode. Er moet een aparte afvalberging worden voorzien. Hiervoor wordt een gemotiveerde afwijking gevraagd aangezien de afvalverzameling centraal wordt georganiseerd. De centrale afvalverzameling is echter niet duidelijk aangegeven op het inplantingsplan. In geval deze niet aanwezig is, dient een afvalberging in de sporthal te worden voorzien.
Nieuwe, platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m², dienen te worden ingericht als groendak. Er worden zonnepanelen voorzien op het dak van de sporthal. De gedeelten van het dak waar geen technieken geplaatst worden, dienen als groendak te worden ingericht.
De dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen geeft voorwaardelijk gunstig advies:
“De bestaande bomen moeten optimaal worden beschermd. Op bijgevoegde foto F_B_06.jpg is helaas al te zien dat dit niet voldoende gebeurt.
Niet enkel de kronen moeten beschermd worden maar ook de wortelzone. Het gaat dan niet enkel over graafwerken maar ook over het voorkomen van bodemverdichting.
Geen bomen aanplanten van 3de orde. Er is voldoende ruimte om minstens bomen van 2de orde te kiezen.”
Dit advies wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Inzake veiligheid werd advies gevraagd aan de ASTRID-veiligheidscommissie. Gezien de hoge onthaalcapaciteit van de sporthal, dient volgens het adviesorgaan een indoordekking aanwezig te zijn. Dit advies wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.
Verder moeten de voorwaarden in het advies van Aquafin en het advies van de brandweer strikt nageleefd worden.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 63 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. 3.134 m² sporthal met parkeernorm 2/100 m²: 3.134 m² x 2/100 m² = 63. De werkelijke parkeerbehoefte is 63.
|
De plannen voorzien in 63 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte van functies in Park Groot Schijn wordt opgevangen door de grote centrale parking ter hoogte van Sportoase. Zo werd het masterplan en de bijhorende mobiliteitsnota goedgekeurd door het college van Burgemeester en Schepenen in september 2019. Vermits dit een realisatie is van één van de fases uit dit masterplan, moet er geen aparte parking voorzien worden, maar wordt de parkeerbehoefte opgevangen op de centrale parking. De centrale parking voorziet in 450 parkeerplaatsen en 50 overloopplaatsen. Door de complementariteit van de functies in het park, is dit aantal voldoende om de parkeerbehoefte op te vangen. Het aantal nuttige plaatsen voor de sporthal op deze parking bedraagt dus 63.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 63.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 63 – 63 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
De fietsenstalling met 91 fietsenstallingen bestaat uit twee delen:
- een niet overdekte fietsenstalling bestaande uit 47 fietsenrekken voor de leerlingen (model afgestemd op kinderfietsen);
- een overdekte fietsenstalling met 44 plaatsen voor de bezoekers van de sporthal (luifel + fietsbeugels volgens model uit catalogus stadsmeubilair stad Antwerpen, constructietekening opgenomen bij ‘andere dossierstukken’).
De 44 overdekte plaatsen kunnen overdag ook gebruikt worden door de leerlingen en ook omgekeerd kunnen de 47 fietsenrekken ’s avonds gebruikt worden door de bezoekers van de sporthal.
De fietsenstallingen voor de school staan niet duidelijk op de plannen. Er kan niet uit afgeleid worden welk type fietsenstalling hiervoor gebruikt wordt en of er voldaan wordt aan de tussenafstanden die in de bouwcode opgelegd worden. Als blijkt dat het aantal fietsenstallingen onvoldoende is, moet de bestaande fietsenberging uitbereid worden door nu reeds een terrein te vrijwaren van obstakels om indien nodig in te schakelen als fietsenberging.
Laden en lossen
Laden en lossen van materiaal maar ook het afzetten van leerlingen met een beperking die onder begeleiding met de bus naar school komen, is voorzien aan de kant van Sportoase, via de Parkdreef. Enkel voertuigen met vergunningen kunnen hiervan gebruik maken. Zowel de leveranciers als de bussen voor begeleid leerlingenvervoer zullen hiervoor een vergunning aanvragen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De sporthal van het scholencomplex omvat een grote sportzaal, twee turnzalen en een bewegingszaal met de nodige faciliteiten zoals kleedkamers, bergingen en een polyvalente ruimte voor toeschouwers. Voor de exploitatie van het sportcomplex wordt een melding gedaan onder rubriek 32.2.2° voor de 4 aanwezige sportzalen, gelet op de activiteiten (sportmanifestaties) die er zullen plaatsvinden.
De verleende vergunning voor rubriek 32.2.2° ging af op de capaciteit van de zaal, met name 250 personen, deze wordt in de huidige vergunning rechtgezet naar 4 nieuwe zalen zodat we op een totaal komen van 6 zalen.
De warmtepomp wordt buiten opgesteld, aangezien dit technisch niet anders mogelijk is. Deze staat in een patio bij de technische ruimte, afgeschermd door een doorgetrokken gevel. Door een opstelling in een patio wordt de geluidsemissie beperkt. Ook het geluidsniveau van de installaties wordt beperkt tot maximaal 85 dB(A).
De voorgaande vergunning werd verleend voor een warmtepomp met een geïnstalleerde drijfkracht van 41 kW. In voorliggende vergunning wordt de drijfkracht opgetrokken naar 174 kW. Het geluidsniveau van de installaties moet te allen tijde voldoen aan de geluidsnormen vastgelegd in bijlage 2.2.1. van Vlarem II.
Langs de heraangelegde parkdreef, aan de zuidzijde van de sporthal, bevindt zich een groep waardevolle bomen. Deze blijven alle behouden.
Voor het lozen van huishoudelijk afvalwater wordt 1.314 m³/jaar aangevraagd.
Gezien de spectrum-school verschillende opleidingen aanbiedt die mogelijk gekoppeld zijn aan een Vlarem-rubriek, dienen deze rubrieken mee opgenomen te worden in de vergunning alvorens deze activiteiten uitgeoefend kunnen worden. Zo heeft de opleiding auto-mechanicien betrekking op rubriek 15 (Garages, parkeerplaatsen en herstellingswerkplaatsen voor motorvoertuigen) van de indelingslijst. De opleiding lassen zou mogelijks betrekking kunnen hebben op rubriek 29 (metalen) van de indelingslijst. Gelieve voor de schoolactiviteiten na te gaan of deze zijn opgenomen als ingedeelde inrichting of activiteit. De Vlarem-wegwijzer kan als handleiding gebruikt worden en is te vinden op https://vlaremwegwijzer.navigator.emis.vito.be/.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.314,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | +133,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | +4 zalen |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.314,00 m³/jaar |
12.1.2.1°b) | inrichtingen die gelijkspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van 150 kW tot en met 200 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 200,00 kW |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 174,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 6 zalen |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | 1.000,00 kW |
45.8.1°b) | inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 42,00 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 4 mei 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 4 mei 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 5 mei 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 22 augustus 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 19 oktober 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 30 augustus 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 28 september 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 16 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 januari 2024 |
Verslag GOA | 2 november 2023 |
Naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiches van het openbaar onderzoek werden niet tijdig opgehangen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 mei 2023 | 5 mei 2023* | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 mei 2023 | 10 juni 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 augustus 2023 | 28 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.314,00 m³/jaar |
12.1.2.1°b) | inrichtingen die gelijkspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van 150 kW tot en met 200 kW als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 200,00 kW |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 174,00 kW |
32.2.2° | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 6 zalen |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | 1.000,00 kW |
45.8.1°b) | inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 42,00 kW |