Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023081512 |
Gegevens van de aanvrager: | BV BONAVENTURA met als adres Jan Van Rijswijcklaan 72 te 2018 Antwerpen en de heer Wouter Boits met als adres Jan van Rijswijcklaan 72 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mechelsesteenweg 64 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1503X |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | herinrichten en verbouwen van de bovenste verdiepingen van een kantoorgebouw plus de aanleg van een daktuin en dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/06/1961: toelating (18#42463) voor het oprichten van een administratiegebouw.
Vergunde toestand
- kantoorgebouw;
- 8 bouwlagen plus een dakvolume van 2 bouwlagen onder plat dak;
- eetzaal en keuken op de achtste verdieping met bovenliggende, technische ruimtes plus de machinekamer;
- voorgevel in witte kunststeen met aluminium buitenschrijnwerk.
Bestaande toestand
- kantoorruimte en berging op de achtste verdieping met bovenliggend een polyvalente- en technische ruimtes plus de machinekamer.
Nieuwe toestand
- kantoorfunctie en aanhorigheden op de achtste verdieping en het dakvolume;
- interne verbouwing;
- aanleg van een daktuin plus een terras/passerelconstructie;
- afwerking van het dakvolume in witte natuursteen en donkergrijs zichtbeton met buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium en glazen borstweringen;
- voorzien van een evacuatieweg en branddeuren op het gelijkvloers en het kelderniveau;
- ondergrondse fietsenstalling;
- 20 parkeerplaatsen, grotendeels in een ander gebouw.
Inhoud van de aanvraag
- maken van een terrasconstructie met buitentrap voor de 10de verdieping;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne en externe constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweer Zone Antwerpen | 20 september 2023 | 23 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie |
| 2 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 september 2023 | 28 september 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. (score A)
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. (score A)
Het project is niet gelegen in een signaalgebied
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een voormalige machinekamer om te vormen naar een polyvalente ruimte in functie van de onderliggende kantoorfuncties. De uitbreiding van de kantoorfunctie is inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Mechelsesteenweg 64 is reeds het hoogste gebouw in de directe omgeving. Met 10 verdiepingen vormt het gebouw een herkenbaar ijkpunt in de stad. Omwille van de bouwhoogte en ligging aan de Mechelsesteenweg is het gebouw zichtbaar vanop verschillende locaties. Zowel de zichtlocatie als de iconische bekroning dragen bij aan de kenmerkende uitstraling van het gebouw.
Het bouwvolume van het gebouw is reeds maximaal.
Omdat de bovenste machinekamer wijzigt naar polyvalente ruimte dient deze ontsloten te worden. Er wordt gekozen om een omvangrijk bordes te plaatsen op het niveau van de vloerplaat van de 10e verdieping. Een trap vormt de eigenlijke ontsluiting van deze ruimte. Het ontsluiten van de ruimte is aanvaardbaar i.f.v. het benuttigen van interne oppervlakte. Op het eigenlijke dak is reeds een omvangrijke buitenruimte aanwezig, met een architecturale uitstraling dankzij de betonnen luifel.
De gewenste bordes en trapconstructie is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Zoals bovenstaande paragraaf vermeldt, is het gebouw herkenbaar en waarneembaar vanaf het openbaar domein in de directe nabijheid. Het toevoegen van de gewenste trapconstructie zal daardoor zichtbaar zijn. Omwille van het ontsluiten van de polyvalente ruimte is de ingreep aanvaardbaar. De gewenste constructie is echter het maximale. Uitbreidingen met luifels, windschermen of andere toebehoren zijn niet aanvaardbaar en zouden beeldverstorend werken omwille van de zichtlocatie op de Mechelsesteenweg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Opgemerkt wordt dat de kantoorruimte op de 9e verdieping niet voldoet aan de toegankelijkheidsverordening. Zo is er geen vrije en vlakke draairuimte voor de deur voorzien en dient de trap met doorlopende leuning uitgevoerd te worden. In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 12 en 20 van de verordening integrale toegankelijkheid.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De kantoorruimte op de 9e verdieping dient te voldoen aan artikel 12 en 20 van de verordening integrale toegankelijkheid.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 19 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 17 februari 2024 |
Verslag GOA | 7 november 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De kantoorruimte op de 9e verdieping dient te voldoen aan artikel 12 en 20 van de verordening integrale toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.