Terug
Gepubliceerd op 20/11/2023

2023_CBS_08018 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113706. Dokter Kochlaan zn. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08018 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113706. Dokter Kochlaan zn. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_08018 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113706. Dokter Kochlaan zn. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023113706

Gegevens van de aanvrager:

NV TotalEnergies Marketing Belgium met als contactadres Anspachlaan 1 bus 2 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Dokter Kochlaan zn te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

Openbaar domein

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een nieuwe prefab hoogspanningscabine, herinrichten van een gedeelte van de bestaande parking door het plaatsen van laadpalen  en de nodige beschermingspalen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Geacht vergunde en bestaande toestand

-          parkeerstrook in kasseien met 12 parkeerplaatsen.

 

Nieuwe toestand

-          plaatsing van een hoogspanningscabine van 3,66 m op 2,16 m en een hoogte van 2,48 m;

-          gevels bekleed met houten latten (thermowood);

-          groendak;

-          deur in aluminium, donkergrijs;

-          voorzien van 6 laadpalen.

-          parkeerstrook voor 10 parkeerplaatsen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een nieuwe prefab hoogspanningscabine van 630 kVA;

-          herinrichten van een gedeelte van de bestaande parking door het plaatsen van laadpalen van 180 kW (90 kW x 2);

-          herindelen van de aanpalende parkeerplaatsen;

-          plaatsen van een infobord.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AWV - District Antwerpen/ AWV - District Antwerpen

2 oktober 2023

25 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweer Zone Antwerpen

2 oktober 2023

30 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

2 oktober 2023

5 oktober 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

2 oktober 2023

11 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

2 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 oktober 2023

12 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 oktober 2023

16 oktober 2023

SW/PR

2 oktober 2023

24 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op de bestaande Park & Ride parking Schoonselhof worden een HS-cabine voorzien en laadpalen. Het betreft reeds een ingerichte openbare parking die behouden blijft. De functionele inpasbaarheid is bijgevolg gunstig.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.

Op de bestaande openbare Park & Ride parking tussen de Krijgsbaan en langsheen de Dokter Robert Kochlaan wordt er een hoogspanningscabine geplaatst. 3 vakken met in totaal 12 parkeerplaatsen worden hiervoor heringericht. 2 parkeerplaatsen zullen gesupprimeerd worden in functie van de HS-cabine. De overige plaatsen (=10) blijven behouden. Er worden 3 snelladers voorzien waarbij er in totaal 6 elektrische wagens kunnen laden. In het teken van de klimaatadaptatie is dit verantwoordbaar en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De cabine wordt afgewerkt met houten latten (thermowood) en voorzien van een groendak. De natuurlijke inrichting van de cabine en de relatief beperkte footprint zorgen ervoor dat de cabine visueel inpasbaar is in deze zone.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de stedelijke Groendienst is voorwaardelijk gunstig:

Het is onduidelijk wat de herinrichting van de parkeerplaatsen inhoudt: is dit enkel belijning of ook graafwerk? Indien graafwerk, dan moeten de wortels van de bomen bescherd worden volgens de standaardvoorwaarden.

De aansluiting/bekabeling tussen de hoogspanningscabine en de laadstations dient te gebeuren via de groenzone evenwijdig aan de rijbaan en zo ver mogelijk uit de bestaande wortelzone van de bomen. Na de werken staat de aannemer in voor het nivelleren van de bodem en het inzaaien van het gras.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij het advies van de stedelijke Groendienst. De voorwaarden uit voormeld advies worden opgenomen bij de vergunning alsook de standaardvoorwaarden bij het uitvoeren van nutswerken.

Bijkomend wordt er opgemerkt dat de snelladers in de groenzone worden geplaatst. In voorwaarde wordt opgenomen dat de groenzone (exclusief footprint snelladers) volledig groen moet blijven.

 

Het advies van de stedelijke Milieudienst is voorwaardelijk gunstig:

De transformator heeft een vermogen van 630 kVA en is dus niet ingedeeld. Het toestel wordt geplaatst boven een lekbak. Ook laadpalen zijn niet ingedeeld. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er dan ook geen bezwaar de vergunning te verlenen.

Wel wordt de aanvrager erop gewezen dat, indien een bronbemaling noodzakelijk is voor de plaatsing van de hoogspanningscabine, hiervoor een omgevingsvergunning moet bekomen worden alvorens de bemaling van start kan gaan.

Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en verkeer. Het advies is voorwaardelijk gunstig. De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:

  • Het informatiebord te weren uit de vergunning;
  • De noodzakelijke domeinvergunningen moeten worden aangevraagd en verkregen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


Vanuit de stedelijke dienst Mobiliteit wordt er echter opgemerkt dat de indeling van de parkeervakken in vergunde/bestaande en nieuwe toestand niet correct is.

 

Een parkeervak heeft een standaard afmeting van 2,5 m x 5 m.

Zo is elke zone op de P&R Schoonselhof ingedeeld in 4 plaatsen:

Op de plannen in deze aanvraag staan per zone steeds maar 3 plaatsen aangeduid. Als voorwaarde willen we dan ook meegeven dat de plaatsen 2,5 m breed moeten worden ingetekend, zodat ernaast nog 2 ’gewone’ parkeerplaatsen kunnen blijven. We gaan dan van 12 parkeerplaatsen naar 10 plaatsen in plaats van maar 8 plaatsen zoals nu in de aanvraag staat.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt hierbij aangesloten. Dit wordt als voorwaarde toegevoegd bij de vergunning.

 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Publieke ruimte. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies als volgt:

De parkeervakken dienen de volgende afmetingen te bevatten:

 • 2.50 m: middelste parkeerplaats

 • 2.80 m: één enkele parkeerplaats; om indraaibeweging en in- en uitstapbewegingen mogelijk te maken

 • 2.80 m: eerste en laatste parkeerplaats, om indraaibeweging en in- en uitstapbewegingen mogelijk

 te maken.

• lengte: 5.00 m

 

Aan voormeld advies wordt voorbij gegaan. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de standaardafmetingen (voor autostaanplaatsen haaks op de weg) volgens de bouwcode en het advies van de Mobiliteitsdienst gehanteerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke Groendienst zoals opgenomen in het verslag dienen strikt te worden nageleefd.
  1. De groenzone waar dat de snelladers worden geplaatst, dient volledig (exclusief footprint snelladers) met groen in volle grond aangelegd te blijven.
  1. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer maakt integraal deel uit van de vergunning en dient te worden gevolgd.
  1. De parkeerplaatsen dienen te worden ingericht zoals in het rood aangeduid op plan BA_TERREIN_P_N_1_grondplan nieuw.
  1. Geen vergunning wordt verleend voor het infobord op het openbaar domein.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 september 2023

Volledig en ontvankelijk

2 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

1 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 februari 2024

Verslag GOA

9 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke groendienst zoals opgenomen in het verslag dienen strikt te worden nageleefd.
  1. De groenzone waar dat de snelladers worden geplaatst, dient volledig (exclusief footprint snelladers) met groen in volle grond aangelegd te blijven.
  1. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer maakt integraal deel uit van de vergunning en dient te worden gevolgd.
  1. De parkeerplaatsen dienen te worden ingericht zoals in het rood aangeduid op plan BA_TERREIN_P_N_1_grondplan nieuw.
  1. Geen vergunning wordt verleend voor het infobord op het openbaar domein.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.