Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_CBS_08254 - Publicatieplicht reeksen bestuursdocumenten - Collegiale brief stadsarchief - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08254 - Publicatieplicht reeksen bestuursdocumenten - Collegiale brief stadsarchief - Goedkeuring 2023_CBS_08254 - Publicatieplicht reeksen bestuursdocumenten - Collegiale brief stadsarchief - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Bestuursdecreet vraagt in artikel III.82. dat elke overheidsinstantie (dus ook de stad Antwerpen) haar “categorieën van bestuursdocumenten” bekend maakt. “Categorieën van bestuursdocumenten” zijn te begrijpen als reeksen van documenten. Het Bestuursdecreet vraagt om dit te doen “in het centrale register van de Vlaamse overheid” maar laat in § 3 de mogelijkheid open om hiervan af te wijken. 

Het Bestuursdecreet vraagt in artikel III.87. selectieregels op te stellen voor deze categorieën van bestuursdocumenten en deze selectieregels ook te publiceren.

Het facilitair bedrijf van Vlaanderen biedt sinds 2020 als publicatie-instrument de toepassing "Serieregister" aan. Het Bestuursdecreet voorziet in artikel III.82 evenwel de mogelijkheid dat overheidsinstanties een afwijking krijgen op de verplichting om selectieregels te publiceren in het zogenaamde Serieregister. De concrete modaliteiten om zulke afwijking te vragen zijn nog niet bekend.

De groep Antwerpen heeft al sinds de publicatie van het Bestuursdecreet voldaan aan de publicatieplicht en heeft het voornemen op eigen kracht te blijven voldoen aan de vereisten van het Bestuursdecreet Art. III.82§ 2 en III.87§ 2.

Juridische grond

Bestuursdecreet, artikel III.82 en 87.

Regelgeving: bevoegdheid

Het Bestuursdecreet stelt in artikel III.80 dat de stad Antwerpen als bestuursinstantie bestuurlijk verantwoordelijkheid is voor het beheren en bewaren van de bestuursdocumenten die ze heeft opgemaakt of ontvangen naar aanleiding van haar activiteiten of taken of ter handhaving van haar rechten, of die zij heeft verworven van derden, gedurende de volledige levenscyclus van de creatie, verwerving of ontvangst tot aan de eventuele vernietiging.

Argumentatie

Het Bestuursdecreet vraagt dat elke overheidsinstantie (dus ook de stad Antwerpen) haar “categorieën van bestuursdocumenten” bekend maakt. “Categorieën van bestuursdocumenten” zijn te begrijpen als reeksen van documenten. De groep Antwerpen doet dit nu op twee manieren: 

  1. De voornaamste reeksen in verband met actieve openbaarheid van bestuur worden bekend gemaakt via Bestuur en beleid | Antwerpen.be;

  1. Alle andere reeksen die zich bevinden in het stadsarchief worden bekend gemaakt in het archievenoverzicht op Archievenoverzicht | FelixArchief (antwerpen.be).

Het opnieuw invoeren van al deze categorieën in de toepassing Serieregister zou een buitensporige inspanning en personeelsinzet vereisen. Het bestuursdecreet laat expliciet toe dat bestuursinstanties een afwijking krijgen.

De groep Antwerpen zal bovengenoemde publicatie aanvullen met de selectieregels en met de reeksen die nog niet zijn overgedragen aan het stadsarchief.  Op deze manier wordt volledig voldaan aan de geest van het Bestuursdecreet met een zo efficiënt mogelijke inzet van personeel.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010105 - Informatiebeheer en archief

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief aan minister-president Jan Jambon goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.