Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_CBS_08210 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093521. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08210 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093521. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08210 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093521. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023093521

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Take met als adres Plantinkaai 5 bus 3 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Volkstraat 42 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3633S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van een meergezinswoning met gelijkvloerse functie dancing, restaurant en café

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/06/2023: vergunning (OMV_2023036023) voor het omvormen van een appartement tot een reca ruimte;

-          03/06/2022: opname in het vergunningenregister (2021311) van 6 wooneenheden;

-          11/06/1992: vergunning (86#8720104) voor de verbouwing van een winkelpui.

 

Vergunde toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 5 wooneenheden en gelijkvloerse functie dancing, restaurant en café;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen onder hellend dak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot 15 m;

-          achterbouw aan de linkerzijde tot achteraan het perceel;

  • open koer van 11,6 m²;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • polychroom gevelmetselwerk.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van:

  • balkons dichtgebouwd;
  • buitenschrijnwerk pvc wit;
  • daklaag in gebruik als leefruimtes.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden en gelijkvloerse functie dancing, restaurant en café;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen onder hellend dak;
  • gerenoveerd en uitgebreid dakvolume;
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot 15 m;

-          achterbouw aan de linkerzijde tot achteraan het perceel;

  • open koer van 11,6 m²;
  • gewijzigde scheidingsmuur;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • polychroom gevelmetselwerk;
  • buitenschrijnwerk aluminium zwart op de verdiepingen.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 5 naar 4;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          wijzigen van de scheimuren.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

4 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 oktober 2023

31 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

4 oktober 2023

25 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

 

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht

Dit artikel is van toepassing voor alle delen van de constructie. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

 

De gewijzigde hellingshoek van het dakvolume sluit niet meer aan bij het aanpalende pand.

 

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter.

 

De 2 slaapkamers onder het hellend dak hebben geen openingen die minimum 1 vierkante meter zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag stelt voor het aantal woningen in de meergezinswoning te verminderen van 5 naar 4. De gelijkvloerse recafunctie is vergund en blijft ongewijzigd.

De functies zijn inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag wenst de hellinghoek van een schilddak aan te passen. De nieuwe hoogte en hellinghoek is niet meer symmetrisch met dat van het buurpand en daardoor niet meer in harmonie met haar directe omgeving. De aangevraagde werken, handelingen wijzigingen verbeteren de woonkwaliteit en het gebruiksgemak van het gebouw waardoor de voorgestelde aanpassing aanvaardbaar is. Volumetrisch is de ingreep ruimtelijk verdedigbaar. Om de symmetrie in de toekomst te bewaren kan de linkerbuur een zelfde aanpassing aan het dak doen. De panden zijn immers symmetrisch in opbouw en een zelfde ingreep kan de woonkwaliteit in het buurpand doen verbeteren. Een afwijking op artikel 6 van de bouwcode is aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

De ingreep werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat, samen met het huisnummer 44, in 1906 werd gebouwd als handelspand in een eclectische stijl met elementen uit de art-nouveau. Gezien de ligging in CHE-gebied en de beeldondersteunende waarde van deze panden, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg voornamelijk gevraagd om in te zetten op de voorgevel. De stedelijke dienst Monumentenzorg waardeert de intentie van de aanvrager tot herstel van het historische gevelbeeld door vernieuwing van de ramen met een T-verdeling. Conform de historische toestand, dient de hoogte van de bovenlichten te worden uitgelijnd met de horizontale gekleurde banden in het metselwerk.

 

Het bovenvermelde advies kan als gunstig worden geïnterpreteerd indien voldaan is aan de voorwaarde om de T-ramen uit te lijnen met de horizontale gekleurde metselwerkverbanden op de verdiepingen. Dit wordt in voorwaarden opgenomen in deze vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Opgemerkt wordt dat de slaapkamers onder het hellende dak geen openingen hebben die minimum 1 m² groot zijn. Bij afwezigheid van een opening heeft de ruimte geen voldoende lichttoetreding en kan deze niet dienstdoen als leefruimte. Indien de ruimte onder het dak ingericht wordt als leefruimte, moet voldaan zijn aan artikel 24 van de bouwcode. Dit kan bv. door de dakvlakramen te vergroten. Het voldoen aan artikel 24 van de bouwcode wordt opgelegd als voorwaarde.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De hoogte van de bovenlichten van de T-ramen dient te worden uitgelijnd met de horizontale gekleurde banden in het metselwerk.

4. De ruimte onder het hellend dak dient te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode wanneer deze als verblijfsruimte wordt aangewend.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

4 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

3 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

2 maart 2024

Verslag GOA

14 november 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werden twee bezwaarschriften ingediend, voornamelijk handelend over:

 

  1. Functie: De gewenste dancing op het gelijkvloers zorgt voor geluidshinder en overlast voor omwonenden en de buurt. Een dancing is strijdig met het RUP.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De aanvrager wenst geen functiewijziging aan te vragen. Het gelijkvloerse is vergund als recafunctie. Een dancing heeft dezelfde stedenbouwkundige functie als een restaurant of café waardoor geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundig handelen nodig is. Indien een dancing wordt ingericht dienen wel de nodige bijkomende toelatingen en vergunning aangevraagd te worden.

De informatie aanwezig in het dossier laat niet blijken dat een dancing ingericht wordt op het gelijkvloerse.

 

  1. Parkeren:  De gewenste dancing zorgt voor toenemende parkeerdruk in de directe omgeving.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Er is geen functiewijziging waardoor er ook geen bijkomende parkeerkdruk is.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De hoogte van de bovenlichten van de T-ramen dient te worden uitgelijnd met de horizontale gekleurde banden in het metselwerk.

4. De ruimte onder het hellend dak dient te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode wanneer deze als verblijfsruimte wordt aangewend.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.