Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_CBS_08221 - Omgevingsvergunning - OMV_2023111887. Herentalsebaan 104. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08221 - Omgevingsvergunning - OMV_2023111887. Herentalsebaan 104. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_08221 - Omgevingsvergunning - OMV_2023111887. Herentalsebaan 104. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023111887

Gegevens van de aanvrager:

de heer Peter Staut met als adres Herentalsebaan 104 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Herentalsebaan 104 te 2100 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 1017Z17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/2015: milieuvergunning klasse 2 (1994337) voor het uitbaten van een bakkerij;

-          12/07/1971: vergunning (dossiernr. BO/1971/B/0125 # 19713125) voor het uitvoeren van kleine verbouwingen binnenhuis;

-          25/09/1957: toelating (627#17984)voor verbouwingswerken;

-          23/10/1945: toelating (329#17770) voor wederopbouw woning met bakkerij.

 

Vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handelspand:
  • gelijkvloers: handelspand;
  • eerste tot derde verdieping: woonfunctie;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte 14,94 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in crèmekleurige gevelplaketten;
  • plint in blauwe natuursteen, marmer;
  • vitrines in hout met koperbekleding;

-          inrichting:

  • tuin (85m2) achteraan het pand.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handelspand:
  • gelijkvloers en eerste verdieping: handelspand met bijhorende woongelegenheid;
  • tweede en derde verdieping: 2 duplexappartementen met 2 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • open koer (17m2)

-          gevelafwerking:

  • parement in lichtgrijs geschilderd pleisterwerk met houten schrijnwerk (gelijkvloers) en wit buitenschrijnwerk (eerste tot derde verdieping);
  • gelijkvloerse plint in zwarte natuursteen;
  • witte kroonlijst;

-          inrichting:

  • tuin (85m2) achteraan het pand;
  • terras (17m2) op eerste verdieping.

 

Nieuwe toestand

overeenkomstig met bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

regulariseren van 2 appartementen op de tweede en derde verdieping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

19 september 2023

27 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

19 september 2023

12 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

19 september 2023

20 september 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

19 september 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 september 2023

2 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

De aanvraag betreft 2 appartementen op de 2° en 3° verdieping. Er ontstaat geen bijkomend risico ten gevolge van eventuele overstromingen en de aanvraag heeft ook geen impact op de omgeving. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gemengd gebouw. De gelijkvloerse en eerste verdieping omvatten een bakkerij met bijhorende woongelegenheid. Op de tweede en derde verdieping zijn twee duplexappartementen.

 

De aanvraag betreft de regularisatie van de duplexen gelegen op niveau +2 en +3. Een gunstig advies, mee opgenomen in de documenten van de aanvraag, werd bekomen van de dienst Vermoeden van vergunning:

 

Volgens de oude woonkaarten, fluctueert het aantal gelijktijdig ingeschreven gezinnen in de meest relevante periode, tussen 5 en 4. Vanaf 1988 stabiliseert het aantal gelijktijdig ingeschreven gezinnen op 3.

 

Bijgevolg kan gesteld worden dat de duplexappartementen op de tweede en derde verdieping als geacht vergund beschouwd kunnen worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de tweede en derde verdieping bleef ongewijzigd. Schaal en bouwdichtheid blijven gerespecteerd. De tweede verdieping werd ingericht met de leefruimtes en keuken van de duplexen. Een interne trap in elk duplexappartement verbindt de leefruimte met de slaapvertrekken op de bovenliggende verdieping.

 

Vastgesteld wordt dat het bouwvolume ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping achteraan rechts werd uitgebreid ten opzichte van de bouwtoelating dd 16/05/1945. Hierdoor werd de reeds grote bouwdiepte van circa 21,50 m nog meer vergroot. Vanuit ruimtelijk oogpunt kan niet ingestemd worden met de uitbreiding. Deze maakt echter geen deel uit van de aanvraag en kan bijgevolg niet mee vergund worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van de verdiepingen zijn uitgevoerd in geel/beige pleister aan de straatzijde en wit/grijze cementering aan de achterzijde met wit buitenschrijnwerk. De materialisatie is inpasbaar in omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De duplexappartementen beschikken over voldoende oppervlakte. Het is echter aangewezen enkele interne aanpassingen door te voeren in het rechtse duplexappartement. De badkamer in dit appartement is momenteel gekoppeld aan de keuken. Inzake wooncomfort is dit geen ideale situatie. Op de bovenliggende verdieping, waar de slaapkamers zich bevinden, wordt achteraan een grote berging voorzien die naar een badkamer kan omgevormd worden.

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden in het advies dienen strikt nageleefd te worden.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen anders dan de twee duplex appartementen op de tweede en de derde verdieping worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

19 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

18 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16 februari 2024

Verslag GOA

15 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen anders dan de twee duplex appartementen op de tweede en de derde verdieping worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.