Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_CBS_08209 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030594. Vlagstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08209 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030594. Vlagstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08209 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030594. Vlagstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023030594

Gegevens van de aanvrager:

de heer Cedric Van den Bosch met als adres Vlagstraat 15 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Vlagstraat 15 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 395T9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een dakterras en wijzigen van raamopeningen in de achtergevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          16/06/2022: bouwovertreding (11002_2022_16256_VPV) voor werken uitgevoerd zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          25/05/2022: vergunning (OMV_2021180020) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          20/12/1946: toelating (18#22147) voor een pompplaats;

-          11/12/1929: toelating (1929#35368) voor binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning)

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak;
  • perceelsbrede aanbouw van 2 bouwlagen;
  • buitenkoer achteraan perceel;

-          gevelafwerking:

  • wit bepleisterde gevelafwerking;
  • antraciet aluminium buitenschrijnwerk;

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • het dakterras zoals uitgesloten in de vergunning met referentie 2023030594 werd uitgevoerd;

-          raam achtergevel eerste verdieping volledig voorzien in ondoorzichtig materiaal.

 

Nieuwe toestand

-          functie aantal wooneenheden en gevelafwerking ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak;
  • perceelsbrede aanbouw van 2 bouwlagen;
  • buitenkoer achteraan perceel;
  • dakterras op aanbouw 2de verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

-          de wijziging van de raamopeningen op het gelijkvloers in de achtergevel;

-          de installatie van verzuurd glas op de eerste verdieping in de achtergevel;

-          de aanleg van een dakterras op het dak van de uitbouw ter hoogte van de eerste verdieping.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060 op volgend punt:

-          1.2.1 Bouwdiepte:

De maximale bouwdiepte is afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. Het dakterras wordt op 2,73 m van de achterste perceelgrens voorzien.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op de tweede verdieping wordt een dakterras voorzien. Dit terras wordt niet geconcipieerd met een afstand van 1,90 meter en met een denkbeeldige hoek van 45° van de perceelsgrens. Daarnaast worden er op de linker en rechter perceelsgrens zichtschermen voorzien waardoor het terreinprofiel wijzigt. Daar waar een terras tot op de perceelsgrens voorzien wordt, dient een volwaardige scheidsmuur van minstens 1,90 meter hoogte conform artikel 34 van de bouwcode voorzien te worden. Het uitbreiden van de scheidsmuur zou een onaanvaardbare impact hebben op de bezonning en lichttoetreding van de aanpalende percelen. Bovendien is het niet kenmerkend om op deze bouwhoogte en -diepte bouwvolume te voorzien. Ook is er sprake van een onaanvaardbare inkijk naar de aanpalende percelen toe. 

Het voorzien van een dakterras op deze bouwhoogte en -diepte heeft een onaanvaardbare negatieve invloed op de leefkwaliteit van de aanpalende percelen en het bouwblok. Bijgevolg wordt het voorzien van een dakterras en schuttingen achteraan de tweede verdieping uitgesloten van de vergunning.

Een dakterras voorzien in het schuine dak (ter hoogte van de tweede badkamer, op snede aangeduid als derde slaapkamer) zou wel aanvaardbaar zijn.

 

De wijzigingen aan de raamopeningen op het gelijkvloers en de eerste verdieping zijn aanvaardbaar op voorwaarde dat de deuren tussen de eetkamer en de zitkamer worden verwijderd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De deuren tussen de eetkamer en de zitkamer te verwijderen.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen aangaande het dakterras worden uitgesloten van vergunning.


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om de deuren tussen de eetkamer en de zitkamer te verwijderen.

Het raam van de keuken op de eerste verdieping werd namelijk volledig met gezuurd glas voorzien, in plaats van de linker helft van het raam tot op ooghoogte als ondoorzichtig te voorzien. Dit beperkt de zichtmogelijkheden vanuit de keuken naar buiten toe. Het college acht dit echter geen beknotting van de woon- en leefkwaliteit aangezien de aanvrager de deuren naar eigen goeddunken te allen tijde open zetten.

Het college schrapt dan ook de desbetreffende voorwaarde.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

30 mei 2023

Start 1e openbaar onderzoek

7 juni 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

6 juli 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

4 augustus 2023

Start laatste openbaar onderzoek

23 oktober 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

21 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

11 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 februari 2024

Verslag GOA

14 november 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael 

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).


Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.

 

Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de afwijking op stedenbouwkundige voorschriften niet kan worden toegestaan conform artikel 4.4.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 juni 2023

6 juli 2023

0

0

0

1

14 augustus 2023

12 september 2023

0

0

0

0

23 oktober 2023

21 november 2023

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

  1. Bouwmisdrijf: Bezwaarindiener geeft aan dat het dakterras illegaal aangelegd is.
    Evaluatie: Het klopt dat het dakterras is aangelegd ondank dat dit werd uitgesloten uit de (vorige) vergunning.

Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Goede ruimtelijke ordening: Bezwaarindiener geeft aan dat het dakterras niet voldoet aan de goede ruimtelijke ordening omwille van de schaal, het ruimtegebruik en de visueel-vormelijke elementen. De bezwaarindiener stelt dat er geen omliggende woningen zijn in de omgeving met een dakterras, en dit daarom niet past in het stedelijk weefsel. Daarom zou het dakterras zorgen voor een onaanvaardbare negatieve invloed op de leefkwaliteit van de aanpalende percelen en het bouwblok.
    Evaluatie: Dit terras wordt niet geconcipieerd met een afstand van 1,90 meter en met een denkbeeldige hoek van 45° van de perceelsgrens. Daarnaast worden er op de linker en rechter perceelsgrens zichtschermen voorzien waardoor het terreinprofiel wijzigt. Daar waar een terras tot op de perceelsgrens voorzien wordt, dient een volwaardige scheidsmuur van minstens 1,90 meter hoogte conform artikel 34 van de bouwcode voorzien te worden. Het uitbreiden van de scheidsmuur zou een onaanvaardbare impact hebben op de bezonning en lichttoetreding van de aanpalende percelen. Bovendien is het niet kenmerkend om op deze bouwhoogte en -diepte bouwvolume te voorzien. Ook is er sprake van een onaanvaardbare inkijk naar de aanpalende percelen toe. Het voorzien van een dakterras op deze bouwhoogte en -diepte heeft een onaanvaardbare negatieve invloed op de leefkwaliteit van de aanpalende percelen en het bouwblok.

Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Privacy hinder / inkijk: de bezwaarindiener geeft aan dat er een privacy probleem ontstaat door inkijk vanuit het dakterras.

Evaluatie: Het klopt dat het dakterras een onaanvaardbare inkijk genereert naar de aanpalende percelen toe.

Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Geluidshinder: de bezwaarindiener geeft aan dat de rust meer dan gewoonlijk verstoord wordt door geluidshinder vanuit het dakterras.
    Evaluatie: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het gebruik van de terrassen is inherent aan het wonen in een stedelijke omgeving. Een normaal gebruik van een terras, hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Schending stedenbouwkundige voorschriften: de bezwaarindiener geeft aan dat de aanleg van het dakterras gepaard gaat met de schending van de stedenbouwkundige voorschriften.
    Evaluatie: Het klopt dat het dakterras onverenigbaar is met stedenbouwkundige voorschriften. 

Het bezwaar is gegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;


Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 -          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen aangaande het dakterras worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.