Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_CBS_08261 - Fondsen. Eurodesk - AMIF-oproep. Coördinatie opvang of begeleiding van Oekraïense ontheemden. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08261 - Fondsen. Eurodesk - AMIF-oproep. Coördinatie opvang of begeleiding van Oekraïense ontheemden. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_08261 - Fondsen. Eurodesk - AMIF-oproep. Coördinatie opvang of begeleiding van Oekraïense ontheemden. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Vlaanderen zet 6,5 miljoen euro in vanuit het Europese Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF) om de coördinatiekost van de lokale besturen tijdens de Oekraïnecrisis te compenseren. Europa Werk & Sociale Economie (Europa WSE) beheert de middelen. Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) treedt op als promotor, dient de aanvragen in voor de lokale besturen bij AMIF en stort de toegekende middelen door naar de lokale besturen. 

Lokale besturen kunnen de middelen gebruiken om de kosten van medewerkers te betalen die specifieke taken voor de coördinatie van het opvangbeleid van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne opnamen. De middelen worden retroactief ingezet voor kosten in de periode 2022-2023 waarvoor de lokale besturen geen andere subsidies ontvingen. Het subsidiepercentage voor AMIF is 70%. Enkel de gemeentelijke coördinator en andere coördinerende functies die niet gevat worden door bestaande subsidiekaders kunnen in aanmerking komen voor de projectaanvraag.

Het opzet is de lokale besturen die extra inspanningen hebben geleverd, en hiertoe niet-gesubsidieerde opdrachten hebben opgenomen of niet-gesubsidieerde VTE hebben ingezet, in hun kosten (deels) tegemoet te komen. Op basis van criteria zoals het aantal geregistreerde ontheemden en de creatie van opvangplekken, selecteerde de Vlaamse regering de lokale besturen die in aanmerking komen voor deze financiering. De stad Antwerpen komt in aanmerking voor deze AMIF-middelen. 

Het aanvraagdossier moet ten laatste op 30 november ingediend worden. 

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

De stad Antwerpen zal een aanvraag indienen voor de gedeeltelijke compensatie van de kost van de medewerkers die in 2022 en 2023 een coördinatieopdracht in het kader van de opvang van Oekraïners hebben opgenomen.

Binnen de stad Antwerpen staat de dienst Resilience & Crisismanagement in voor de coördinatie van de crisisopvang Oekraïne. Door Resilience & Crisismanagement werd een inventaris opgemaakt van de medewerkers die in 2022 en 2023 de opvang van Oekraïense vluchtelingen coördineerden. Het gaat over een 11-tal medewerkers bij de stad en OCMW die gedurende een bepaalde periode en voor een bepaald tewerkstellingspercentage werden ingezet. De loonkost en een forfait van 15% hierop kunnen via AMIF gefinancierd worden. 

Om beroep te doen op deze AMIF-middelen moet de stad Antwerpen voor de deadline van 30 november een aanvraagdossier bezorgen aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, dienst Vlaamse Ondersteuningsteams (VLOT). Naast een overzicht van de loonkost van de medewerkers en de opgevraagde bewijsstukken, moet er ook bevestigd worden dat de loonkost van deze medewerkers op geen andere manier gesubsidieerd wordt en dient er een partnerschapsovereenkomst ondertekend te worden. 

Algemene financiële opmerkingen

De totale loonkost van de medewerkers met een coördinatieopdracht in het kader van de opdracht van Oekraïense ontheemden in 2022 en 2023 werd berekend en geraamd op 572.564,35 euro. Hierop kan een forfait van 15% voor werkingskosten aangevraagd worden, of 85.884,65 euro. De totale ingediende kost is dan 658.449,00 euro. Het subsidiepercentage bedraagt 70%. Het toegekende bedrag is afhankelijk van het aanvaarden van de aanvraag en van de beschikbare middelen, die verdeeld worden tussen de in aanmerking komende lokale besturen.

Voor de projectaanvraag werd een subsidiefiche aangemaakt met nummer SBT11449. Indien de projectaanvraag wordt goedgekeurd zullen de ontvangsten op volgend financieel adres geboekt worden: 2300/5365000000/74050300/2VGS010801PA6616/SBT11449/2SA030490.

De AMIF-middelen worden retroactief toegekend op basis van personeelsuitgaven die door de betrokken bedrijfseenheden reeds voorzien werden in het budget in 2022 en 2023. 

 


Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de indiening van het aanvraagdossier in het kader van de AMIF-oproep 'coördinatie opvang of begeleiding van Oekraïense ontheemden' goed en ondertekent hiertoe de bijlagen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.