Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_CBS_08177 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023021692. Bypass R1 Noord, tussen Antwerpen-Oost (E313) en Antwerpen-Noord (A12). Districten Merksem, Deurne, Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/11/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08177 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023021692. Bypass R1 Noord, tussen Antwerpen-Oost (E313) en Antwerpen-Noord (A12). Districten Merksem, Deurne, Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_08177 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023021692. Bypass R1 Noord, tussen Antwerpen-Oost (E313) en Antwerpen-Noord (A12). Districten Merksem, Deurne, Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023021692

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (0860139085) met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en

VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO (0678488868) met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Bypass R1 Noord, tussen Antwerpen-Oost (E313) en Antwerpen-Noord (A12)

inrichtingsnummers:

 

-     20200416-0022

(KZR1)

-     20210312-0041

(IIOA -KZR1 - werffase OWV)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

de bouw van de tijdelijke bypass Noord en de aansluitingen op R1 en onderliggende wegennet, het aanpassen van de bemaling, de waterzuiveringsinstallatie en de bijzondere voorwaarden (IIOA KRZ1-werfase) en de IIOA verbonden aan de exploitatiefase (IIOA KRZ1).

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

 

Aangevraagde rubriek(en)

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN

22 augustus 2023

19 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN

31 oktober 2023

14 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel/ B.A.M.

22 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

30 oktober 2023

8 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

2 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 september 2023

27 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

22 augustus 2023

27 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

PETROCHEMICAL PIPELINE SERVICES BV

31 oktober 2023

16 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

PIPELINK/ Pipelink

31 oktober 2023

6 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

31 oktober 2023

7 november 2023

Geen advies

VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

31 oktober 2023

16 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

22 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Water-link

11 augustus 2023

16 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

22 augustus 2023

19 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

22 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 augustus 2023

25 augustus 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

22 augustus 2023

5 september 2023

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

22 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

22 augustus 2023

12 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 augustus 2023

26 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

22 augustus 2023

26 september 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

22 augustus 2023

29 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

22 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

  

Advies van het college

Voor de vergunningsaanvraag OMV_2023021692, Bypass R1 Noord, werd na afloop van het eerste openbaar onderzoek een wijzigingsverzoek ingediend om tegemoet te komen aan de adviezen die de aanvrager ontving op de omgevingsvergunningsaanvraag. De wijzigingen trachten tegemoet te komen aan de adviezen geformuleerd door het Agentschap Natuur en Bos, VMM Lucht stedenbouw, VMM Watertoets, Departement Omgeving – Milieu en VMM Afvalwater en lucht. De wijzigingen hebben specifiek betrekking op:

  • de voortoets: Onder beide IIOA-luiken werd onder biodiversiteit de bijlage E6bis voortoets toegevoegd. De eigenlijke voortoets werd echter verwerkt in het ontwerp-MER.
  • het monitoringsplan met referentie OWRB-00ALG0LAN-PPL-W21-000001: de aanpassingen hebben betrekking op het in overeenstemming brenging van het monitoringsplan met het ontwerp-MER.
  • de verhoogde lozingsnormen: de parameters ammonium en nitraat werden gebundeld tot één norm als stikstof totaal. De parameter nitriet blijft wel behouden als aan te vragen verhoogde lozingsnorm. De norm voor vinylchloride werd gecorrigeerd naar 10 µg/l daar deze in de voorgaande projectinhoudversie foutief opgenomen werd. De wijzigingen hebben hier eveneens betrekking op het in overeenstemming brengen van de tabel met de adviezen en aannames van het ontwerp-MER bypass.
  • de E-addenda: dit betreft louter een tekstuele rechtzetting als gevolg van de wijzigingen die doorgevoerd werden in het ontwerp-MER. Er is geen noodzaak tot verdere inhoudelijke rechtzettingen van de effecten addenda.

De wijzigingen werden afgetoetst aan het advies opgemaakt door de stad Antwerpen op 29 september 2023. Aangezien de doorgevoerde wijzigingen in de aanvraag geen aanleiding geven tot een aangepast advies, blijft het college bij zijn oorspronkelijk standpunt.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

Geadviseerde rubriek(en)
Zie collegebesluit 2023_CBS_06753.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

30 oktober 2023

Start 1e openbaar onderzoek26 augustus 2023
Einde 1e openbaar onderzoek24 september 2023

Start laatste openbaar onderzoek

5 november 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

4 december 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

29 november 2023

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 november 2023

4 december 2023*

0

0

0

1

* het openbaar onderzoek was op het moment van schrijven van dit advies nog niet afgerond. Eventuele bezwaren dienen dan ook beoordeeld te worden door de vergunningverlenende overheid.

 

Informatievergadering

Over de aanvraag werd een informatievergadering georganiseerd op 13 november 2023.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Stad Antwerpen adviseert om werfwegen die langer dan 6 maanden blijven liggen, aan te leggen in asfalt zodat de hinder naar de omgeving wordt beperkt.
  1. Stad Antwerpen adviseert een kwalitatiever, eventueel vergroende, afscherming van de werf te voorzien in plaats van 1,9 m hoge werfhekken, ter hoogte van de sportvelden aan de Winterling.
  1. Stad Antwerpen adviseert om de voorwaarden, geformuleerd in de archeologienota, te volgen.
  1. Stad Antwerpen adviseert om alle funderingsconstructies (enkel de constructies) die ondergrond blijven zitten minimaal tot 3 m (in plaats van 2 m) onder het maaiveld te worden afgebroken, waarbij maaiveld het toekomstige maaiveldniveau van het Ringpark is, indien technisch en naar impact op de omliggende constructies mogelijk. Verder dienen technische details voorgelegd te worden van alle ondergrondse constructies en in het bijzonder de combinatie met de bovenbouw en dient er bij alle herstellingen naar 'bestaande toestand' afgestemd te worden met stad Antwerpen (in functie van beheer) en de ontwerpen van de ringparken (in functie van het ontwerp).
  1. Stad Antwerpen adviseert om de werken zo uit te voeren dat elk risico op beschadiging van de bestaande Schijnkoker vermeden wordt. Daarbij adviseert stad Antwerpen om het werfverkeer zo te organiseren dat elk risico op beschadiging van de bestaande Schijnkoker vermeden wordt.
  1. Stad Antwerpen adviseert om de werken zo uit te voeren dat elk risico op beschadiging van de premetro tere hoogte van Schijnpoort vermeden wordt.
  1. Stad Antwerpen adviseert om de werken zo uit te voeren dat elk risico op beschadiging van eender welke andere ondergrondse constructie binnen het projectgebied, die nog in gebruik is op moment van de werken, vermeden wordt.
  1. Stad Antwerpen adviseert om de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven
  1. Stad Antwerpen adviseert om maatregelen te nemen zodat de oprit voor nooddiensten aan de Wulpstraat enkel door hulpdiensten zal kunnen gebruikt worden in functie van calamiteiten.
  1. Stad Antwerpen adviseert dat de aanvrager maatregelen treft om het pompgemaal ten alle tijde bereikbaar te houden, de werf van Ringpark Het Schijn in rekening nemend. De werf van Ringpark Het Schijn mag niet gehinderd worden.
  1. Stad Antwerpen adviseert om voor definitieve bruggen toch de gewenste breedte te voorzien voor ringfietspad en -voetpad, dus minstens 6 m fietspad en nog ruimte voor voetpad, ofwel dat de aangevraagde brug gecombineerd wordt met een extra voetgangersbrug.
  2. Stad Antwerpen adviseert om voldoende fietsstalplaatsen en -parkeerplaatsen te voorzien, conform de bouwcode norm.
  3. Stad Antwerpen adviseert om bij voorkeur pechstroken te voorzien, waar dit binnen de ruimtelijke mogelijkheden en werforganisatie kan.
  4. Stad Antwerpen adviseert dat een vlotte bereikbaarheid van Spoor Oost gedurende de werken verzekerd wordt en dat werk gemaakt wordt van een gepaste signalisatie hiernaartoe doorheen de werf.
  5. Stad Antwerpen adviseert om verkeerslichten op de fietskruising te voorzien ter hoogte van de uitrit van het RWZI aan de Bredabaan. De verkeerslichten dienen te functioneren wanneer het nodig is en niet onnodig op rood te staan, dus dienen voorzien te worden van sensoren en een slimme regeling.


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Er wordt een afwijking toegestaan op de exploitatie-uren van de TOP A12-werf mits minimaal één week op voorhand de handhavingsdiensten van de stad (mi@antwerpen.be) op de hoogte gebracht worden wanneer afgeweken zal worden van het tijdsvenster 7.00 uur – 19.00 uur. Daarbij dienen steeds flankerende maatregelen in acht genomen te worden ten einde geluids- en stofhinder en andere onlosmakelijk verbonden hinder voor de omwonenden steeds tot het minimum te beperken.

2. Er wordt een afwijking toegestaan op de plaatsing van een groenscherm en omheining rond de TOP A12-werf mits de grondopslag, die voorzien is op de TOP A12-werf, prioritair gebeurt op die locaties waar ze als geluidsbuffer kunnen fungeren, en zodoende de hinder van de werf.

3. Op de plannen ontbreken geluidsschermen vanaf knooppunt Groenendaal op de inplantingsplannen en dwarsprofielen. Stad Antwerpen adviseert om deze geluidsschermen te voorzien zoals opgenomen in de geluidsmodellering in het MER en in de nota architect die bijgevoegd wordt in het dossier.

4. Bijzondere voorwaarde 6 uit VA1 kan geschrapt op voorwaarde dat geluidsmonitoring zowel voor risicobeheersing als voor verificatie van IIOA, op alle representatieve plaatsen en dat gedurende alle representatieve dagdelen gemeten wordt. Bijvoorbeeld het meetpunt aan de Geertshoek 100 is deels afgeschermd door de berm, en is dus niet representatief voor de geluidsdruk vanwege de IIOA op werfzone TOP A12 ter hoogte van de woningen aan de Ijsvogelstraat. Bijvoorbeeld indien een IIOA soms 's nachts wordt gebruikt, wordt de LAeq,24u niet enkel gemeten bij ingebruikname maar ook 's nachts bij effectief gebruik. Stad Antwerpen adviseert daarom om een monitoringspunt voor risicobeheersing toe te voegen ter hoogte van de meest nabije woning in de Ijsvogelstraat en gepaste maatregelen te nemen indien hier de voorgeschreven normen overschreden worden of hinder wordt veroorzaakt. Geluidsmonitoring van IIOA  wordt direct gerapporteerd via de online tool (en niet enkel via de jaarlijkse rapportering van verificatiemonitoring). Bijkomend wordt als voorwaarde toegevoegd dat stad Antwerpen  (milieuvergunningen@antwerpen.be; duurzame.stad@antwerpen.be) de rapporten ontvangt die voorzien zijn in het monitoringsplan en toegang krijgt tot de online raadpleegbare tool aangaande de risicobeheersing van geluid.

5. Bijzondere voorwaarde 13 uit VA1 dient uitgebreid te worden tot het projectgebied dat het voorwerp is van VA2. Voor wat betreft de bijstelling, en monitoring van de bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het VLAREM voor de lozing van het opgepompte grondwater wordt verwezen naar het advies van VMM afvalwater.

6. Bij elke opstart van een bemalingspomp op een nieuwe drainstreng in het gebied R1-Oost of bij elke opstart van een nieuwe filterlijn in het gebied R1-Noord en zone K&L Schijnpoort en zone VA2, wordt het bemalingswater bemonsterd en geanalyseerd na de aanleg en het schoonpompen van de bemalingsinstallatie. Het bemonsteren en analyseren gebeurt door een erkend labo, in de discipline water, deeldomein grondwater als vermeld in artikel 6.5°a) van het VLAREL. Het bemonsteren gebeurt op het punt waar het bemalingswater de bemalingsinstallatie verlaat. De kwaliteit van het bemalingswater wordt geanalyseerd voor het lozingspunt (na schoonpompen van de bemalingsinstallatie) of op voorhand in een representatieve peilbuis maximaal 3 jaar voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen zoals opgenomen in het vergunningenbesluit. De verdere monitoring van het opgepompte bemalingswater gebeurt aan volgende frequentie:

  • bij concentraties hoger dan 80% van de norm: analyse in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse zonder zuivering maximaal 80% van de norm bedraagt;
  • bij concentraties lager dan 80% van de norm: geen herhaling noodzakelijk;
  • bij inzet van een waterzuivering gebeurt de analyse op het effluent van de waterzuivering ter vervanging van de monitoring van het opgepompte bemalingswater als volgt: in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling.

7. Stad Antwerpen adviseert Lantis om in samenspraak met ANB voorafgaandelijk mitigerende maatregelen vast te leggen in geval de werken negatieve gevolgen hebben op het grondwaterpeil.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.