Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00688 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Circus Barones. Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Vermindering retributie - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Filip Dewinter, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Karen Maes, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00688 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Circus Barones. Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Vermindering retributie - Goedkeuring 2023_GR_00688 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Circus Barones. Spoor Oost. Retributiereglement inname openbaar domein. Vermindering retributie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 maart 2023 diende BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde, een aanvraag in voor de organisatie van Circus Barones, van 29 november 2023 tot en met 14 januari 2024. Het evenement vindt plaats op Spoor Oost in Antwerpen. 

  • De opbouw start op 19 november 2023 om 17.00 uur.
  • De afbraak zal afgerond zijn op 16 januari 2024 om 20.00 uur.
  • De organisatie verwacht 299 bezoekers per voorstelling.

De voorstellingen vinden plaats op volgende dagen:

  • woensdag 29 november 2023: 15.00 uur;
  • zaterdag 2 december 2023: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zondag 3 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • woensdag 6 december 2023: 15.00 uur;
  • zaterdag 9 december 2023: 15.00 uur en18.00 uur;
  • zondag 10 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • woensdag 13 december 2023: 15.00 uur;
  • zaterdag 16 december 2023: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zondag 17 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • woensdag 20 december 2023: 15.00 uur;
  • zaterdag 23 december 2023: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zondag 24 december 2023: GEEN VOORSTELLING;
  • maandag 25 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • dinsdag 26 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • woensdag 27 december 2023: 15.00 uur;
  • donderdag 28 december 2023: 15.00 uur;
  • vrijdag 29 december 2023: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zaterdag 30 december 2023: 15.00 uur;
  • zondag 31 december 2023: 11.00 uur en 15.00 uur ;
  • maandag 1 januari 2024: GEEN VOORSTELLING;
  • dinsdag 2 januari 2024: 15.00 uur;
  • woensdag 3 januari 2024: 15.00 uur;
  • donderdag 4 januari 2024: 15.00 uur;
  • vrijdag 5 januari 2024: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zaterdag 6 januari 2024: 15.00 uur;
  • zondag 7 januari 2024: 11.00 uur en 15.00 uur;
  • woensdag 10 januari 2024: 15.00 uur;
  • zaterdag 13 januari 2024: 15.00 uur en 18.00 uur;
  • zondag 14 januari 2024: 11.00 uur en 15.00 uur.

De organisatie verkoopt tickets voor:

ZoneVolwassenenKinderen
Loge30,00 EUR25,00 EUR
Tribune rang 125,00 EUR20,00 EUR
Tribune rang 220,00 EUR15,00 EUR


De noodzakelijke nutsvoorzieningen zullen voorzien worden via de stad Antwerpen tegen betaling. Riolering en water voorziening wordt geregeld met Fluvius.

Mobiliteit
De organisatie verwijst bezoekers die met de wagen komen naar de P&R zone die betalend zal zijn tijdens de voorstellingen en naar de website www.slimnaarantwerpen.be.

De data van de voorstellingen zijn bezorgd aan de dienst Mobiliteit en de ANPR camera’s zullen twee uur vóór en twee uur na de voorstelling aangezet worden, tenzij Spoor Oost ook open is in functie van een optreden in het Sportpaleis of in de Lotto Arena. In dat geval staan de ANPR camera's al drie uur op voorhand aan en is het parkeren eveneens tegen betaling.

De prijs voor de parking bedraagt 6,00 EUR.

De dagen dat er geen optredens zijn in het Sportpaleis of de Lotto Arena dient het circus zelf het parkeren in goede banen te leiden door vrijwilligers te voorzien.

De dagen dat er een overlapping is in de uren van de voorstellingen van het circus en van het Sportpaleis/Lotto Arena, zullen de bezoekers van het circus mee de aanwijzingen van de stewards moeten volgen voor het parkeren op Spoor Oost. Dat wil zeggen, de stewards vullen de parking eerst zoveel mogelijk aan richting Sportpaleis.

Het terrein is groot genoeg om zowel dit evenement te organiseren als het terrein voor te behouden als parking voor voorstellingen in het Sportpaleis en/of de Lotto Arena.

Juridische grond

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.

Argumentatie

De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van Circus Barones op Spoor Oost.

Het evenement werd onderzocht door alle bevoegde stadsdiensten en kreeg een positieve opportuniteitsbeoordeling van het evenemententeam omwille van van het feit dat het een open karakter heeft en zich richt tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

Toepassing van de berekeningswijze voorzien in artikel 5 van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties zou voor dit evenement leiden tot een retributiebedrag van 29.688,00 EUR. In afwijking van het reglement wordt echter een forfaitair bedrag aangerekend van 15.000,00 EUR omwille van volgende redenen: 

  • het circus zal in een kerstthema gegoten worden en dit is een aanvulling op het winterse karakter van de stad tijdens Winter In Antwerpen;
  • er worden twee gratis voorstellingen voorzien voor verenigingen die kansengroepen uit de stad Antwerpen ondersteunen. Deze verenigingen zullen nog bepaald worden en doorgegeven worden aan Circus Barones. In totaal worden er 1.000 gratis tickets beschikbaar gesteld voor deze verenigingen, voor een totale waarde van 20.000,00 EUR. Dit compenseert ruimschoots de vermindering van de retributie inname openbaar domein;
  • het circus brengt extra leven op de site Spoor Oost die tijdens de wintermaanden minder gebruikt wordt voor evenementen. Dit zorgt voor extra sociale controle en een verhoogd veiligheidsgevoel op deze zone waar anders geen invulling is in deze periode.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 6 (overige, extern georganiseerde evenementen die wél winstgevend bedoeld zijn).

Algemene financiële opmerkingen

Voor inname openbaar domein zal er 15.000,00 EUR aangerekend worden aan de organisatoren.

Er wordt een administratieve kost aangerekend van 150,00 EUR.

Adviezen

BZ - Administratie District Borgerhout Gunstig advies
BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig advies
MPA - Buurtparkeren Gunstig onder voorwaarden

- Nummerplaten medewerkers circus (= registratie whitelist Spoor Oost) dienen voor aanvang event doorgegeven te worden via buurtparkeren@antwerpen.be.

- Opstelling tent + woonwagens dient op eenzelfde manier zoals vorig jaar te gebeuren.

SD - GV - Gemeenschapsondersteuning Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden

De stedelijke dienst dierenwelzijn verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

  • De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van mens en dier niet in gevaar komen en treft hiervoor de nodige maatregelen.
  • Er is permanent toezicht door deskundig personeel op de interactie tussen mens en dier.
  • De aanwezige dieren krijgen voldoende voeding en vers drinkwater.
  • De aanwezige dieren krijgen voldoende rustpauzes.
  • De aanwezige dieren worden beschermd tegen extreme weersomstandigheden.
  • De aanwezige dieren worden niet blootgesteld aan geluid dat hen angstig of onrustig kan maken.
  • De dieren worden na de opnames teruggebracht naar hun vertrouwde omgeving.
  • De organisator moet steeds beroep kunnen doen op een dierenarts, voor het geval het dier verzorging nodig heeft.
  • De beheerder van de dieren is in orde met alle wetgeving omtrent het houden van deze dieren, de identificatie en het transport.
PZA - Openbare Orde Gunstig advies
MV - Volksgezondheid Gunstig advies

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

SB - Groendienst Borgerhout Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het ingeplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

Er dient tijdens die periode rekening gehouden te worden met het feit dat er op heel wat dagen ook evenement-parkeren voor Sportpaleis plaats vindt. Op die dagen kunnen bezoekers van het circus ook op Spoor Oost betalend parkeren. Andere dagen niet.

BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Aanvulling op standaardvoorwaarde. 2301 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

  • Toegang en bereikbaarheid evenementensite voor hulpdiensten.
  • Palen, wegwijzers, promotiemateriaal, beveiligingscameras, mogen geen hinder vormen voor de hulpdiensten en dienen bijgevolg buiten de benodigde brandwegen opgesteld te staan. De toegangen tot het terrein (Schijnpoortweg, Noordersingel en Buurtspoorweglei) dienen te allen tijde bruikbaar te zijn door de hulpdiensten, ook tijdens eventuele infrastructuurwerken. Dit is ook van toepassing in de opbouw- en afbraakperiode.
  • De hydranten (ondergrondse en bovengrondse) moeten steeds vrij en goed bereikbaar zijn, er mag niets op minder dan 1 m van de watermonden geplaatst worden. Hiermee dient rekening gehouden worden tijdens de plaatsing van de verschillende opstellingen.

Woonwagens:

  • De effectieve vrije ruimte tussen de woonwagens, overige opstellingen, en de afsluiting(en) dient overal minimaal 2m te bedragen.
  • De vrije ruimte (zonder obstructies) tussen de woonwagens onderling dient minimaal 1,2m te bedragen.
  • Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 2324 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
  • De constructies van de tenten, toegangspoorten en overige constructies dienen voor de start van het evenement gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. Het gunstig keuringsattest dient op eenvoudige vraag voorgelegd te kunnen worden. Hierin dient onder andere vermeld worden tegen welke windkracht de inrichting(en) bestand is.
  • De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door het college van de effectieve organisatie van Circus Barones, zoals hierboven beschreven, van 29 november 2023 tot en met 14 januari 2024 op Spoor Oost door BV Korittnig Events, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde met ondernemingsnummer 0787.447.879. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat er, in afwijking van artikel 5 van het retributiereglement, voor de retributie inname openbaar domein een forfaitair bedrag van 15.000,00 EUR wordt aangerekend.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresOrderbon

Retributie inname openbaar domein voor evenementen 

BV Korittnig Events
Richard Korittnig
Fabriekstraat, 112
9200 Dendermonde

Ondernemingsnummer: 0787.447.879
Rekening nummer: BE13 1431 2011 8639

15.000,00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 746
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2300
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.

Inning administratieve kost

BV Korittnig Events
Richard Korittnig
Fabriekstraat, 112
9200 Dendermonde

Ondernemingsnummer: 0787.447.879
Rekening nummer: BE13 1431 2011 8639

150,00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 746
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2300
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.