Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023048463 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Abraham Konig met als contactadres Huidevettersstraat 8 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schuttershofstraat 48-48A te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 1135A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen en vervangen van een historisch waardevolle 16de-eeuwse, houten balkstructuur in een pand vastgesteld in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/04/2021: vergunning (OMV_2020168629) voor het toevoegen van een extra verdieping op een meergezinswoning – in uitvoering;
- 04/06/2020: weigering deputatie na vergunning college (OMV_2019070167) voor het herinrichten van de twee bovenliggende appartementen en bouwen van een extra verdieping;
- 20/03/2020: weigering (OMV_2019109998) voor het regulariseren van het slopen en vervangen van een historische 16de-eeuwse, houten balkstructuur in een inventarispand;
- 24/07/2019: proces-verbaal (11002_2019_9904_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met vergunning 20181073;
- 26/04/2019: vergunning (OMV_2018126631) verbouwen van een neoclassicistisch inventarispand met handelsgelijkvloers met voorwaarde 3: de historische 16de-eeuwse draagstructuur en schouw in het achterhuis moeten integraal in situ behouden blijven;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6112;
- 31/08/2018: vergunning (OMV_2018025075) opsplitsen van een vergunde eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 775m².
Vergunde toestand
- functie: handelsgelijkvloers en 3 woongelegenheden (gemengd gebouw);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
overeenkomstig de vergunde toestand behoudens:
- gevelafwerking: voordeur en houten schrijnwerk op de verdiepingen, zwart geschilderd;
- gesloopte historische 16de-eeuwse houten balkenstructuur boven de bergruimtes op de 1ste verdieping van het achterhuis;
- nieuwe draagvloer van de zolder van het achterhuis bestaande uit stalen en houten liggers.
Nieuwe toestand
overeenkomstig vergunde toestand behoudens:
- gevelafwerking: voordeur en houten schrijnwerk op de verdiepingen, zwart geschilderd;
- gesloopte historische 16de-eeuwse houten balkenstructuur boven de bergruimtes op de 1ste verdieping van het achterhuis;
- nieuwe draagvloer van de zolder van het achterhuis bestaande uit stalen en houten liggers.
Inhoud van de aanvraag
- slopen en vervangen van de historische 16de-eeuwse houten balkenstructuur in het achterhuis.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 20 juni 2023 | 3 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 juni 2023 | 19 september 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. Het slopen van de 16de-eeuwse houten balkstructuur in het achterhuis en de vervanging door een nieuwe draagstructuur is hiermee in strijd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. Het slopen van de 16de-eeuwse houten balkstructuur in het achterhuis en de vervanging door een nieuwe draagstructuur is hiermee in strijd.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen van de functies in het gebouw. De vergunde handels- en woonfunctie zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een voormalig neoclassicistisch burgerhuis dat werd vastgesteld als bouwkundig erfgoed op 14 september 2009 omwille van zijn stedenbouwkundige, historische, architecturale en esthetische waarde. Het heeft een hoge erfgoedwaarde en is beeldbepalend.
Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Bovendien schrijft artikel 5 §2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst Monumentenzorg deze kan afwegen. Er werd een CHE-rapport opgemaakt. Uit dit rapport blijkt duidelijk dat een dergelijk intact woonensemble zeldzaam is in het historisch centrum.
De historische 16de-eeuwse houten draagstructuur in het achterhuis bestaande uit moer- en kinderbalken werd verwijderd tussen de eerste en tweede verdieping en vervangen door een nieuwe hedendaagse draagstructuur. Als voorwaarde werd in de vorige vergunningen gesteld dat de historische 16de-eeuwse houten draagstructuur behouden moest blijven. Voorliggende aanvraag is in strijd met de bepalingen van de bouwcode en het RUP Binnenstad die uitgaan van de wenselijkheid van behoud in het hele plangebied met culturele, historische en/of esthetische waarde.
Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen, na het voeren van een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan. Gelet op het gunstig advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg kan een afwijking worden toegestaan.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 juni 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 29 juni 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 28 juli 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 11 augustus 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 20 november 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 19 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 2 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 1 maart 2024 |
Verslag GOA | 21 december 2023 |
Naam GOA |
|
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen. De aanvrager heeft de afiche met de bekendmaking van het openbaar onderzoek niet opgehangen.
Het aangetekend schrijven van het openbaar onderzoek is niet opgehaald door de aanvrager en de aanvrager heeft geen aanplakkingsdatum ingegeven op het Omgevingsloket.
Er dient een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd te worden. De aanvrager dient de affiche van de bekendmaking van het nieuwe openbaar onderzoek correct en tijdig op te hangen en dient de datum van aanplakking tijdig in te geven op het Omgevingsloket.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 juni 2023 | 28 juli 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24 augustus 2023 | 22 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20 november 2023 | 19 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.