Het college besliste op 10 mei 2019 (jaarnummer 3912) principieel om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. De ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak.
Het college keurde op 29 november 2019 (jaarnummer 9782) de uitgangspunten van het A'REA UP-programma goed. Er werd een coördinatiegroep opgericht en drie taskforces. In de zomer van 2020 werd de werkwijze aangepast aan de coronamaatregelen. Via individuele interviews met de deelnemers uit de drie taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP-plan verder vorm.
De vaststellingen uit de gesprekken werden gebundeld in de procesnota, die werd goedgekeurd door de Onderwijsraad Antwerpen en door het college op 5 februari 2021 (jaarnummer 960). Samen met de goedkeuring van de procesnota gingen de stad, het onderwijs verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA) en hun partners het gezamenlijke engagement aan, met het uiteindelijke streefdoel dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.
Het college keurde op 18 juni 2021 (jaarnummer 4988) het A'REA UP-programma en de eerste actienota goed. Het college keurde op 21 oktober 2022 (jaarnummer 8541) de actienota voor schooljaar 2022-2023 goed. Halfjaarlijks wordt over de stand van zaken gerapporteerd (25 februari 2022, jaarnummer 1136; 17 maart 2023, jaarnummer 1566; 21 oktober 2022, jaarnummer 8541).
Het goedgekeurde A’REA UP-programma baseert zich op een vaste structuur van overkoepelende trajecten en onderling verbonden domeinen, waarbinnen acties worden opgezet.
In de actienota voor schooljaar 2023-2024 wordt de programmastructuur vereenvoudigd door het groeperen van de tien domeinen tot vijf clusters. De actienota bundelt het overzicht van de ontwikkeling van elke actie en de doelstellingen voor het schooljaar 2023-2024.
In de actienota 2023-2024 wordt meer gefocust en worden een aantal acties na evaluatie stopgezet. Dit kan om verschillende redenen:
Er volgt een rapportering over de verschillende projecten in het voorjaar van 2024. Zo kan een volledig beeld gegeven worden van de uitvoering van de projecten in de loop van het ganse jaar 2023.
Het college neemt kennis van de actienota van het programma A'REA UP voor schooljaar 2023-2024.