Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_09038 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Sport. Zwembad Ieperman, Doornstraat 3b, 2610 Wilrijk - Renovatie en inrichting inkomzone, sanitaire ruimte en omgeving (perceel 1). Wijziging opdracht en eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09038 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Sport. Zwembad Ieperman, Doornstraat 3b, 2610 Wilrijk - Renovatie en inrichting inkomzone, sanitaire ruimte en omgeving (perceel 1). Wijziging opdracht en eindafrekening - Goedkeuring 2023_CBS_09038 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Sport. Zwembad Ieperman, Doornstraat 3b, 2610 Wilrijk - Renovatie en inrichting inkomzone, sanitaire ruimte en omgeving (perceel 1). Wijziging opdracht en eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
goedkeuring bestekcollege21 januari 2022513
stopzetting bestek en heraanbestedingcollege25 maart 20222422
gunningcollege26 augustus 20227004
rechtzetting prijsherzieningencollege9 juni 20233882
goedkeuring wijziging opdrachtcollege14 juli 20234926


In zitting van 26 augustus 2022 (jaarnummer 7004) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning goed voor de opdracht 'Zwembad Ieperman - renovatie en inrichting inkomzone, sanitaire ruimte en omgevingsaanleg', op basis van bestek GAC/2022/02200, aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911, voor een bedrag van 1.173.603,54 euro inclusief 21% btw.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

 

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan elk van beide volgende bedragen:

1° de drempel voor Europese bekendmaking: en

2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/Post
Motivatie
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Termijnverlenging
Verrekening 37Aarding:
Herstel van de kapotte elektrische aardverbinding

1.162,57 euro0 werkdagen
totaal


1.162,57 euro

totaal inclusief btw


1.406,71 euro


De minimis-regel (artikel 38/4 KB Uitvoering)

Verrekening/post
Motivatie
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Termijnverlenging
Verrekening 38 A-kaartlezer:
Extra ventilatie tegen oververhitting van ingebouwde A-kaartlezer module

593,92 euro0 werkdagen
Verrekening 10Extra coördinatie- plannings- en werfkosten:
Gevolgkosten van wijzigingen in uitvoering van stuttingswerken, chape en tegelvloer

14.500,00 euro0 werkdagen
Verrekening 39wijzigingen diverse afwerkingen inkomhal 
11.817,78 euro0 werkdagen
totaal


26.911,70 euro

totaal inclusief btw


32.563,16 euro


Samenvatting
Hogervermelde wijzigingen aan de opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd en kunnen als volgt worden samengevat:

Omschrijving
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Onvoorzienbare omstandigheden
(art.38/2 AUR)

1.162,57 euro
De minimis-regel (art.38/4 AUR)
26.911,70 euro
Totaal

28.074,27 euro


Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 28.074,27 euro + 5.895,60 euro (21% btw) = 33.969,87 euro.

De werken zijn voltooid. De bedrijfseenheid Vastgoed legt de eindafrekening ter goedkeuring voor:

 

Omschrijving

Bedrag in EUR

Gunningsbedrag

969.920,28 euro

Afronding min0,05 euro

Wijziging opdracht in meer

252.957,69 euro

Wijziging opdracht in min

11.402,57 euro

Vermoedelijke hoeveelheden in min3.276,42 euro
Minwerken23.331,06 euro

Prijsherziening

49.703,95 euro

Rechtzetting prijsherzieningen9.490,27 euro

TOTAAL

1.244.062,12 euro

21% btw

 261.253,05 euro

ALGEMEEN TOTAAL

1.505.315,17 euro

Vastgelegd budget,  inclusief btw

1.565.730,19 euro

Restbudget, exclusief btw

49.929,79 euro


Door een administratieve fout werd er een post dubbel aangerekend met een bedrag van 657,83 euro, exclusief btw.
Het gaat over verrekening 1 (stofwand en afscherming).
Hiervoor zal een creditnota aan de aannemer gevraagd worden.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen bedraagt 33.969,87 euro, 21% btw inbegrepen en werden verrekend binnen de vastgelegde kredieten (bestelbon 4005557591 - lijn 20).

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen reeds vastgelegd:

Bestelbon
Vastgelegd bedrag exclusief 21% btw
Restsaldo
4005518127 (lijn 10)245.389,83 euro0,00 euro
4005518127 (lijn 20)514.997,35 euro0,00 euro
4005518127 (lijn 30)169.741,66 euro0,00 euro
4005518127 (lijn 40)61.983,47 euro0,00 euro
4005518127 (lijn 50)74.800,00 euro46.408,45 euro
4005557591 (lijn 10)24.056,43 euro0,00 euro
4005557591 (lijn 20)203.023,15 euro2.863,53 euro

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Renotec nv, Acaciastraat 14 C, 2440 Geel, ondernemingsnummer: 0436.207.911.  

Artikel 2

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 28.074,27 euro + 5.895,60 euro (21% btw) = 33.969,87 euro.

Artikel 3

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 1.244.062,12 euro + 261.253,05 euro (21% btw) = 1.505.315,17 euro.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Zwembad Ieperman
Doornstraat 3b
2610 Wilrijk

Renovatie en inrichting inkomzone,
sanitaire ruimte en omgevingsaanleg (perceel 1)

Renotec nv
Acaciastraat 14 C
2440 Geel

Ondernemingsnummer: 0436.207.911
Rekeningnummer: BE95 4134 5085 6158
33.969,87 euro, inclusief 21 % btwbudgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2BRS050101P09357
subsidie:SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma:2SA070742
budgetperiode:2300
4005557591 (lijn 20)