Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_09138 - District Antwerpen. Jan Baptist Verlooystraat. Wegeniswerken. SWOU12286 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09138 - District Antwerpen. Jan Baptist Verlooystraat. Wegeniswerken. SWOU12286 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_09138 - District Antwerpen. Jan Baptist Verlooystraat. Wegeniswerken. SWOU12286 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

12 juni 2023

---
Projectdefinitie en concept Goedkeuring districtscollege Antwerpen 27 november 2023627

Op 27 november 2023 (jaarnummer 627 keurde het districtscollege van Antwerpen de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Jan Baptist Verlooystraat goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter kennisname en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor aan het college.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Jan Baptist Verlooystraat is een lokale straat. 

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden. 

Argumentatie

De Jan Baptist Verlooystraat is een dubbelrichting woonstraat waar aan beide zijden geparkeerd wordt. Aan de oneven zijde wordt er langsgeparkeerd, aan de even zijde zijn er dwarsparkeerplaatsen. 
Dankzij de groene voortuinen en het achterliggende park, heeft de straat een groen uitzicht. Op het openbaar domein staat echter maar één boom in een plantvak. Bij de heraanleg wordt het dwarsparkeren behouden, maar wordt er ook ingezet op ontharden en vergroenen. De parkeerplaatsen worden onderbroken door plantvakken met boom. 
De rijbaan en de dwarsparkeerplaatsen worden versmald conform het draaiboek, waardoor de ruimte die hierdoor vrijkomt eveneens onthard zal worden. Aan de oneven zijde blijft het langsparkeren behouden. Het voetpad aan deze zijde wordt verbreed tot vier meter, in functie van de bereikbaarheid van de huizen voor de brandweer. 

Mobiliteitsvoorwaarden
Puntsgewijze opsomming van randvoorwaarden met betrekking tot mobiliteit die in opgenomen zullen worden in het aanvullend verkeersreglement: 

  • Gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden). Markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte;
  • In woonstraten (zone 30) waar langs- of haaksparkeren van toepassing is, zouden ook plaatsen moeten worden voorzien waar voetgangers op regelmatige afstand veilig kunnen oversteken met voldoende zichtbaarheid. Wanneer plateaus worden gebruikt als snelheidsremmer kan dit uiteraard gecombineerd worden;
  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten;
  • Fietsbeugels;
  • Dropzones voor deelmobiliteit;
  • Snelheidsregime: 30 km/u;
  • 30 km/u (zone 30): voetpaduitstulpingen indien mogelijk, verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling). Herhaling-stickers ‘30’ om de ca. 250 m;
  • Snelheidsremmers: verkeersplateau, rijbaankussen, asverschuiving, wegversmalling;
  • Voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • Parkeerorganisatie: langs.
    Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden);
  • Rijrichting: dubbel;
  • Rekening houden met de inritten en/of garages.

    Parkeerbalans
    Het concept van de Jan Baptist Verlooystraat resulteert in een parkeerbalans van 43 plaatsen in de bestaande toestand naar 34 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van het ontharden en vergroenen van de straat.  

    Bomenbalans
    Het concept van de Jan Baptist Verlooystraat resulteert in een positieve bomenbalans van één boom in de bestaande toestand naar 18 bomen in de nieuwe toestand. 

    Hemelwaterplan
    Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.


Adviezen

Coƶrdinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig advies

Het coördinatieoverleg openbaardomein van 3 april 2023 geeft gunstig advies op de project definitie en concept op voorwaarde dat: 

  • de aansluitingen op de Camille Huysmanslaan verder uitgewerkt worden en er zebrapaden voorzien worden
  • er bekeken wordt of er meer fietsbeugels geplaatst kunnen worden
  • de bestaande inrit naar de privéparking mee opgenomen wordt in het ontwerp
  • het groenontwerp met grote plantvakken en grasdals in samenspraak met de dienst mobiliteit en de groendienst verder uitgewerkt wordt
  • de twee bomen aan in de langsparkeerstrook geschrapt worden ten behoeve van extra parkeerplaats 
    • deze bomen zijn reeds af het conceptplan genomen. 

    • De opmerkingen worden meegenomen naar de fase definitief ontwerp


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01335 - SWOU12286 Jan Baptist Verlooystraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 7 september 2023 voor de wegeniswerken in de Jan Baptist Verlooystraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20231113_12286_SO_BT_NT.pdf