Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_08982 - Omgevingsvergunning - OMV_2023109963. Korte Dijkstraat 12. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08982 - Omgevingsvergunning - OMV_2023109963. Korte Dijkstraat 12. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_08982 - Omgevingsvergunning - OMV_2023109963. Korte Dijkstraat 12. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023109963

Gegevens van de aanvrager:

NV ROBESTA met als adres Dambruggestraat 325 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Korte Dijkstraat 12 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 191H6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van een vijfde woongelegenheid op de gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/08/2020: gedeeltelijke vergunning (OMV_2020060120) voor het verbouwen en regulariseren van een meergezinswoning, een studentenhuisvesting en een ondergrondse parking plus de aanleg van een gemeenschappelijke tuin;

-          12/10/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018093537) voor het bouwen van een technisch lokaal op het gelijkvloers.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – meergezinswoning met 4 woongelegenheden;
  • technische ruimte en fietsenstalling voor 16 fietsen op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • wit pleisterwerk met plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in donkerbruin hout;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke open ruimte met Korte Dijkstraat 8, 10 en 14.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – meergezinswoning met 5 woongelegenheden;
  • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 85 m² op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • wit pleisterwerk met plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in donkerbruin hout;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke open ruimte met Korte Dijkstraat 8, 10 en 14.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 5;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Afdeling Regio Oost/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

23 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Afdeling Regio Centraal/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

23 oktober 2023

19 november 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen - Bouwadvies

23 oktober 2023

5 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

23 oktober 2023

23 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 oktober 2023

27 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    Er wordt geen gescheiden afvalruimte voorzien na het vermeerderen van het aantal woongelegenheden;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    De voorziene ruimte voor fietsen is te klein voor de 16 bestaande plaatsen en de 3 bijkomende.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) met een waterdiepte van 34cm onder huidig klimaat (score D) en 47cm onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied. 

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het verplaatsen van de fietsenstalling ten behoeve van een bijkomende woongelegenheid. Een bijkomende woongelegenheid die, bij de beslissing van OMV_2020060120, was uitgesloten.

 

In de beslissing van OMV_2020060120 was het volgende toen hieromtrent opgenomen: ‘De fietsenstalling van nummer 12 wordt verbouwd tot een bijkomend appartement.

Ook de fietsenstalling van de studentenkamers van nummer 14 wordt omgevormd tot een extra studentenkamer.

Er wordt een nieuwe fietsenberging ingericht voor de bewoners van nummer 12 en 14 in de tuin. Deze is bereikbaar via een overdekte doorgang. Deze fietsenberging is wel veel kleiner dan de bestaande fietsenberging van huisnummers 12 en 14.

Niet alle fietsen van de bewoners zullen hier kunnen geplaatst worden.

De capaciteit van de bestaande fietsenstalling (nummer 12) moet behouden blijven.

Het omvormen van een fietsenberging naar een woonentiteit op de gelijkvloerse verdieping van nummer 12 wordt dan ook uitgesloten van vergunning zodat de bestaande fietsenberging maximaal behouden kan blijven.

 

Ook nu kan het volgende worden vastgesteld met betrekking tot de fietsvoorzieningen, wat blijkt uit het advies de dienst Mobiliteit: ‘Voor het bijkomend appartement met 2 slaapkamers moeten 3 extra fietsenstallingen voorzien worden.

De bestaande fietsenstalling met 16 plaatsen voor de 4 bovenliggende wooneenheden wordt verplaatst en verkleind. Er zijn 16 hangplaatsen ingericht in de doorgang naar de tuin.

Minimum de helft van de fietsenstallingen moet een gewone enkele fietsenstalling zijn.

De voorziene ruimte voor fietsen is te klein voor de 16 bestaande plaatsen en de 3 bijkomende.

Er moet een voldoende grote fietsenstalling ingericht worden voor 19 fietsen die voldoet aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode.’

 

Ook worden er geen nuttige parkeerplaatsen voorzien voor de bijkomende woongelegenheid én verdwijnt er door de verbouwing 1 parkeerplaats.

 

Gelet hierop zijn voorgestelde wijzigingen met betrekking tot functionele inpasbaarheid onaanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken beperken zich tot het schilderen van de gevel en het vervangen van het schrijnwerk op het gelijkvloers die ten goede komt aan de beeldkwaliteit van het gebouw. De witte kleurstelling van de voorgevel is gunstig te adviseren omwille van de inpassing in de omgeving.

 

Er wordt opgemerkt dat het plan bestaande toestand met betrekking tot de voorgevel niet overeenstemt met de werkelijk bestaande toestand. In de voorgevel zijn 2 verluchtingsroosters aangebracht die werden uitgesloten uit de eerdere vergunning. Roosters in de voorgevel vormen geen verbetering voor de architecturale kwaliteit van de gevel en de straatwand en zijn strijdig met artikel 35 van de bouwcode.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De positionering van de leefruimte aan de voorgevel op het gelijkvloers, zorgt ervoor dat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is, die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen.

 

Anderzijds zorgt de voorgestelde plaatsing van de opening niet voor het noodzakelijke gebruiksgenot van de woongelegenheid, doordat deze tot op het niveau van de stoep wordt voorzien. De noodzakelijke privacy voor de leefruimte ontbreekt.

Deze opening hoger voorzien zodat ook een borstwering ontstaat zou aanvaardbaar zijn op voorwaarde dat deze opening is afgestemd op de architectuur van de totale constructie en de omgeving.

 

Tevens wordt vastgesteld dat voorgestelde woongelegenheid gelegen is in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans met een waterdiepte van 34 cm onder huidig klimaat en 47 cm onder toekomstig klimaat.

De voorgestelde vloerpas van de afwerking van de woongelegenheid en/of openingen houden ook hier géén rekening mee.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 bijkomende parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het inrichten van een bijkomende wooneenheid.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 4 naar 5.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan voorziet niet in minstens 1 plaats. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt momenteel 2.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

23 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

22 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 maart 2024

Verslag GOA

6 december 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.