Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023077504 |
Gegevens van de aanvrager: | NV LEO STEVENS & CIE met als adres Schildersstraat 33 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schildersstraat 33 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3560Z |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een dakkapel en dakvlakraam, interne verbouwingswerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/10/2014: stedenbouwkundige vergunning (ROL-nummer 20141784) voor het uitbreiden van kantoren en bestemmingswijziging van loft naar kantoren;
- 18/11/1999: stedenbouwkundige vergunning (AN1/1999/B/0492) voor het uitbreiden van een kantoor;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Eclectisch burgerhuis
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/209086
Vergunde / Geacht vergunde en bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- nieuwe dakkapel in dakvlak voorgevel;
- dakvlakvenster in dakvlak voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- het voorzien van een dakkapel ter vervanging van de twee bestaande dakkapellen aan de straatzijde van het gebouw. Dit om de belevingswaarde van de 3de verdieping te verhogen. Deze ruimte zal als ontspannings- en relaxruimte voor het personeel werkzaam in het kantoor worden gebruikt.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen - Bouwadvies | 22 augustus 2023 | 27 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 22 augustus 2023 | 25 oktober 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het het ruimtelijk uitvoeringsplan
- art. 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen
De afmetingen van de dakkapel zijn niet in overeenstemming met de voorschriften van het RUP. Ze zijn breder dan 1,5 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Niet van toepassing
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt daar geen bijkomende bebouwde of verharde oppervlakte wordt voorzien. De aanvraag heeft louter betrekking op ingrepen aan een bestaand pand.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvrager wenst werken aan een kantoorgebouw uit te voeren. De functie blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
In huidige toestand zijn er op het zadeldak aan de voorzijde 2 kleine dakkapellen aanwezig. Ook Schildersstraat 29 heeft twee gelijkaardige kleine dakkapellen op het zadeldak. Gelet op de zichtlocatie over het KMSKA zijn deze waarneembaar vanaf het openbaar domein.
De aanvraag stelt voor om de dakkapellen van nr. 33 te verwijderen en te vervangen door een bredere dakkapel zodat de lichttoetreding onder het zadeldak voldoende is om een verblijfsruimte in te richten.
De ingreep werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
De aanvraag bevat voldoende informatie om de impact van de geplande ingrepen op de erfgoedwaarde te kunnen beoordelen.
Beoordeling
A cultuurhistorische waardenstelling
Deze burgerwoning werd rond 1899 gebouwd voor scheepsbouwer Robert Murdoch, een Schots ingenieur. In het bouwdossier van de woning wordt geen architect vermeld.
Ruime eclectische burgerwoning van twee/drie ongelijke traveeën en drie bouwlagen op hoog souterrain onder leien zadeldak met twee houten dakvensters onder leien puntdaken. De lijstgevel heeft een rood bakstenen parement met speklagen, afgelijnd door een houten kroonlijst op slanke modillons en een hoge plint opgebouwd uit hardstenen blokken en met sierlijke, art-nouveaugetinte korfbogige keldervensters met zwierig hekwerk. Accent op de brede venstertraveeën, met een houten driezijdige erker met zijlichten, leien bedaking en brede, tussen de benedenvensters uitlopende console. Vensters op de bel-etage met natuurstenen omlijsting, waarvan de puntbogige bekroning een element is, geïnspireerd op de art nouveau. Verder rechthoekige bovenvensters met natuurstenen bovendorpels; boven een drielicht in natuurstenen kozijn. Elementen uit de neo-Vlaamse renaissance zijn de zware sierankers, de boogfries die de deurtravee bekroont en de zware eiken voordeur met paneelwerk, onder leien luifel op consoles.
Het pand is waardevol.
Een object/complex is waardevol wanneer voor delen van het interieur en/of het exterieur de algemene historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische of esthetische waarde hoog zijn.
B afweging
De aanvraag omvat het supprimeren van de bestaande dakkapellen en de plaatsing van een nieuwe bredere dakkapel. De geplande ingrepen werden voorafgaand aan de aanvraag uitgebreid besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De oorspronkelijke bouwplannen (weliswaar in spiegelbeeld) geven een beeld van de originele dakkapellen.
De voorgevel bleef in een goede staat bewaard. De ramen op +1 en +2 werden vervangen door recent schrijnwerk, waarbij jammer genoeg niet werd teruggegrepen naar de oorspronkelijke profileringen. Ook de dakkapellen werden reeds vervangen.
Ondanks dat de bestaande dakkapellen niet meer origineel zijn, behielden ze wel hun oorspronkelijke schaal en grootte. Initieel werd de zolder niet ingericht als verblijfsruimte en hadden de dakramen louter een esthetische functie aan de buitenzijde. Het betreft inderdaad kleine ramen die op een grote hoogte werden geplaatst ten opzichte van de zoldervloer, waardoor deze weinig bijdragen voor de beleving vanuit het interieur.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen het verwijderen en vervangen van de dakkapellen. Het verhogen van de belevingswaarde van de dakverdieping kan eveneens als een meerwaarde worden beschouwd. Voorliggende aanvraag toont een dakkapel die in breedte afgestemd werd op de breedte van de ramen op +2, wat resulteert in een logische verhouding. Doordat de dakkapel wordt teruggetrokken, is er een afstand leesbaar ten opzichte van de kroonlijst, wat de elegantie ten goede komt.
Advies
Vanuit oogpunt monumentenzorg kan gesteld worden dat de plaatsing van de beoogde dakkapel geen enkele afbreuk doet aan de erfgoedwaarde van de ondergevel, noch een storende impact heeft op de identiteit en schaal van de CHE-omgeving en dus gunstig kan worden geadviseerd.
De speelse dakkapellen die thematisch meermaals terugkomen in het oeuvre van architect Jan Jacobs worden verwijderd en vervangen door een dakkappel. Dit is aanvaardbaar, gelet op het gunstige advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies wordt bijgetreden.
De dakkapel volgt de afmeting van de raamopeningen in de ondergevel waardoor deze mooi wordt uitgelijnd op de ondergevel.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het RUP-Binnenstad schrijft voor dat dakkapellen maximaal 1,5 m breed mogen zijn. De gewenste nieuwe dakkapel is 2,7 m breed en dat is strijdig met artikel 2.1.9 van het RUP-Binnenstad.
Een afwijking op dit artikel is ruimtelijk aanvaardbaar. Zoals in bovenstaande paragraaf werd gemotiveerd, is de dakkapel uitgelijnd op de ondergevel en vormt dit motivatie om af te wijken van het RUP.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanpassingen aan het kantoorgebouw geven het dak voldoende vrije hoogte en lichttoetreding zodat er een ontspanningsruimte bij kan komen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 22 augustus 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 1 september 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 30 september 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 13 oktober 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 24 oktober 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 22 november 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 3 februari 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 3 mei 2024 |
Verslag GOA | 7 december 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De gele affiche werd niet aageplakt. Het openbaar onderzoek is daardoor niet kenbaar gemaakt.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 september 2023 | 30 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24 oktober 2023 | 22 november 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.