Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023048355 |
Gegevens van de aanvrager: | NV SCALDIS PROJECTS met als adres Jules Bordetlaan 160 bus 6 te 1140 Evere |
Ligging van het project: | Bleekhofstraat 15-23A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1114W2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | doorvoeren van wijzigingen aan blok B |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 11/03/2021: vergunning (OMV_2021163021) voor het bouwen van 20 appartementen met polyvalente ruimte, het wijzigen van een reeds vergund appartementsgebouw en parkeergarage en het verder exploiteren van een wooncomplex;
- 10/09/2020: vergunning (OMV_2019065003) voor het slopen van bestaande bebouwing en nieuwbouw van 4 blokken (64 wooneenheden) en een ondergrondse parkeergarage met stookinstallatie (uitsluiting: blok A + enkel noodzakelijk aantal parkeerplaatsen).
Vergunde toestand
- functie: wonen
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- werken in uitvoering;
- braakliggend terrein.
Nieuwe toestand
- functie, aantal wooneenheden en bouwvolume blok B ongewijzigd;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- aanpassen van de gevelafwerking;
- wijzigen van de inplanting van blok B;
- mogelijke wijzigingen aan de blok A, C, D en de ondergrondse bouwlaag maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 4 september 2023 | 13 september 2023 | Geen advies |
Afdeling Regio Centraal/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 6 november 2023 | 14 november 2023 | Geen advies |
Fluvius - Bouwadvies/ Fluvius | 4 september 2023 | 8 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen - Bouwadvies | 4 september 2023 | 19 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 4 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 4 september 2023 | 6 september 2023 | Geen bezwaar |
Proximus/ Proximus | 4 september 2023 | 27 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 4 september 2023 | 13 september 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (AGB) | 4 september 2023 | 5 september 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 4 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 september 2023 | 19 september 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Er worden wijzigingen doorgevoerd aan de ondergrondse bouwlaag (kelder/parking). Echter werd alleen informatie aangeleverd van het bovenliggende blok B. Gezien het ontbreken van een zicht op het volledige project is het onduidelijk welke wijzigingen onder het toepassingsgebied van de verordening vallen. Er wordt hierbij in het bijzonder verwezen naar wijzigingen die mogelijk onder de artikels 15 tot en met 26 vallen;
Het aantal aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen wordt teruggebracht van 7 naar 2. Echter dienen minstens 5 van de 74 parkeerplaatsen aangepast en voorbehouden te zijn.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat. Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt enkel het wijzigen van de inplanting van bouwvolume blok B ten opzichte van deze voorzien in de vergunningen OMV_2019065003 en OMV_2021163021. De aanvrager voorziet nog steeds 10 geschakelde eengezinswoningen met telkens 3 slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van ca. 128 m2. De woonfunctie blijft behouden waardoor in betreffend woongebied de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Bleekhofstraat wordt gekenmerkt door eengezinswoningen en meergezinswoningen, met een variërende perceelsbreedte tussen 5 m en 12 m en van drie tot vier bouwlagen hoog, al dan niet met een hellend dak. Dit programma wordt in de binnengebieden aangevuld met magazijnen en werkplaatsen met een grotere korrel en met een bouwhoogte van 1 tot 3 bouwlagen. De constructies op het perceel van de aanvraag zijn ondertussen gesloopt.
In de voorliggende aanvraag wenst de aanvrager, ter optimalisatie, de afzonderlijke woningen van blok B onderling ca. 12 cm ten opzichte van elkaar (in westelijke richting) te verschuiven. Enerzijds zal de oostgevel van het bouwblok hierdoor meer evenwijdig met de scheidingsmuur verlopen. Anderzijds zullen de tuinen van de woningen een meer gelijkaardige en ruimere oppervlakte krijgen. Door de aangepaste inplanting verkleint de tussenafstand tussen blok A en blok B naar 11,7 m op het smalste punt. Dit is gezien de aanwezige getrapte vormgeving aanvaardbaar. Het aangepaste bouwvolume integreert zich op een correcte manier in het binnengebied.
Visueel-vormelijke elementen
Het project werd bij voorgaande aanvragen reeds voorgelegd aan de welstandscommissie. Het vergunde materiaalgebruik blijft in deze aanvraag behouden. Blok B wordt voorzien in lichtkleurig gevelmetselwerk, lichtkleurig aluminium buitenschrijnwerk (met glazen borstweringen) en metalen gevelbekleding in een lichte tint. Telkens wordt één raam van een eengezinswoning voorzien achter een claustraverband. Daarnaast worden gevelbanden voorzien uit verticaal metselwerk.
Ten opzichte van de vergunde toestanden worden hier en daar kleine wijzigingen voorzien. De nieuwe gevelopening en extra verticaal metselwerk in de noordgevel, de extra beplating in aluminium ter hoogte van de uiterst linkse woning, de extra gevelband uit verticaal metselwerk in de achtergevels en zuidgevel zijn aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. In voorliggende aanvraag wijzigt men de inplanting van blok B, het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd.
In principe betreft de aanvraag ook enkel de verplaatsing van het bouwvolume. Echter worden er enkele wijzigingen opgemerkt ter hoogte van de ondergrondse garage. Er worden ten opzichte van de vergunde toestand minder parkeerplaatsen voorzien voor mindervaliden. Het aantal aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen wordt teruggebracht van 7 naar 2. Mogelijks betreft dit een tekenfout. Aangezien minstens 5 van de 74 parkeerplaatsen aangepast en voorbehouden dienen te zijn zal dit opgenomen worden als voorwaarde voor vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De schikking van de eengezinswoningen wordt in voorliggende aanvraag geoptimaliseerd, wat positief is voor de algemene woon- en leefkwaliteit van de verschillende woonentiteiten. Enerzijds ontstaat een logischere inplanting door het evenwijdig inplanten van het bouwblok met de aangrenzende scheidingsmuur. Anderzijds ontstaan door deze beperkte ingreep ruimere stadstuintjes voor de woongelegenheden.
In principe betreft de aanvraag enkel de verplaatsing van het bouwvolume. Echter worden er enkele wijzigingen opgemerkt ter hoogte van de ondergrondse parkeergarage. De opgemerkte wijziging met betrekking tot de parkeerplaatsen werd besproken onder mobiliteitsimpact.
Verder zijn twee septische putten voorzien waarvan de inhoud niet vermeld wordt. Er wordt daarom als voorwaarde opgelegd dat de septische putten samen een totale inhoud van 26,200 liter moeten hebben zoals voorzien in de vergunning met kenmerk OMV_2021163021.
Ook de hemelwaterput wordt ingetekend op een gewijzigde locatie. Ook de inhoud van deze put wordt niet vermeld op de plannen. Er wordt daarom als voorwaarde opgelegd dat een hemelwaterput met een minimale inhoud van 10.000 liter voorzien dient te worden.
Tot slot wordt opgemerkt dat de terrassen aan de achtergevel niet worden ingetekend met een helling naar de tuinzone. Artikel 39 van de Bouwcode stelt dat niet overdekte terrassen grenzend aan een tuin of andere onverharde bodem dienen aangelegd te worden in een helling van 1 à 2 %, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Eventuele overige wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand worden uitgesloten uit de vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het aangevraagde aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Proximus zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven
5. De voorwaarden uit het advies van Aquafin nv met kenmerk P21006892, zoals gevoegd bij de vergunning OMV_2021163021, blijven onverminderd van toepassing.
6. De niet-overdekte terrassen grenzend aan de achtergevels van de eengezinswoningen uit te voeren met een helling van 1 à 2 % richting het aangrenzende groen zodat het regenwater op een natuurlijke manier kan infiltreren. Dit conform artikel 39 van de Bouwcode.
7. Een hemelwaterput te voorzien met een inhoud van minstens 10.000 liter.
8. Septische putten te voorzien met een inhoud van minstens 26.200 liter.
9. Minstens 5 parkeerplaatsen te voorzien voor mindervaliden. Dit conform de inrichtingsprincipes uit de verordening toegankelijkheid.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 4 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | 13 september 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 12 oktober 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 18 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 17 maart 2024 |
Verslag GOA | 7 december 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
13 september 2023 | 12 oktober 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Erfdienstbaarheden: De bestaande raamopeningen in de scheidingsmuur (met rechten van lichten en zichten) tussen panden in de Bloemstaat en Bleekhofstraat enerzijds en het nieuw op te richten gebouw Blok B anderzijds, worden genegeerd.
Beoordeling: In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning.
Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen.
Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam. Het bezwaar is ongegrond;
Verlies van uitzicht en zonlichttoetreding, schending van privacy: De gangbare afstand van 15 meter tussen eerste- en tweedelijnsbebouwing wordt niet gerespecteerd. Hierdoor wordt licht en zicht in de panden in de Bloemstraat ontnomen. Daarnaast wordt de privacy geschonden.
Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat inkijk niet kan tegenhouden. Dit staat goed nabuurschap niet in de weg. De aanvraag is ook conform de regels van het Nieuw Burgerlijk Wetboek. De afstand tot de perceelsgrens staat in verhouding tot de bouwhoogte waardoor geoordeeld kan worden dat er nog voldoende licht kan toetreden naar het naastgelegen pand en voldoende uitzicht mogelijk is. Het bezwaar is ongegrond;
Geluidsoverlast: De tuinzone die gecreëerd wordt tussen de huidige scheidingsmuren en de nieuwe volumes zorgt voor een akoestische overlast en dit zowel voor de huidige bewoners als de nieuwe. De tuinzone ligt immers ingeklemd tussen hoge wanden van twee bouwlagen, wat als een akoestische galmplek werkt.
Beoordeling: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kan worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het gebruik van de terrassen en de tuinzones is inherent gekoppeld aan het wonen in een stedelijke omgeving. Een normaal gebruik van een buitenruimte hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan. Het bezwaar is ongegrond;
Afwerking van de scheidingsmuur: Het is voor de bezwaarindiener onduidelijk hoe de vrijgekomen scheidingsmuur afgewerkt zal worden, of er isolatie voorzien zal worden en of de scheidingsmuur beschermd zal worden tegen ingroeien van wortels en vocht van volle grond.
Beoordeling:
De plannen bevatten voldoende informatie om de aanvraag te kunnen beoordelen, daarenboven zijn de bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de scheidingsmuur een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Proximus zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven
5. De voorwaarden uit het advies van Aquafin nv met kenmerk P21006892, zoals gevoegd bij de vergunning OMV_2021163021, blijven onverminderd van toepassing.
6. De niet-overdekte terrassen grenzend aan de achtergevels van de eengezinswoningen uit te voeren met een helling van 1 à 2 % richting het aangrenzende groen zodat het regenwater op een natuurlijke manier kan infiltreren. Dit conform artikel 39 van de Bouwcode.
7. Een hemelwaterput te voorzien met een inhoud van minstens 10.000 liter.
8. Septische putten te voorzien met een inhoud van minstens 26.200 liter.
9. Minstens 5 parkeerplaatsen te voorzien voor mindervaliden. Dit conform de inrichtingsprincipes uit de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.