Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_08690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118182. Driehoekstraat 163. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118182. Driehoekstraat 163. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_08690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118182. Driehoekstraat 163. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023118182

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sebastijan Mahmuti met als adres Driehoekstraat 163 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Driehoekstraat 163 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 92G7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/06/2022: proces-verbaal (11002_2022_16322_VPV) wegens het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          27/04/1987: vergunning (871#3163) voor het bouwen van een berging;

-          06/05/1985: vergunning (871#3164) voor het optrekken van een garage bij de woning;

-          22/10/1979: vergunning (803#5094) voor het oprichten van een afsluitingsmuur;

-          06/01/1975: vergunning (803#4346) voor voorgevelveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder deels plat dak en deels hellend dak, met twee dakkapellen;
  • bouwhoogte van 3 m voor het deel onder plat dak;
  • nokhoogte van 7,60 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel van zowel woning als aanbouw in bepleistering en rode pannen op het dak;
  • metalen kantelpoort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd:

-          het deel met garage en berging werd omgebouwd tot slaapkamers en keuken;

-          achterliggend werd aan de linkerzijde een uitbreiding van de berging voorzien;

-          bijkomend gecreëerde raamopening in voorgevel en in maatvoering gewijzigde raamopeningen in achtergevel.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, dus mits regularisatie van de gewijzigde binnenindeling (met slaapgedeelte ter hoogte van voordien aanwezige garage en het opheffen van laatstgenoemde) afgezien van:

-          bouwvolume:

  • te verwijderen uitbreiding (aan berging) links achteraan;

-          gevelafwerking:

  • in grijze beplating afgewerkte dakkapellen;
  • in grijs aluminium en wit P.V.C. uitgevoerd buitenschrijnwerk;
  • in donkerrode bepleistering uitgevoerde plint.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het (wederrechtelijk opgetrokken) volume, achteraan links op het perceel;

-          regulariseren van het omvormen van garage en bergruimte tot slaapkamers en keuken;

-          voorzien van extra en gewijzigde raamopeningen en het beperkt wijzigen van de gevels.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

24 oktober 2023

2 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 – Open ruimte: achtertuinen zijn inzake verhardingsgraad onderhevig aan een opgelegd maximum en het is aan de hand van de ingediende plannen niet eenduidig vast te stellen of de aanvraag hieraan voldoet.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Er worden geen fluviale overstromingen gemodelleerd nabij of op het perceel maar er is wel een middelgrote kans (huidig klimaat) op pluviale overstromingen, gemodelleerd op straat, waarbij Boerendijk lager gesitueerd is dan Driehoekstraat; overeenkomstig zijn de waterdieptes iets ernstiger aan de zijde van Boerendijk.

Het overstromingsveilige peil bedraagt 5,70 mTAW; dit is circa 45 cm boven het voetpadniveau, ter hoogte van de voordeur aan de Driehoekstraat (er zou conform snedes A en B een verschil van 18 cm zijn tussen voetpad en binnenpas maar dit blijkt echter niet uit de foto’s [geen trede aan voordeur] noch het grondplan [pas 0 in inkom en living]. Het overstromingsveilige peil ligt minimaal 45 cm hoger – de dorpelpeilen van de 2 deuren naar de tuin liggen onder het overstromingsveilig peil).

De aangevraagde werken hebben geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het regulariseren van reeds uitgevoerde wijzigingen en het voorzien van beperkte bijkomende aanpassingen aan een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te vergunnen volumetrie, waarbij gelijkvloers een gemiddelde diepte van ± 14 m wordt gehanteerd en een vrije tuinruimte van ongeveer 8 m resteert, is zonder meer aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt – op dit hoekperceel is de voorgestelde tuinruimte voldoende om de woonkwaliteit blijvend te garanderen.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren (nieuwe) materialisatie, grijs plaatmateriaal voor de dakkapellen, grijs en wit buitenschrijnwerk en een donkerrode plint, is zonder meer aanvaardbaar voor dit type van gebouw en bovendien reeds (grotendeels) aanwezig in het huidige straatbeeld; laatstgenoemde is ook eenduidig het geval voor vermelde plint, dewelke visueel correct aansluit bij het pleisterwerk van de rest van de gevel en de kleur van de dakpannen.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke bestaande parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Voor woonprojecten tot en met 5 wooneenheden is de berekende behoefte 1 plaats per unit. Aangezien de aanvraag hier het verbouwen van 1 eengezinswoning betreft, is de werkelijke behoefte hier dan ook 1 plaats.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De in het verleden vergunde inpandige garage (voor 1 wagen) werd intussen verwijderd en vervangen door het hoofdslaapgedeelte van de woning.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. 

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

   

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verhardingsgraad van de tuinzone achter de woning dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode.

2. Het plaatsen van een wegneembaar schot met een nuttige hoogte tot minimaal 5,70 mTAW, aan de voordeur in de Driehoekstraat en het plaatsen van inspecteerbare terugslagkleppen op de DWA- en RWA- afvoeren.

Bijkomend een ononderbroken afsluiting met waterkerende boord plaatsen langsheen de Boerendijk, vanaf de achterzijde van het volume aan de Driehoekstraat; betreffende boord moet een nuttige hoogte van minimaal 45 cm hebben – aanvullend dient de toegang achteraan, vanuit de Boerendijk, gesupprimeerd te worden of worden beveiligd met een helling of een waterkerende boord zodat overstromingswater vanuit de straat niet in de tuin, richting het huis, kan lopen.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 september 2023

Volledig en ontvankelijk

24 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

23 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 maart 2024

Verslag GOA

30 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verhardingsgraad van de tuinzone achter de woning dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode.

2. Het plaatsen van een wegneembaar schot met een nuttige hoogte tot minimaal 5,70 mTAW, aan de voordeur in de Driehoekstraat en het plaatsen van inspecteerbare terugslagkleppen op de DWA- en RWA- afvoeren.

Bijkomend een ononderbroken afsluiting met waterkerende boord plaatsen langsheen de Boerendijk, vanaf de achterzijde van het volume aan de Driehoekstraat; betreffende boord moet een nuttige hoogte van minimaal 45 cm hebben – aanvullend dient de toegang achteraan, vanuit de Boerendijk, gesupprimeerd te worden of worden beveiligd met een helling of een waterkerende boord zodat overstromingswater vanuit de straat niet in de tuin, richting het huis, kan lopen.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.