Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023118182 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Sebastijan Mahmuti met als adres Driehoekstraat 163 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Driehoekstraat 163 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 35 sectie F nr. 92G7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/06/2022: proces-verbaal (11002_2022_16322_VPV) wegens het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 27/04/1987: vergunning (871#3163) voor het bouwen van een berging;
- 06/05/1985: vergunning (871#3164) voor het optrekken van een garage bij de woning;
- 22/10/1979: vergunning (803#5094) voor het oprichten van een afsluitingsmuur;
- 06/01/1975: vergunning (803#4346) voor voorgevelveranderingen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd:
- het deel met garage en berging werd omgebouwd tot slaapkamers en keuken;
- achterliggend werd aan de linkerzijde een uitbreiding van de berging voorzien;
- bijkomend gecreëerde raamopening in voorgevel en in maatvoering gewijzigde raamopeningen in achtergevel.
Nieuwe toestand
- conform bestaande toestand, dus mits regularisatie van de gewijzigde binnenindeling (met slaapgedeelte ter hoogte van voordien aanwezige garage en het opheffen van laatstgenoemde) afgezien van:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het (wederrechtelijk opgetrokken) volume, achteraan links op het perceel;
- regulariseren van het omvormen van garage en bergruimte tot slaapkamers en keuken;
- voorzien van extra en gewijzigde raamopeningen en het beperkt wijzigen van de gevels.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 24 oktober 2023 | 2 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Er worden geen fluviale overstromingen gemodelleerd nabij of op het perceel maar er is wel een middelgrote kans (huidig klimaat) op pluviale overstromingen, gemodelleerd op straat, waarbij Boerendijk lager gesitueerd is dan Driehoekstraat; overeenkomstig zijn de waterdieptes iets ernstiger aan de zijde van Boerendijk.
Het overstromingsveilige peil bedraagt 5,70 mTAW; dit is circa 45 cm boven het voetpadniveau, ter hoogte van de voordeur aan de Driehoekstraat (er zou conform snedes A en B een verschil van 18 cm zijn tussen voetpad en binnenpas maar dit blijkt echter niet uit de foto’s [geen trede aan voordeur] noch het grondplan [pas 0 in inkom en living]. Het overstromingsveilige peil ligt minimaal 45 cm hoger – de dorpelpeilen van de 2 deuren naar de tuin liggen onder het overstromingsveilig peil).
De aangevraagde werken hebben geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter het regulariseren van reeds uitgevoerde wijzigingen en het voorzien van beperkte bijkomende aanpassingen aan een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De te vergunnen volumetrie, waarbij gelijkvloers een gemiddelde diepte van ± 14 m wordt gehanteerd en een vrije tuinruimte van ongeveer 8 m resteert, is zonder meer aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt – op dit hoekperceel is de voorgestelde tuinruimte voldoende om de woonkwaliteit blijvend te garanderen.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De te hanteren (nieuwe) materialisatie, grijs plaatmateriaal voor de dakkapellen, grijs en wit buitenschrijnwerk en een donkerrode plint, is zonder meer aanvaardbaar voor dit type van gebouw en bovendien reeds (grotendeels) aanwezig in het huidige straatbeeld; laatstgenoemde is ook eenduidig het geval voor vermelde plint, dewelke visueel correct aansluit bij het pleisterwerk van de rest van de gevel en de kleur van de dakpannen.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke bestaande parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Voor woonprojecten tot en met 5 wooneenheden is de berekende behoefte 1 plaats per unit. Aangezien de aanvraag hier het verbouwen van 1 eengezinswoning betreft, is de werkelijke behoefte hier dan ook 1 plaats.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
De in het verleden vergunde inpandige garage (voor 1 wagen) werd intussen verwijderd en vervangen door het hoofdslaapgedeelte van de woning.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verhardingsgraad van de tuinzone achter de woning dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode.
2. Het plaatsen van een wegneembaar schot met een nuttige hoogte tot minimaal 5,70 mTAW, aan de voordeur in de Driehoekstraat en het plaatsen van inspecteerbare terugslagkleppen op de DWA- en RWA- afvoeren.
Bijkomend een ononderbroken afsluiting met waterkerende boord plaatsen langsheen de Boerendijk, vanaf de achterzijde van het volume aan de Driehoekstraat; betreffende boord moet een nuttige hoogte van minimaal 45 cm hebben – aanvullend dient de toegang achteraan, vanuit de Boerendijk, gesupprimeerd te worden of worden beveiligd met een helling of een waterkerende boord zodat overstromingswater vanuit de straat niet in de tuin, richting het huis, kan lopen.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 24 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 23 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 22 maart 2024 |
Verslag GOA | 30 november 2023 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De verhardingsgraad van de tuinzone achter de woning dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode.
2. Het plaatsen van een wegneembaar schot met een nuttige hoogte tot minimaal 5,70 mTAW, aan de voordeur in de Driehoekstraat en het plaatsen van inspecteerbare terugslagkleppen op de DWA- en RWA- afvoeren.
Bijkomend een ononderbroken afsluiting met waterkerende boord plaatsen langsheen de Boerendijk, vanaf de achterzijde van het volume aan de Driehoekstraat; betreffende boord moet een nuttige hoogte van minimaal 45 cm hebben – aanvullend dient de toegang achteraan, vanuit de Boerendijk, gesupprimeerd te worden of worden beveiligd met een helling of een waterkerende boord zodat overstromingswater vanuit de straat niet in de tuin, richting het huis, kan lopen.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.