Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_08979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023119904. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023119904. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023119904. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023119904

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dirk Janssens met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen en NV TotalEnergies Refinery Antwerp met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV TotalEnergies Refinery Antwerp (0404586901) met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 14 sectie A nrs. 5C, 6E, 8F, 71D, 74C, afdeling 15 sectie B nrs. 250A2, 250R, 250Z, 250X, 250Y, 250/2_, afdeling 16 sectie D nrs. 94R, 94M, 94G, 94K, 94H, 94L, 105G, 117C, 117D, 117E, 117G, 131N6, 131R6, 131P6, 131M6, 131X6, 131C3, 131C6, 131L6, 131L4, 131H4, 131D6, 142D, 142C en 142E

waarvan:

 

-          20171012-0015

afdeling 16 sectie D nrs. 131X6, 105G, 142E, 94K, 117E, 131L4, 94H, afdeling 14 sectie A nrs. 5C, afdeling 15 sectie B nrs. 250Z, afdeling 16 sectie D nrs. 131R6, 94M, 131C6, 131D6, 131N6, 117C, 142C, afdeling 14 sectie A nrs. 71D, afdeling 16 sectie D nrs. 117D, afdeling 14 sectie A nrs. 6E, afdeling 15 sectie B nrs. 250/2_, afdeling 14 sectie A nrs. 74C, afdeling 16 sectie D nrs. 131M6, 94R, afdeling 14 sectie A nrs. 8F, afdeling 15 sectie B nrs. 250Y, afdeling 16 sectie D nrs. 142D, 131H4, 94L, afdeling 15 sectie B nrs. 250R, afdeling 16 sectie D nrs. 131P6, afdeling 15 sectie B nrs. 250A2, afdeling 16 sectie D nrs. 94G, 117G, afdeling 15 sectie B nrs. 250X, afdeling 16 sectie D nrs. 131C3 en 131L6 (Total Raffinaderij Antwerpen)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Bouw modulair gebouw met badzalen en heraanleg verharding voor parking;

Olieraffinaderij: verandering door wijziging en uitbreiding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     Op 19 oktober 2023 werd bij de provincie een vergunningsaanvraag ingediend voor een nieuwe overdekte fietsenstalling voor interne bedrijfsfietsen (OMV_2023118602). Op het moment van de opmaak van dit advies heeft de deputatie nog geen beslissing genomen over de vergunningsaanvraag;

-     3/11/2023: vergunning (OMV_2023093738) voor het bouwen van een modulair kantoorgebouw; 

-     26/08/1991: vergunning (HV/1991/B/18/77987/-91/212) voor kantoren, badzalen, magazijn, parkings, … . 

 

Bestaande toestand

-     inrichting: 

  • het terrein is ingericht met een parking voor personenwagens, een fietsenparking en tijdelijke bureelcontainers; 
  • de braakliggende zones op het terrein zijn aangelegd als groenzone. 

 

Nieuwe toestand

-     functie: 

  • modulair gebouw ingericht met omkleedvoorzieningen (douches, toiletten en omkleedruimten); 
  • industrie en bedrijvigheid;

-     bouwvolume: 

  • één bouwlaag met een plat dak; 
  • grondoppervlakte: 400,6 m²;
  • hoogte: 3,05 meter; 

-     gevelafwerking: 

  • sandwichpanelen in een donkergrijze kleur (RAL7012); 
  • donkergrijs schrijnwerk (RAL7012)

-     inrichting: 

  • de tijdelijke containers worden verwijderd; 
  • de bestaande parking voor personenwagens wordt uitgebreid; 
  • de bestaande fietsenstalling wordt geïntegreerd in een nieuwe overdekte fietsenstalling op een nabijgelegen terrein (zie OMV_2023118602)

 

Inhoud van de aanvraag 

-     bouwen van een modulair gebouw met omkleedvoorzieningen; 

-     heraanleggen en uitbreiden van een verharding voor het parkeren van voertuigen. 

 

Opgemerkt wordt dat de beschrijvende nota grotendeels overgenomen werd uit OMV_2023093738, wat tot verwarring leidt gezien deze niet op alle punten aangepast werd naar de huidige aanvraag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 10 februari 2023 werd via Ministerieel besluit een omgevingsvergunning verleend aan TotalEnergies Refinery Antwerp met betrekking tot een olieraffinaderij voor een termijn van twintig jaar. Nadien werden nog vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag omvat het bijplaatsen van airconditioninginstallaties.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.1°

koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent;

+1,78 ton CO2–equivalent

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

+15 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu

20 november 2023

28 november 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 november 2023

30 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing.

Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Hansadok en de Van Cauwelaertsluis; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Ordamdijkweg en de Scheldelaan; 

-     overdruk Leidingstraat parallel met de Scheldelaan en de Ordamdijkweg en ten oosten van de aanvraag. 

 

Op circa 360 meter ten westen van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met bestemming Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. De aanvrager vraagt een afwijking op de dimensionering van de hemelwateropvangput. Volgens de hemelwaterverordening dient een hemelwaterput met een inhoud van 40.060 liter geplaatst te worden. De aanvrager wenst een hemelwaterput te plaatsen met een inhoud van 10.000 liter en motiveert dat de gebruiksmogelijkheden niet in verhouding zijn tot het vastgelegde volume daar er volgens hem minimum 1.380 liter en maximum 2.070 liter hemelwater per dag hergebruikt kan worden voor het sanitair. Hierdoor zal een hemelwaterput van 10.000 liter maar na 4,5 tot 7 dagen heraangevuld moeten worden.

De inschatting van de herbruikmogelijkheden is te laag. In gelijkaardige projecten met kleedkamers (wc’s en douches) zijn hogere herbruikvolumes ingerekend, tot wel 65 liter per persoon per dag indien de douches ook aangesloten worden. Daarnaast is het onderhoud van het gebouw (poetswater) en de groenzone nog niet ingerekend. De afwijking op het kleinere volume van de hemelwaterput is onvoldoende gemotiveerd en kan aldus niet gunstig geadviseerd worden.

 

Volgens het formulier ‘hemelwater en oppervlaktewater’ in het Omgevingsloket wordt er een infiltratievoorziening aangelegd met een buffervolume van 14.364 liter en een infiltratieoppervlakte van 51,4 m² (voldoende groot volgens de hemelwaterverordening). Er wordt tevens gemotiveerd dat de infiltratievoorziening ondergronds voorzien moet worden aangezien een bovengrondse infiltratievoorziening een aanzienlijke oppervlakte op het terrein inneemt en deze ruimte niet aanwezig is. De infiltratievoorziening wordt aangelegd door middel van twee stroken infiltratiekratten onder het gebouw. Het plan is echter onvolledig gezien er geen aansluiting zichtbaar is op het hemelwatersysteem, noch is de totale lengte aangeduid. De opgegeven diepte in de hemelwaternota lijkt ook foutief: hier is 0,9 centimeter aangegeven, maar zelfs 0,9 meter lijkt onwaarschijnlijk gezien volgens de snede de fundering tot op 0,28 meter onder het maaiveld zit en de infiltratievoorziening 60 cm hoog is, waardoor deze tegen de funderingsvoet zou komen te zitten.

Er wordt geadviseerd om een infiltratiegracht of wadi aan te leggen in de omliggende groenzones om te voldoen aan de hemelwaterverordening.

 

De nieuwe buitenaanleg gebeurt in waterdoorlatende materialen. Ook de bestaande parking in asfalt wordt vernieuwd en vervangen door waterdoorlatende betondallen. Het is echter onduidelijk of dit inclusief fundering is, gezien de aanvrager wel aangeeft dat de bestaande riolering hier behouden blijft. Om de waterdoorlatende eigenschappen te garanderen, is ook een waterdoorlatende fundering nodig.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Het ontwerp vertoont geen manifeste strijdigheden met de regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een verminderde beweeglijkheid. De normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (vastgesteld bij Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 meermaals gewijzigd) dienen te worden nageleefd, conform artikel 11 van deze gewestelijke verordening. De aanvrager stelt zelf dat de toegangen en het sanitair aangepast worden zodat deze toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Ter hoogte van de toegang wordt een helling voorzien in waterdoorlatende betonstraatstenen en er wordt een aparte doucheruimte met toilet voor andersvaliden voorzien.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

In het noorden van een grootschalig industrieterrein gekenmerkt door petrochemische installaties wordt een modulair gebouw met kleedkamers geplaatst. Deze aanvraag kadert binnen de reorganisatie van de noordelijke zone van het bedrijfsterrein. Deze reorganisatie houdt een nieuw kantoorgebouw, een nieuwe overdekte fietsenstalling, een uitbreiding van een bestaande parking voor personenwagens en het verplaatsen en uitbreiden van omkleedvoorzieningen in. Voor het kantoorgebouw en de fietsenstalling zijn aparte omgevingsvergunningen aangevraagd (OMV_2023093738 en OMV_2023118602).

 

Het gebouw met omkleedruimten bestaat uit modulaire units met één bouwlaag in L-vorm. Het heeft een grondoppervlakte van circa 400,6 m² en een maximale hoogte van 3,05 meter. De badzalen worden ingericht met douches, toiletten en omkleedruimten. De vrije hoogte in deze ruimten bedraagt 2,56 meter. De ruimten zijn niet bestemd als verblijfsruimte.

 

Het warm water voor de douches wordt opgewekt door middel van decentrale elektrische boilers die in de units zelf vlakbij de douches opgesteld staan. Op het dak van het gebouw wordt een PV-installatie voorzien. Voor zover de PV-installatie niet meer dan 1 meter uitsteekt boven de dakrand, is dit vrijgesteld van vergunningsplicht.

 

Naast de omkleedvoorzieningen wordt tevens de omgevingsaanleg, bestaande uit groenzones en verhardingen voor parking, aangevraagd. Om de werken te kunnen uitvoeren, dienen de bestaande containers verwijderd te worden en de bestaande verhardingen opgebroken. De bestaande parking in asfalt wordt uitgebreid en heraangelegd in waterdoorlatende betondallen (+ 354 m² oppervlakte).

 

De aanvraag is functioneel inpasbaar binnen de reorganisatie van het bestaand industrieel bedrijf.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een L-vormig gebouw met één bouwlaag. Opgemerkt wordt dat zowel de huidige aanvraag als de voornoemde andere werken zich voornamelijk op maaiveldniveau bevinden. Door het grote horizontale ruimtebeslag blijft er voor toekomstige ontwikkelingen of uitbreidingen weinig beschikbare ruimte over, tenzij in de hoogte.

 

Gezien de aard van de constructie (modulaire units), de technische voorzieningen (decentrale elektrische boilers), de lage compactheid en het grote ruimtebeslag, wordt voor dit gebouw een vergunningstermijn van 8 jaar geadviseerd, zoals gebruikelijk voor dit type constructies in havengebied.

 

Visueel-vormelijke elementen

De architectuur en het materiaalgebruik sluiten aan bij de aanwezige context van (tijdelijke) constructies op een industrieterrein.

 

De gevels zijn voorzien in donkergrijze metalen sandwichpanelen, de daken met zwarte EPDM. Om het hitte-eilandeffect buiten en extra opwarming binnen tegen te gaan tijdens warme periodes, wordt geadviseerd het dak in een lichte kleur uit te voeren. Hierdoor zal de koelvraag in de zomer afnemen, waardoor ook het energieverbruik daalt. Als alternatief voor een lichte dakkleur, kan ook geopteerd woden voor een groendak.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook het college hecht belang aan dit advies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er werd advies gevraagd aan de mobiliteitsdienst van de stad.

 

Met voorliggende aanvraag wordt er geen parkeerbehoefte gecreëerd aangezien de parkeerbehoefte voor het personeel dat de faciliteiten in het gebouw gebruiken, vervat zit in andere reeds bestaande functies en gebouwen op de site. 

De bestaande parking voor dienstvoertuigen op het betreffende terrein wordt wel uitgebreid van 10 naar 26 parkeerplaatsen voor wagens en er komen twee parkeerplaatsen voor minibussen bij. Op andere locaties op de site (die deel uitmaken van andere vergunningsaanvragen) verdwijnen er parkeerplaatsen voor dienstvoertuigen. Het is onduidelijk hoeveel parkeerplaatsen er in totaal verdwijnen.

Er mogen netto geen parkeerplaatsen voor dienstvoertuigen verloren gaan zodat er zeker geen parkeerplaatsen worden afgenomen van de reeds aanwezige personeel- of bezoekersparkings. Alle personenwagens en dienstvoertuigen moeten op eigen terrein geparkeerd worden. Dit wordt opgenomen als voorwaarde.

 

Rond de parking is een voetpad voorzien zodat voetgangers niet over de parking moeten wandelen en niet in conflict komen met manoeuvrerende auto’s en minibussen op de parking. Er zijn zebrapadmarkeringen voorzien richting de parking en badplaats van op de aanliggende straat.

 

De fietsparkeerplaatsen die verdwijnen in dit project worden alle ondergebracht in een nieuwe interne fietsenstalling op een nieuwe locatie. De nieuwe interne fietsenstalling maakt het voorwerp uit van een andere vergunningsaanvraag (OMV_2023118602) en ligt op wandelafstand van voorliggend project.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

TotalEnergies Refinery Antwerp nv (TERA) exploiteert een raffinaderij welke ruwe aardolie tot afgewerkte producten verwerkt.

 

In functie van een nieuw gebouw voor douches/sanitair wenst men met onderhavige aanvraag een vergunning te bekomen voor het uitbreiden van de airconditioningsinstallatie. Het nieuwe gebouw wordt voorzien van een warmtepomp splitsysteem. Er worden 5 airco-units geïnstalleerd (1 van 5 kW, 4 van 2,5 kW) waardoor de totale geïnstalleerde drijfkracht toeneemt tot 142.448,07 kW. Het gebruikte koelmiddel betreft R32 met een totaal van 2,64 kg. Dit is een toegelaten koelmiddel.

 

Het CO2-equivalent bedraagt in totaal 1,782 ton waardoor het totale CO2-equivalent toeneemt tot 3.650,345 ton.

 

Gelet op de aard van de voorliggende beperkte verandering wordt er geen bijkomend risico voor de mens of het milieu verwacht, bovendien wordt er geoordeeld dat de hinder niet significant vergroot ten opzichte van de vergunde situatie.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De vergunningstermijn voor het modulaire gebouw dient beperkt te worden tot 8 jaar.

2. Het dak dient uitgevoerd te worden met een lichte of reflecterende dakbedekking, oftewel als groendak ingericht te worden.

3. Er dient een hemelwaterput met een inhoud van 40.060 liter geplaatst te worden om te voldoen aan de hemelwaterverordening.

4. Er dient een infiltratiegracht of wadi aangelegd te worden conform de hemelwaterverordening.

5. Er mogen netto geen parkeerplaatsen verloren gaan op de hele bedrijfssite. Parkeren dient steeds op eigen terrein afgehandeld te worden.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

16 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

16 december 2023

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De vergunningstermijn voor het modulaire gebouw dient beperkt te worden tot 8 jaar.

2. Het dak dient uitgevoerd te worden met een lichte of reflecterende dakbedekking, oftewel als groendak ingericht te worden.

3. Er dient een hemelwaterput met een inhoud van 40.060 liter geplaatst te worden om te voldoen aan de hemelwaterverordening.

4. Er dient een infiltratiegracht of wadi aangelegd te worden conform de hemelwaterverordening.

5. Er mogen netto geen parkeerplaatsen verloren gaan op de hele bedrijfssite. Parkeren dient steeds op eigen terrein afgehandeld te worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.