Context:
Eigenlijk wou ik een vraag stellen over de pop-up containerparken. Op zich vind ik die een goed idee. Alleen, ik kom het vaak pas te laat te weten. Op zoek op de website van de stad Antwerpen zie ik dat het eigenlijk gaat over “Recyclagepunten”. Ik zie verder dat ik 2 afspraken miste. Op 8/9 op het Luitenant Naeyaertplein en op 22/9 op het Terloplein. Ik heb geluk. Ik kan (bij het schrijven van de motie) komende vrijdag 20/10 terecht in de Marinisstraat (tgo nr. 14). Dat zou ik beter doen als ik van wat rommel af wil. Verder in oktober en november kan ik het vergeten. De Recycagepunten komen niet meer naar Borgerhout, ook niet naar Borgerhout extra-muros. In de periode september t/m november zijn die er extra-muros niet geweest. Data vanaf december vind ik (nog) niet.
Ik heb daar toch wat vragen over. Hoeveel mensen wisten van de Recyclagepunten of vonden de info er rond? En vonden deze info vooral tijdig? Hoeveel mensen maakten gebruik van deze dienstverlening? Kan de communicatie niet heel wat beter?
Maar dus, de context bij deze motie wijzigde toen ik op www.antwerpen.be vond: Vanaf oktober moet je terug een afspraak maken voor je bezoek aan het recyclagepark. Behalve op woensdag, dan heb je geen afspraak nodig.
Waarom is het maken van een afspraak opnieuw nodig? Mijn laatste bezoeken aan het containerpark waren vrij eenzame ervaringen. Veel klanten, veel volk was er niet. Ik begrijp dan ook niet dat er opnieuw een afspraak nodig is.
Dat er moet betaald worden, begrijp ik (al langer) nog minder. Misschien moet de stad de mensen die spullen naar het containerpark brengen wel betalen. Heel wat binnengebrachte materialen brengen tegenwoordig best wat op.
Motie:
Het district Borgerhout vraagt de stad Antwerpen:
I.v.m. Recyclagepunten vraagt het district Borgerhout een veel betere communicatie. Zo onder meer het plaatsen van Breugelbakken met aankondiging ervan minstens 2 weken op voorhand.