Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00716 - Jeugd. Inspraak - Invulling jeugdraad. Intrekking en nieuwe versie - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen; Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00716 - Jeugd. Inspraak - Invulling jeugdraad. Intrekking en nieuwe versie - Goedkeuring 2023_GR_00716 - Jeugd. Inspraak - Invulling jeugdraad. Intrekking en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 december 2021 (jaarnummer 741) keurde de gemeenteraad de opheffing van het werkkader van de adviesraden voor cultuur, sport, jeugd en senioren goed en nam de gemeenteraad kennis van de nieuwe krachtlijnen voor het organiseren van inspraak voor de domeinen cultuur, sport en jeugd.

Op 30 mei 2022 (jaarnummer 319) keurde de gemeenteraad de uitgewerkte krachtlijnen voor het organiseren van inspraak voor het domein jeugd goed. Daarbij werd bepaald dat de stad een inspraaktraject met jongeren zal organiseren om de concrete werking van de jeugdraad vorm te geven. Doel was om een concrete flow te bepalen om jeugdinspraak te garanderen voor stedelijke besluitvorming waarbij adviezen van de jeugdraad nodig zijn. Verdere concretisering van deze werkwijze diende te gepasten tijde ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

Op 24 april 2023 (jaarnummer 201) keurde de gemeenteraad de concretisering van het adviesorgaan jeugdraad binnen de vernieuwde krachtlijnen zoals bepaald in december 2021 en mei 2022 goed en kreeg de stedelijke jeugddienst de opdracht om een objectief mechanisme te ontwikkelen dat garandeert dat bij de samenstelling van de jeugdraad rekening wordt gehouden met de brede diversiteit die de doelgroep jongeren in de stad kenmerkt.
Dit besluit wordt vervangen door onderhavig besluit aangezien:

  • enkel de gemeenteraad een jeugdraad kan oprichten of een al bestaande jeugdraad kan erkennen (artikel 5 § 1 decreet lokaal jeugdbeleid);
  • enkel de gemeenteraad een lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang en activiteiten kan organiseren met adviesbevoegdheid (artikel 8 decreet buitenschoolse opvang);
  • de gemeenteraad de nadere voorwaarden voor de werking van de jeugdraad dient te bepalen, in elk geval (artikel 5 §4 van het decreet lokaal jeugdbeleid):
    1.  de maatregelen waarmee het recht op informatie van de jeugdraad ten aanzien van het college van burgemeester en schepenen wordt gewaarborgd;
    2. de wijze waarop de jeugdraad wordt ondersteund;
    3. de wijze waarop het college van burgemeester en schepenen een gemotiveerd standpunt over de uitgebrachte adviezen inneemt;
    4.  maatregelen met betrekking tot de openbaarheid van de adviezen en de werkzaamheden van de jeugdraad.

Juridische grond

  • Artikel 5 § 1 en §4 van het Decreet houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid van 6 juli 2012 (hierna ‘decreet lokaal jeugdbeleid’)
  • Artikel 304 decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, over inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan de organen van het lokaal bestuur
  • Artikel 8 en 9, 1° decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 1 januari 2021, (hierna ‘decreet buitenschoolse opvang’)
  • Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013 (hierna ‘GAS-wet')

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

Argumentatie

Het oprichten van een aparte adviesgroep ‘jeugdraad’ naast het bestaande adviesorgaan jeugdsectoroverleg is niet verenigbaar met het ‘Decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van het lokaal jeugdbeleid en het provinciaal jeugdbeleid’ indien er een objectief mechanisme toegepast wordt voor de samenstelling.
Het decreet bepaalt namelijk in artikel 5 wie lid kan zijn van de jeugdraad:
“§2. De volgende personen zijn lid van de gemeentelijke jeugdraad: 
1° de afgevaardigde van de geïnteresseerde plaatselijke jeugdwerkinitiatieven die een actieve werking of rekrutering kunnen aantonen ten aanzien van kinderen en jongeren uit de gemeente; 
2° geïnteresseerde kinderen en jongeren uit de gemeente, gecoöpteerd door de jeugdraad.”

Deze decretale voorwaarden hebben binnen de Antwerpse context een grote impact op de invulling van de jeugdraad, aangezien Antwerpen een ruim netwerk van vrijwillige en professionele jeugdwerkinitiatieven kent. Hun afgevaardigden (leden volgens het decreet van de jeugdraad) zijn jeugdwerkers, vrijwilligers, coördinatoren, directeurs van professioneel jeugdwerk, stadswerkers van koepels voor het vrijwillig jeugdwerk enzoverder. Dit zijn meestal volwassenen. Het is deze groep die momenteel vertegenwoordigd is in het jeugdsectoroverleg. Het is noch realistisch noch wenselijk om individuele jongeren samen met deze afgevaardigden van plaatselijke jeugdwerkinitiatieven onder te brengen in een enkel adviesorgaan ‘jeugdraad’.
Er wordt dus geopteerd voor een scenario waarin de jeugdraad wordt opgesplitst in enerzijds een sectoroverleg voor het jeugdwerk en anderzijds een op te richten adviesraad voor individuele jongeren.

Om te komen tot een evenwichtig geheel van jeugdinspraak worden ook volgende bestaande adviesorganen ondergebracht in de jeugdraad:

  • het Antwerps Studentenoverleg;
  • het nieuwe decretaal verplichte adviesorgaan ‘Lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang en activiteiten’. 

De term “jeugdraad” wordt dus gehanteerd als koepelterm voor de verschillende jeugdadviesraden.

Vernieuwde werking 

1. Invulling jeugdraad

Om de invulling van de jeugdraad zoals opgelegd door het decreet lokaal jeugdbeleid te realiseren, wordt de Antwerpse jeugdraad samengesteld uit vier adviesorganen:

  • Adviesraad Antwerpse jongeren: het adviesorgaan van individuele, geëngageerde Antwerpse jongeren;
  • Adviesraad Antwerpse studenten: het adviesorgaan van studenten in het hoger onderwijs in Antwerpen;
  • Adviesraad Antwerpse jeugdsector: het adviesorgaan van het vrijwillig en professioneel jeugdwerk en jeugdwerkinitiatieven in Antwerpen;
  • Adviesraad kind aan zet: dit is de invulling van het decretaal verplichte ‘Lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang en activiteiten’

Samen vormen deze vier afzonderlijke adviesraden “de stedelijke jeugdraad” ook wel “de jeugdraad” of “jeugdraad stad Antwerpen”. De afzonderlijke adviesorganen geven onafhankelijk van elkaar adviezen binnen de Antwerpse jeugdraad.

  • Adviesvragen relevant voor kinderen en jongeren worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse jongeren.
  • Adviesvragen relevant voor studenten, studentenverenigingen en studentenleven worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse studenten.
  • Adviesvragen relevant voor het jeugdwerk en zijn doelgroepen worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse jeugdsector.
  • Adviesvragen relevant voor de vrije tijd van kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar (voor- en naschools en tijdens vakanties) worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad kind aan zet (= lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang en activiteiten).

Deze vier adviesorganen werken aanvullend bij de bestaande inspraak- en participatiemogelijkheden die de stad Antwerpen organiseert voor kinderen en jongeren.

2. Opdracht adviesorgaan

De vier adviesorganen hebben de opdracht om kwalitatieve adviezen af te leveren.
Deze opdracht is tweeledig:

  • spontaan advies geven (bottom-up) op eigen initiatief (over de leefwereld van kinderen en jongeren in de stad);
  • advies geven op vraag van de stad (top-down).

De vier adviesorganen jeugd worden opgericht om betrokkenheid en inspraak van kinderen, jongeren, studenten, afgevaardigden en vertegenwoordigers van plaatselijke jeugdwerkinitiatieven te verzekeren bij de beleidsvoorbereiding, bij de uitwerking van de gemeentelijke dienstverlening en bij de evaluatie van beleid.

3. Advies en inspraak

De stad Antwerpen interpreteert de opdracht uit het decreet lokaal jeugdbeleid wanneer en waarover er een adviesplicht geldt als volgt: 

3.1 Adviesplicht

  • De stad is decretaal verplicht om advies te vragen over jeugdbeleid. Dit gaat over beleid dat rechtstreeks onder de bevoegdheid van de schepen voor jeugd valt, inclusief ondersteuningsproducten (bijvoorbeeld reglementen). Voor specifieke ondersteuningen (bijvoorbeeld afsprakennota’s) van organisaties geldt geen adviesplicht.
  • Adviesfases: het college vraagt om advies:
    1. bij ontwikkeling van nieuw jeugdbeleid;
    2. bij aanpassing of evaluatie van eerder beslist jeugdbeleid;
    3. indien de gemeenteraad in reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om administratieve sancties ten aanzien van minderjarigen op te leggen moet er verplicht om advies gevraagd worden. Dit gaat onder andere over wijzigingen van de politiecodex. 

3.2 Inspraakmogelijkheden
Bij ontwikkeling of wijziging van algemeen beleid, dat niet onder de bevoegdheid van de schepen voor jeugd valt, geldt geen adviesplicht voor de jeugdraad.

Bij beleid dat niet onder de bevoegdheid van de schepen voor jeugd valt maar wel een impact heeft op het leven van kinderen en jongeren in de stad, is het aanbevolen, maar niet verplicht, dat het college advies vraagt. Ter voorbereiding van een collegevraag tot advies zal TV/JEU de bedrijfseenheden van de stad regelmatig bevragen over eventueel beleid dat wordt voorbereid dat impact kan hebben op kinderen en jongeren en waarvoor inspraak gewenst is.

4. Voorwaarden, leden en samenstellingen 

4.1 Voorwaarden

  • De vertegenwoordigers in de adviesorganen behartigen de belangen van de sector en de doelgroepen en niet de belangen van de eigen persoon en/of organisatie.
  • Maximum twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Dit is een decretaal verplichte voorwaarde.
  • Volgende personen kunnen geen lid zijn van een van de adviesorganen:
    1. politieke mandatarissen van de stad Antwerpen of de districten;
    2. de echtgenoot, echtgenote of wettelijk samenwonende van een politiek mandataris van de stad Antwerpen. 

4.2 Adviessessies
Adviessessies zijn participatieve sessies die medewerkers van de stad faciliteren. In deze sessies kunnen de leden rechtstreeks advies geven bij top-down adviesvragen. Het staat de adviesorganen vrij of ze gebruik willen maken van deze adviessessies voor bottom-up adviezen. 

Bij dringende adviesvragen die niet kunnen wachten tot een adviessessie, bekijkt TV/JEU voor wie de adviesvraag relevant is en bezorgt deze adviesvraag aan een of meerdere adviesorganen jeugd. Indien nodig kan er een extra adviessessie georganiseerd worden. 

Voor de vier adviesorganen worden er jaarlijks minstens drie adviessessies georganiseerd. In totaal zullen er dus minstens 12 adviessessies zijn. De adviesorganen kunnen steeds om extra sessies vragen.

4.3 Adviesraad Antwerpse jongeren

Leden en samenstelling
Leden van dit adviesorgaan zijn tieners en jongeren die in Antwerpen wonen, van 12 tot en met 26 jaar. Zij worden via loting geselecteerd.

Het adviesorgaan bestaat in het eerste jaar uit een groep van 25 personen, in het tweede jaar komen er nog eens 25 extra leden bij. Hierdoor bestaat vanaf jaargang twee het adviesorgaan uit een groep van 50 personen, dit om een brede diversiteit na te streven. 

Werkwijze adviesorgaan
TV/JEU brengt de groep minstens drie keer per jaar samen voor adviessessies. In deze sessies kunnen de aanwezige leden de stad adviseren over jeugdbeleidsthema’s in ontwikkeling of aanpassing en/of eventueel over andere beleid dat impact heeft op het leven van kinderen en jongeren, dit kan zowel bottom-up als top-down. De groep kan vragen om extra sessies. 

Werkwijze selectie leden

  • De groep Antwerps jongerenoverleg zal bestaan uit 50 effectieve leden.
  • De 50 plaatsen worden via loting ingevuld.
  • Alle jongeren van 12 tot en met 24 jaar die wettelijk verblijven in de stad Antwerpen kunnen zich kandidaat stellen.
  • Lidmaatschap is voor maximaal twee jaar. Aangezien het lidmaatschap maximaal twee jaar is en er een maximumleeftijd van 26 jaar is, kunnen jongeren tot en met 24 jaar zich kandidaat stellen. Hierdoor kunnen deze personen ook effectief twee jaar deelnemen.
    1. Jongeren die zich na deze twee jaar nog willen engageren en die de leeftijd van 27 jaar nog niet bereikt hebben kunnen zich blijven inzetten in andere participatiemogelijkheden zoals Take Over.
  • Opstart en continuïteit ledenselectie:
    1. Om een goede opstart van het adviesorgaan te garanderen worden er in het eerste jaar 25 plaatsen voorzien.
    2. In het tweede jaar komen er 25 plaatsen bij.
    3. Zo is er een jaarlijkse instroom zijn van 25 nieuwe leden. Hierdoor geven we enerzijds ook jaarlijks de kans aan nieuwe jongeren om lid te worden van de adviesraad en is er anderzijds continuïteit verzekerd.

Werkwijze loting

  • Jongeren kunnen zich kandidaat stellen voor de adviesraad Antwerpse jongeren. Hiervoor worden ze via twee kanalen uitgenodigd op een informatiemoment:
    1. Een communicatiecampagne met focus op sociale media zal jongeren informeren, activeren en uitnodigen.
    2. TV/JEU selecteert uit elk district een evenredig aantal jongeren via loting op rijksregisternummer waarbij rekening wordt gehouden met de variabelen geslacht, leeftijd en woonplaats. Voor district Antwerpen wordt rekening gehouden met de spreiding over de verschillende postcodes.
  • Op het infomoment krijgen de jongeren gedetailleerde informatie over doel en werking van het adviesorgaan en het verwachte engagement.
  • Na het infomoment kunnen jongeren zich kandidaat stellen om effectief lid te worden. Aanwezigheid op het infomoment is geen verplichting om zich kandidaat te stellen.
  • Uit de groep geïnteresseerde jongeren worden de effectieve leden geloot.
  • De selectieloting gebeurt door TV/JEU.
  • De selectieloting, voor 25 plaatsen + eventuele vrijgekomen plaatsen, wordt jaarlijks zo georganiseerd dat:
    1. er voldaan wordt aan de decretale geslachtsvoorwaarde: maximum twee derde van de leden mag van hetzelfde geslacht zijn;
    2. er gestreefd wordt naar een evenwicht tussen drie leeftijdscategorieën:
      • categorie 1: 12 tot en met 16 jaar
      • categorie 2: 17 tot en met 21 jaar
      • categorie 3: 22 tot en met 26 jaar
    3. er gestreefd wordt naar een evenwichtige spreiding tussen inwoners uit de verschillende districten.
  • De criteria ‘leeftijd’ en ‘woonplaats’ worden vooropgesteld om een brede diversiteit na te streven.
  • Indien er minder dan de ‘helft + 1’ zich kandidaat stelt, zal er een nieuwe procedure opgestart worden om de adviesraad terug aan te vullen tot 50 leden.
    1. In het eerste jaar geldt ‘tot 25 leden’.
  • Indien door ontslag het aantal leden daalt tot minder dan de helft + 1, zal er een nieuwe procedure opgestart worden om de adviesraad terug aan te vullen tot 50 leden.
    1. In het eerste jaar geldt ‘tot 25 leden’.
  • Jongeren die zich kandidaat stellen maar niet geselecteerd worden, staan twee jaar op de reservelijst. Indien iemand als lid stopt, wordt deze plaats aangeboden aan personen op de reservelijst waarbij opnieuw gestreefd wordt naar de evenwichtige samenstelling van de adviesgroep. Dit betekent dat de plaats eerst aangeboden wordt aan personen met hetzelfde geslacht als het stoppende lid. Daarna wordt gekeken naar leeftijd en als laatste naar de postcode. Indien er geen personen op de reservelijst staan binnen die criteria, zal de plaats gaan naar een ander lid op de reservelijst. Indien er geen leden op de reservelijst staan, wordt de vrijgekomen plaats pas ingevuld bij de jaarlijkse selectie.
  • Jongeren die zich kandidaat stellen maar niet geloot worden of die stoppen na twee jaar, kunnen toetreden tot inspraakprojecten voor jongeren van de stad Antwerpen.  

4.4 Adviesraad Antwerpse jeugdsector

Leden
Leden van dit adviesorgaan zijn afgevaardigden en vertegenwoordigers van het vrijwillig en professioneel erkend jeugdwerk in de stad en afgevaardigden van plaatselijke erkende jeugdwerkinitiatieven die een actieve werking of rekrutering ten aanzien van kinderen en jongeren kunnen aantonen in Antwerpen. Voorbeelden zijn: vrijwilligers in jeugdwerk, werkingen maatschappelijk kwetsbare jongeren, jeugdcentra, stadswerkers van het vrijwillig jeugdwerk, koepelorganisaties van jeugdverenigingen, speelplein- en vakantiewerkingen, enzoverder.

De ledengroep is niet-limitatief omwille van de aard, de grootte en talrijke personenwissels binnen de werkingen.

  • Afgevaardigden en vertegenwoordigers van plaatselijke jeugdwerkinitiatieven kunnen hieraan deelnemen indien ze de stad wensen te adviseren over stedelijke beleidsmaterie.
  • Door de decentralisatie hebben adviesorganen op stedelijk niveau geen adviesbevoegdheid richting districtsraden. Indien afgevaardigden en vertegenwoordigers van plaatselijke jeugdwerkinitiatieven over districtsmaterie willen adviseren, kunnen ze hiervoor terecht bij de districten. 

Werkwijze adviesorgaan

  • TV/JEU brengt de groep minstens 3 keer per jaar samen voor adviessessies. In deze sessies kunnen de leden de stad adviseren over jeugdbeleidsthema’s in ontwikkeling of aanpassing en/of eventueel over andere beleid dat impact heeft op het leven van kinderen en jongeren, dit kan zowel bottom-up als top-down. De groep kan vragen om extra sessies.
  • Aanvullend op de 3 adviessessies bepaalt het adviesorgaan zelf op welke werkwijze het zijn opdracht verder concreet invult. Reden hiervoor is dat de leden geregeld wisselen. 

    4.5 Adviesraad Antwerpse studenten

    Leden en samenstelling
    Leden van dit adviesorgaan zijn studenten en/of vertegenwoordigers van studentenclubs en/of studentenverenigingen, die in Antwerpen studeren. De ledengroep is niet-limitatief omwille van de wisselende aard van de studentenvertegenwoordigers binnen de clubs. 

    Werkwijze adviesorgaan

    • TV/JEU brengt de groep minstens 3 keer per jaar samen voor adviessessies. In deze sessies kunnen de leden de stad adviseren over jeugdbeleidsthema’s in ontwikkeling of aanpassing en/of eventueel over andere beleid dat impact heeft op het leven van kinderen en jongeren, dit kan zowel bottom-up als top-down. De groep kan vragen om extra sessies.
    • Aanvullend op de 3 adviessessies bepaalt het adviesorgaan zelf op welke werkwijze het zijn opdracht verder concreet invult. Reden hiervoor is dat de groep studenten kan afwisselen naargelang de onderwerpen en de mogelijkheid tot aanwezig zijn in combinatie met nood aan flexibele methodes.

      4.6 Adviesraad kind aan zet

      Leden en samenstelling
      Leden van dit adviesorgaan zijn vertegenwoordigers en afgevaardigden van plaatselijke jeugdwerkinitiatieven en organisaties die een invulling creëren voor de vrijetijd van kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar in Antwerpen. De ledengroep is niet-limitatief omwille van de wisselende aard van de aanbieders en personenwissels binnen de werkingen.

      Werkwijze

      • TV/JEU brengt de groep minstens 3 keer per jaar samen voor adviessessies. In deze sessies kunnen de leden de stad adviseren over jeugdbeleidsthema’s in ontwikkeling of aanpassing en/of eventueel over andere beleid dat impact heeft op het leven van kinderen en jongeren, dit kan zowel bottom-up als top-down. De groep kan vragen om extra sessies.
      • Aanvullend op de 3 adviessessies bepaalt het adviesorgaan zelf op welke werkwijze het zijn opdracht verder concreet invult. Reden hiervoor is dat de leden geregeld wisselen. 

      5. Ondersteuning

      De stad zorgt voor methodologische en instrumentele ondersteuning van de vier adviesorganen. De vier adviesorganen van de jeugdraad worden niet enkel door TV/JEU ondersteund, maar ook door andere stedelijke diensten indien nodig, bijvoorbeeld bij adviesvragen vanuit andere diensten of bij vragen van de adviesorganen. Dit staat beschreven in deel ‘recht op informatie’.

      5.1 Methodologische ondersteuning

      De adviesraden kunnen methodologische ondersteuning krijgen vanuit de administratie inzake:

      • procesondersteuning
      • participatieve methodieken

      De administratie kan (al dan niet gezamenlijke) vormings- of ondersteuningsmomenten op maat voorzien voor de vier adviesorganen.  

      5.2 Instrumenten

      De vier adviesorganen kunnen gebruik maken van het digitale participatieplatform van de stad Antwerpen, OOR, voor de bekendmaking van hun werkzaamheden, publicaties, verslagen etc. TV/JEU faciliteert het gebruik. De adviesraden zijn dit niet verplicht en kunnen zelf kiezen via welke toepassing ze hun werkzaamheden en publicaties openbaar wensen te maken.

      Op de stedelijke website krijgen de vier adviesorganen ook een plaats volgens de op dat moment geldende communicatieregels voor de openbaarheid van de werkzaamheden en de openbaarheid van de adviezen.

      5.3 Recht op Informatie

      Om het decretaal bepaalde recht op informatie te waarborgen zal TV/JEU een faciliterende tussenrol invullen.

      • Alle diensten die advies vragen aan de adviesorganen zijn zelf verantwoordelijk voor het laagdrempelig en overzichtelijk maken van de informatie.
      • Adviesvragen, die niet vanuit TV/JEU komen, worden bij TV/JEU voorgelegd in functie van toegankelijkheid van de informatie en de adviesvraag om te waarborgen dat de informatie laagdrempelig is.
      • De stedelijke dienst TV/JEU vraagt proactief elk kwartaal aan de bedrijfseenheden van de stad of er beleid wordt voorbereid dat impact kan hebben op kinderen en jongeren en waarvoor inspraak dus gewenst is.

      6. Kwaliteitstoets advies

      De adviesraden toetsen de kwaliteit van hun advies af aan de hand van een checklist. De checklist wordt voor schriftelijke adviezen vertaald in een sjabloon. De raad kan zonder verplichting gebruik maken van dit sjabloon.

      Checklist:

      • een duidelijke omschrijving van het onderwerp, probleem, aanbevelingen of vragen
      • vermelding van het orgaan of de dienst aan wie het advies gericht is
      • argumentatie voor het advies
      • overzichtelijk en duidelijk document
      • extra relevante informatie en documentatie indien nodig

      7. Stedelijke procedure adviezen 

      7.1 Flow bij top-down adviezen

      • De dienst die de adviesvraag stelt, bekijkt samen met TV/JEU op welke manier de adviesvraag gesteld kan worden en aan welke van de vier adviesorganen. Ook wordt gekeken naar hoe de adviesvraag omgezet kan worden in een adviessessie. Dit is vooral om te voorkomen dat kinderen en jongeren en personen die zich op vrijwillige basis inzetten, non-stop besluitteksten zouden moeten nalezen. Dit overstijgt de decretale opdracht van de jeugdraad.
        • Adviesvragen relevant voor het jeugdwerk en zijn doelgroepen worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse jeugdsector.
        • Adviesvragen relevant voor studenten, studentenverenigingen en studentenleven worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse studenten.
        • Adviesvragen relevant voor kinderen en jongeren worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad Antwerpse jongeren.
        • Adviesvragen relevant voor de opvang en de vrijetijd van kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar (voor- en naschools en tijdens vakanties) worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad kind aan zet.
      • De dienst die de adviesvraag stelt, is verantwoordelijk voor het toevoegen van volgende elementen in de besluitvorming:
        • advies en het adviesproces;
        • gemotiveerd antwoord van het college op het advies.
      • De stedelijke jeugddienst zorgt voor terugkoppeling naar de betrokken adviesorganen na besluitvorming.

      7.2 Flow bij bottom-up adviezen:

      • De jeugdadviesorganen bezorgen hun spontaan advies op eigen initiatief aan TV/JEU.
      • TV/JEU gaat na wat het onderwerp van het advies is en onder wiens bevoegdheid dit valt.
      • Mogelijkheid 1: het onderwerp is een stedelijke bevoegdheid:
        • TV/JEU bezorgt het advies aan de verantwoordelijke dienst.
        • De inhoudelijk verantwoordelijke dienst bereidt een antwoord voor en zorgt voor de besluitvorming van de goedkeuring van het antwoord op het college of de gemeenteraad, dit is afhankelijk van de bevoegdheid. TV/JEU zorgt voor terugkoppeling naar het adviesorgaan.
      • Mogelijkheid 2: het onderwerp is een districtsbevoegdheid:
        • TV/JEU informeert het adviesorgaan over de juiste bevoegdheidsverdeling en verwijst naar het betrokken district.
        • TV/JEU brengt de doorverwijzing ter kennisgeving op het college of gemeenteraad.
      • Mogelijkheid 3: het onderwerp valt onder bevoegdheid van een andere overheid:
        • TV/JEU informeert het adviesorgaan over de juiste bevoegdheidsverdeling en verwijst naar de betrokken instantie.
        • TV/JEU brengt de doorverwijzing ter kennisgeving op het college of de gemeenteraad.

      7.3 Verdere bepalingen

      • Adviesorganen krijgen 6 weken adviestermijn bij gevraagde adviezen.
        • Uitzonderingsregel: adviesvragen die aan de openbare orde raken, kunnen mits motivatie via een versnelde adviestermijn worden gevraagd. Dit om prangende veiligheidsproblematieken, bijvoorbeeld in kader van een wijziging politiereglement, snel te kunnen aanpakken. 
      • Bij alle adviezen (top-down en bottom-up) van een van de adviesorganen geeft de stad binnen de zes weken een stand van zaken of een goedgekeurd gemotiveerd antwoord op het advies door college of gemeenteraad, afhankelijk van de bevoegdheid.
      • Ontvangen adviezen mogen niet ingekort, samengevat of herschreven worden.
      • Adviezen zonder classificatie ‘akkoord, akkoord met opmerkingen, niet akkoord’ mogen niet door de stedelijke administratie geclassificeerd worden onder ‘akkoord, akkoord met opmerkingen, niet akkoord’. Deze adviezen dienen als verplichte bijlage toegevoegd te worden of via het luik inspraak.

      Inspraak

      Dit besluit kwam participatief tot stand na een langdurig traject met diverse sessies (2021-2023):

      • sessies met jongeren vanuit verschillende take overs (inspraaksessies met Antwerpse jongeren);
      • sessies met de bestaande adviesraad Antwerpse studenten;
      • sessies met de bestaande adviesraad Antwerpse jeugdsector.

      In 2021 startte Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd (TV/JEU) een uitgebreid traject dat tot begin september 2023 liep. Zo hebben Antwerpse jongeren hierover hun ideeën, input en meningen kunnen geven via verschillende Take Overs. De leden van de bestaande adviesorganen, het Antwerpse Studentenoverleg en het Antwerpse jeugdsectoroverleg, namen deel aan diverse adviessessies.

      In deze laatste fase werd het voorstel voor de vernieuwde invulling finaal overlopen via participatieve sessies met jongeren van take over en de leden van het Antwerps jeugdsectoroverleg en het Antwerps studentenoverleg.

      Beleidsdoelstellingen

      7 - Bruisende stad
      2BRS04 - Jeugd

      Besluit

      De gemeenteraad beslist:

      Artikel 1

      De gemeenteraad trekt volgend gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 in: 2023_GR_00201 - Jeugd. Inspraak - Organisatie adviesorganen jeugd. Concretisering krachtlijnen - Goedkeuring. 

      Artikel 2

      De gemeenteraad keurt goed dat de jeugdraad bestaat uit volgende vier adviesorganen:

      • Adviesraad Antwerpse jongeren;
      • Adviesraad Antwerpse jeugdsector;
      • Adviesraad Antwerpse studenten;
      • Adviesraad kind aan zet.

      Artikel 3

      De gemeenteraad keurt het objectief mechanisme goed dat garandeert dat bij de samenstelling en invulling van de 'Adviesraad Antwerpse jongeren' rekening wordt gehouden met de brede diversiteit die de doelgroep jongeren in de stad kenmerkt.

      Artikel 4

      Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.