Vzw VIVEL is het Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn (VIVEL) dat sinds 1 mei 2019 erkend en gefinancierd wordt door de Vlaamse overheid als partnerorganisatie voor de eerste lijn. Op Vlaams niveau is VIVEL het centrale aanspreekpunt en het platform voor de dialoog van de eerstelijnsactoren met de overheid en met elkaar. VIVEL verenigt de gezondheids- en welzijnsactoren van de eerste lijn, de vertegenwoordigers van Personen met een Zorg- en Ondersteuningsnood, mantelzorgers, de Personen met een Zorg- en Ondersteuningsnood, de lokale besturen en de expertisecentra.
Samen met alle actoren van de eerste lijn wil VIVEL de gezondheid en het welzijn van elke burger in Vlaanderen en Brussel verbeteren. VIVEL werkt proactief en speelt adequaat in op de ontwikkelingen in zorg en welzijn. VIVEL versterkt de zorgraden en de zorgaanbieders zodat zij efficiënt en doelgericht de noden van kwetsbare mensen en hun omgeving kunnen lenigen. Voorts verleent VIVEL de Vlaamse en Brusselse overheid strategisch advies voor een optimaal eerstelijnsbeleid.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot het oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Statuten Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn (VIVEL)
Artikel 11 bepaalt dat de algemene vergadering bestaat uit 37 leden uit 8 verschillende clusters van leden.
De 37 leden van de algemene vergadering zijn als volgt verdeeld:
De onafhankelijke bestuurders en 1 medewerker van het departement Zorg worden toegevoegd aan de algemene vergadering als waarnemend lid.
De leden van de algemene vergadering worden benoemd voor een termijn van vier (4) jaar en kunnen één keer herbenoemd worden.
Artikel 16 bepaalt onder andere dat de vzw wordt bestuurd door een bestuursorgaan dat wordt aangeduid en verkozen door de algemene
vergadering. Het bestuursorgaan bestaat uit 22 leden en 1 adviserend lid uit de Brusselse eerstelijnszorg.
De 22 bestuursmandaten worden als volgt verdeeld:
Het bestuursorgaan kiest haar voorzitter onder één van de 2 onafhankelijke bestuurders. De voorzitter van het bestuursorgaan is tevens de voorzitter van de algemene vergadering.
Gezien het belang van VIVEL in de uitwerking van het Vlaams beleid rond geïntegreerde zorg en eerstelijnszones de komende jaren en de zeer beperkte voeling met de grootstedelijke context rond zorg en welzijn in vergelijking met de doorsnee Vlaamse regio, is het belangrijk dat deze context via de vertegenwoordiging binnen de bestuursorganen wordt binnengebracht.
Vanuit de Antwerpse eerstelijnszones en het interprovinciaal overleg van de Vlaamse eerstelijnszones wordt voorgesteld om toe te treden tot VIVEL en een kandidatuur in te dienen voor een mandaat van 2 jaar als:
De gemeenteraad keurt de toetreding van stad Antwerpen tot vzw VIVEL goed.
De gemeenteraad keurt goed om voor de legislatuur 2019-2024 Katrien Monten af te vaardigen namens stad Antwerpen in de algemene vergadering van VIVEL, met 33 stemmen, er zijn 8 onthoudingen en 2 raadsleden brachten geen stem uit.
De gemeenteraad keurt goed om voor de legislatuur 2019-2024 Katrien Monten af te vaardigen namens stad Antwerpen als plaatsvervangend lid in de raad van bestuur van VIVEL, met 33 stemmen, er zijn 8 onthoudingen en 2 raadsleden brachten geen stem uit.
De gemeenteraad beslist dat afgevaardigden bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moeten nemen en waar nodig dienen te overleggen met het college.