Waar het mobiliteitsplan (Antwerpen Actief & Bereikbaar 2020/2025/2030) vooral het generiek mobiliteitskader uitwerkt, zal het voetgangersprogramma verdere invulling geven aan het voetgangersbeleid met de nadruk op vnl. concrete korte en lange termijnacties voor de verschillende beleidsdomeinen.
Een integraal voetgangersprogramma moet dus het stappen ondersteunen en stimuleren. Stappen is nu eenmaal voor velen de meest evidente en efficiënte manier om zich te verplaatsen. En dit voor alle motieven, zowel werk, school als vrije tijd. Het verder ‘vervoetgangeren’ van de stad is nodig om de modal shift een tandje hoger te schakelen. Maar vooral: meer voetgangers dragen bij aan een aangename, actieve, bruisende, bereikbare en klimaatvriendelijke stad.
Het voetgangersprogramma biedt een overzicht van de strategische lijnen die nodig zijn om van Antwerpen een stad te maken van en voor de voetganger.
Voor de uitrol van een consequent voetgangersbeleid wordt een voetgangersprogramma opgemaakt op stadsniveau, deze zal de basis vormen voor de verdere uitwerking/opmaak van de voetgangersplannen op districtsniveau. Gelet op de complexiteit van deze opdracht (dienst- en stadsniveau overschrijdend) is het aangewezen om een studiebureau aan te stellen die de nodige ervaring en expertise heeft met de opmaak van voetgangersbeleidsplannen.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000,00 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Het college keurt bestek GAC_2023_02823 voor 'Begeleiding opmaak voetgangersprogramma' goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Begeleiding opmaak voetgangersprogramma |
|
budgetplaats: 5153500000 |
volgt later |