Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. Daarin staat volgende resolutie met betrekking tot communicatieplanning: "Resolutie 572: De stad blijft inzetten op een stadsbrede marketing- en communicatieplanning waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden. Op die manier kunnen de communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen beter gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden."
Met betrekking tot de districten vormt resolutie 573 "de stad blijft de districten ondersteunen bij hun communicatie" een aanvullend uitgangspunt, evenals de passages over marketing en communicatie in de bestuursakkoorden van elk district.
Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed met onder andere als doelstelling om stadsbreed een meer relevante en onderscheidende marketing en communicatie te bekomen die de realisatie van het meerjarenplan 2019-2024 maximaal ondersteunt. Het beheren en opvolgen van een stadsbrede marketing- en communicatieplanning vormt hierbij een ankerpunt.
De strategische marketing- en communicatieplanning voor het jaar 2024 kwam tot stand via onderstaande stappen:
De strategische planning is opgebouwd aan de hand van 19 sleutelthema’s en verhaallijnen. Deze vormen de basis om accenten te leggen in communicatie naar een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld bestemmingspromotie belevers) en/of prioriteiten te bepalen waar dit nodig is (bijvoorbeeld affichageplanning op straat, content op overkoepelende kanalen, persplanning, …). Het biedt tevens een opportuniteit om via verschillende communicatie-initiatieven eenzelfde verhaallijn te vertellen en zo de positionering van de stad Antwerpen op deze sleutelthema’s te versterken.
Volgende sleutelthema's werden voor 2024 gedefinieerd:
Belevers | Locals | Medewerkers | Talent | Corporate |
cultuur * | klimaat | digitaal samenwerken | studentenstad | innovation powerhouse |
feest * | proper & minder afval | veiligheid op en naar het werk | samen voor jong talent* | economische motor |
culinair | gelijke kansen * | employer branding | knelpunten op de arbeidsmarkt | |
mode & shopping | gezonde geest in een gezond lichaam * | |||
(digitale) stedelijke dienstverlening | ||||
stadsvernieuwing | ||||
mobiliteit |
Volgende sleutelthema's werden toegevoegd en zijn nieuw ten opzichte van de strategische planning van 202":
innovation powerhouse en economische motor voor de doelgroep corporate: deze thema's zijn de vertalingen van de verhaallijnen die in 2023 gehanteerd werden (met name 'innovatieclusters' en 'stuwmoteren') naar de gangbare termen die gebruikt worden binnen de economische sector. Met corporate wordt verwezen naar wie we willen aanspreken vanuit een zakelijke insteek over het aanbod dat we aan (potentiële) investeerders, organisatoren, ondernemers en/of andere zakelijke partners te bieden hebben.
Het college keurt de strategische marketing- en communicatieplanning voor 2024 goed.