Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09378 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2024 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09378 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2024 - Goedkeuring 2023_CBS_09378 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. Daarin staat volgende resolutie met betrekking tot communicatieplanning: "Resolutie 572: De stad blijft inzetten op een stadsbrede marketing- en communicatieplanning waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden. Op die manier kunnen de communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen beter gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden."

Met betrekking tot de districten vormt resolutie 573 "de stad blijft de districten ondersteunen bij hun communicatie" een aanvullend uitgangspunt, evenals de passages over marketing en communicatie in de bestuursakkoorden van elk district.

Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed met onder andere als doelstelling om stadsbreed een meer relevante en onderscheidende marketing en communicatie te bekomen die de realisatie van het meerjarenplan 2019-2024 maximaal ondersteunt. Het beheren en opvolgen van een stadsbrede marketing- en communicatieplanning vormt hierbij een ankerpunt.

Argumentatie

De strategische marketing- en communicatieplanning voor het jaar 2024 kwam tot stand via onderstaande stappen:

  1. Vanuit de inhoudelijke prioriteiten per beleidsdomein werd een vertaalslag gemaakt naar de noodzakelijke communicatie-acties, in overleg met de betrokken inhoudelijke afdelingen en marketing managers.  
  2. De belangrijkste communicatie-acties werden samengebracht in één strategische planning.
  3. Afstemmingsronde bij elke inhoudelijke directeur en bevoegd kabinet om te verzekeren dat de planning juist en volledig is.

De strategische planning is opgebouwd aan de hand van 19 sleutelthema’s en verhaallijnen. Deze vormen de basis om accenten te leggen in communicatie naar een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld bestemmingspromotie belevers) en/of prioriteiten te bepalen waar dit nodig is (bijvoorbeeld affichageplanning op straat, content op overkoepelende kanalen, persplanning, …). Het biedt tevens een opportuniteit om via verschillende communicatie-initiatieven eenzelfde verhaallijn te vertellen en zo de positionering van de stad Antwerpen op deze sleutelthema’s te versterken.

Volgende sleutelthema's werden voor 2024 gedefinieerd:

BeleversLocalsMedewerkersTalentCorporate
cultuur *klimaatdigitaal samenwerkenstudentenstadinnovation powerhouse
feest *proper & minder afvalveiligheid op en naar het werksamen voor jong talent*economische motor
culinairgelijke kansen *employer brandingknelpunten op de arbeidsmarkt
mode & shoppinggezonde geest in een gezond lichaam *


(digitale) stedelijke dienstverlening
stadsvernieuwing
mobiliteit


Volgende sleutelthema's werden toegevoegd en zijn nieuw ten opzichte van de strategische planning van 202":

  • *: het asterisksymbool werd toegevoegd aan 5 thema's die een verhoogde relevantie hebben voor de doelgroep kinderen en jongeren, omdat ze nauw samenhangen met de noden van die doelgroep om zich goed te voelen in Antwerpen, zich verbonden te voelen met elkaar en met hun stad. De selectie werd gemaakt op basis van inzichten over de doelgroep en in lijn met speerpunten van de beleidsdoelstelling jeugd.
  • gezonde geest in een gezond lichaam voor de doelgroep locals: het onderzoek dat in 2023 werd gevoerd naar campagnes op het thema '(mentaal) welzijn’ wees uit dat er een duidelijke link is tussen gezond bewegen en mentaal welbevinden. Aangezien verschillende aspecten bijdragen tot het welbevinden van locals, wordt het thema hernoemd en wordt het belang van fysieke aspecten (zoals bijvoorbeeld sporten en bewegen) geëxpliciteerd. Op die manier bundelt het ook de communicatieve vragen vanuit de beleidsdoelstelling gezondheid.
  • digitaal samenwerken en veiligheid op en naar het werk voor de doelgroep medewerkers: deze doelgroep wordt sinds 2023 ook meegenomen in de planningscyclus en de daarbij horende besluitvorming. Met medewerkers wordt verwezen naar wie we aanspreken omdat de stad Antwerpen zijn/haar (potentiële) werkgever is.
  • samen voor jong talent voor de doelgroep talent: deze verhaallijn vloeit voort uit de strategische onderbouw voor de campagne die in september 2023 gevoerd werd om professionals te bedanken die met jongeren werken (zoals leerkrachten, kindbegeleiders, jeugdwerkers...). Via dit sleutelthema willen we het belang tonen om te investeren in de talenten van Antwerpse kinderen en jongeren en de professionals die daar elke dag aan werken positief waarderen. Met talent wordt verwezen naar wie we willen aanspreken over het aanbod dat we in de stad te bieden hebben aan onze kinderen en jongeren, aan (potentiële) studenten en/of werkkrachten.
  • innovation powerhouse en economische motor voor de doelgroep corporate: deze thema's zijn de vertalingen van de verhaallijnen die in 2023 gehanteerd werden (met name 'innovatieclusters' en 'stuwmoteren') naar de gangbare termen die gebruikt worden binnen de economische sector. Met corporate wordt verwezen naar wie we willen aanspreken vanuit een zakelijke insteek over het aanbod dat we aan (potentiële) investeerders, organisatoren, ondernemers en/of andere zakelijke partners te bieden hebben.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060105 - De stad zet in op toekomstgerichte contentstrategie en een stadsbreed markting- en communicatieplan waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de strategische marketing- en communicatieplanning voor 2024 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.