Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023099798 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Dorine Mortelmans met als adres Lange Elzenstraat 24 te 2018 Antwerpen en de heer Kris De Witte met als adres lange Elzenstraat 24 te 2018 antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Elzenstraat 24 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1955B6 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/04/1934: toelating (18#261) voor binnenveranderingen;
- 24/03/1862: toelating (1862#136) voor het slopen van de bestaande woning en het oprichten van een nieuwe;
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- er gebeurden werken aan de gelijkvloerse aanbouw, maar deze zijn niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop van de aanbouw en het oprichten van een nieuwe.
- de totale bouwdiepte op het gelijkvloers, inclusief veranda, is 19,86 m.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande aanbouwen;
- uitbreiden van het volume door de oprichting van een nieuwe gelijkvloerse aanbouw;
- wijzigen van de scheimuren;
- voorgevelwijziging;
- isoleren van de achtergevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Afdeling Regio Centraal/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 12 september 2023 | 12 oktober 2023 | Geen advies |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfs-, horeca- of handels ruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Slaapkamer nummer 4 onder het dak voldoet hier niet aan.
Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Deze openingen moeten aan elk van de volgende eisen voldoen:
Het raam bij slaapkamer 4 voldoet niet aan bovenstaande.
Zowel enkelvoudige als ontkoppelde scheidingsmuren zijn toegelaten onder volgende voorwaarden:
Ten aanzien van de linker aanpalende (nr. 26) is er geen opstand van 0,30 m voorzien.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. De nieuwe uitbreiding kan onder water komen te staan bij hevige neerslag.
Het betreft echter een herbouw van een bestaande aanbouw achteraan de woning waardoor het risico op schade niet toeneemt ten opzichte van de vandaag bestaande toestand.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Deze zijde van de Lange Elzenstraat wordt gekenmerkt met panden bestaande uit 2 à 3 bouwlagen onder een plat of hellend dak. Het betreffende pand bestaat uit 2 bouwlagen en een zadeldak en past zich hiermee in binnen de straat.
De plannen tonen dat de gelijkvloerse achterbouw wordt gesloopt. In de plaats komt een nieuwe, perceelsbrede achterbouw tot een diepte van 18,36 meter. Er blijft een voldoende diepe tuin over (diepte meer dan 10 meter). Deze uitbreiding verhoogt de scheimuren tot 3,35 meter. Deze verhoging is aanvaardbaar aangezien ze geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers veroorzaakt. De grote beglazing in de achtergevel vergroot de relatie tussen de gelijkvloerse verblijfsruimtes en de tuin, met een positieve impact op de woonkwaliteit tot gevolg. Deze gelijkvloerse uitbreiding is aanvaardbaar.
De plannen tonen dat de achtergevel geïsoleerd wordt. Deze beperkte uitbreiding past zich in tussen de bestaande scheimuren en is vervolgens aanvaardbaar.
De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel in een genuanceerde oranje gevelsteen, een blauwe hardstenen plint en buitenschrijnwerk in antraciet aluminium blijft behouden. Deze gevelafwerking is aanvaardbaar.
De voorgestelde materialisatie voor de achtergevel in aluminium, antraciet gevelbeplating en wit pleisterwerk is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plannen tonen dat er onder het dak twee slaapkamers worden ingericht. De vrije hoogte van slaapkamer 4 voldoet niet aan de eisen van artikel 21 van de bouwcode. Bijkomend heeft het dakraam van deze slaapkamer geen oppervlakte van minimaal 1 m², waardoor de aanvraag ook afwijkt van artikel 24 van de bouwcode. Aangezien de vrije hoogte en licht en lucht de basisvereisten zijn van een verblijfsruimte, worden hier geen afwijkingen op toegestaan. In voorwaarden wordt opgelegd dat deze ruimte niet voorzien mag worden als verblijfsruimte.
Omdat er onvoldoende dakopstand voorzien wordt ter hoogte van het nieuwe dak (bouwcode artikel 34) worden er voorwaarden opgelegd betreffende de brandweerstand.
Het perceel is gelegen in overstromingsgevoelig gebied en houdt daar onvoldoende rekening mee. De pluviale overstromingskaarten tonen bij hevige neerslag water in de straat. De gelijkvloerse uitbreiding sluit nu aan op het niveau van de bestaande gelijkvloerse ruimtes. Het onderwerp van de aanvraag zal echter onderhevig zijn aan een groot overstromingsrisico met risico op aanzienlijke schade. Om dit risico uit te sluiten dient het vloerpeil van de uitbreiding te worden verhoogd tot boven het maximum van de volgende peilen: de T100 (bui met terugkeerperiode van 100 jaar) in het huidige klimaat + 30 cm of de T100 voor het toekomstige klimaat in 2100. (meer info: https://www.waterinfo.be/watertoets) Omwille van deze reden wordt er vanuit onze dienst geadviseerd om de uitbouw te voorzien op een waterveilig peil, namelijk 58 cm ten opzichte van het voetpadniveau. Intern kan dit hoogteverschil opgevangen worden met één trede. Aangezien het echter om het vervangen van een bestaande achterbouw gaat, zal deze aanbeveling niet omgezet worden naar een expliciete voorwaarde. Er zal namelijk geen bijkomende verhoging ontstaan van het overstromingsrisico omdat er vandaag op deze locatie al een constructie aanwezig is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 12 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 11 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 9 februari 2024 |
Verslag GOA | 24 november 2023 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.