Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09440 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - Selectieleidraad en procedure DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09440 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - Selectieleidraad en procedure DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Goedkeuring 2023_CBS_09440 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - Selectieleidraad en procedure DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad Antwerpen en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt stad Antwerpen weer verbonden tot één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Port of Antwerp Bruges (voorheen het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht), de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad Antwerpen en een ring voor de stad Antwerpen” tussen het Vlaams Gewest, stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, stad Antwerpen en Port of Antwerp Bruges een bedrag van 1,250 miljard euro.

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en een aantal reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.

De 18 geselecteerde projecten werden nadien geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldebrug. Over de Scheldebrug nam de Vlaamse Regering een beslissing om de voorkeursvariant brug verder uit te werken.

Scheldebrug

In het kader van het Toekomstverbond werd in juni 2018 een ‘vaste oeververbinding’ als een van de 18 leefbaarheidsprojecten geselecteerd om zowel de (verkeers)leefbaarheid als de modal shift in de Antwerpse regio te verbeteren. Door het verbeteren van de Scheldekruisende verbindingen en het sluiten van de Antwerpse ringstructuur voor fietsers- en voetgangers, draagt ze bij aan het realiseren van de vooropgestelde modal shift in de Antwerpse Regio. Ze brengt linker- en rechteroever dichter bij elkaar.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 787) de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en de Vlaamse Waterweg nv goed.

Op 7 december 2020 namen stad Antwerpen en Vlaanderen kennis van het eindrapport van de studieopdracht en variantenstudie Scheldeverbinding en spraken af de brug als voorkeursvariant verder uit te werken. In 2021 vroegen stad Antwerpen en Vlaanderen de opmaak van een aantal aanvullende studies, van de projectdefinitie, van de verdere nautische aspecten, van de budgettaire inpassing en van de gunningsprocedure voor de aanduiding van het ontwerpteam verder uit te werken.

Op basis deze aanvullende studies werd overgegaan tot een doorstart van het project,  door beslissingen van de Vlaamse Regering van 23 december 2022. Het college besliste in zitting van 10 maart 2023 (jaarnummer 1483) om voor de Scheldebrug, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, de voorkeursvariant (brug) volgens modaliteiten beslist door de Vlaamse regering op 23 december 2022 verder uit te werken..

De gemeenteraad keurde in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' met De Vlaamse Waterweg nv goed en vertrouwde de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht toe aan het college.

Door de grote samenhang met de realisatie van de Scheldebrug wordt de herinrichting van de Scheldekaaien ter hoogte van het project mee opgenomen in de opdracht. Het college keurde op 17 november 2023 (jaarnummer 8150) de projectdefinitie heraanleg Scheldekaaien goed. Hierin zijn de specifieke ambities en richtlijnen voor het openbaar domein van de kaaien binnen het projectgebied vastgelegd.

Juridische grond

De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Het Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017.

De overheidsopdracht betreft een opdracht van werken in de zin van artikel 2, 18° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016. 

In toepassing van artikel 38, §1, 1°, a), b) en c) van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 48 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

Overeenkomstig artikel 6.2. van de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' moeten de opdrachtdocumenten worden goedgekeurd door stad Antwerpen.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen is op basis van artikel 56, §3, 6° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor de opdrachten waarvoor de gemeenteraad dat nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.

De gemeenteraad besliste in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) om de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht nominatief toe te vertrouwen aan het college.

Argumentatie

Op basis van grondig onderzoek besliste de Vlaamse Regering op 23 december 2022 om de gunningsprocedure uit te werken volgens de aanbestedingsvorm DBM en De Vlaamse Waterweg nv te gelasten met het voeren van de selectiefase, de onderhandelingsfase en de gunningsfase. Het college besliste in zitting van 10 maart 2023 (jaarnummer 1483) om voor de Scheldebrug, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, de voorkeursvariant (brug) volgens modaliteiten beslist door de Vlaamse regering op 23 december 2022 verder uit te werken.

Op basis van deze beslissing werkte stad Antwerpen samen met De Vlaamse Waterweg nv de 'selectieleidraad' in de bijlage uit. Gezien De Vlaamse Waterweg nv volgens de modaliteiten vastgelegd in de “realisatieovereenkomst fiets- en voetgangersbrug over de Schelde” optreedt als aanbestedende overheid, zal De Vlaamse Waterweg nv na goedkeuring de mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking opstarten. De motivering voor de keuze voor deze procedure, is integraal opgenomen in de Bijlage 5 bij de 'selectieleidraad'.

De kandidaat dient aan te tonen dat hij betrouwbaar is voor het uitvoeren van de Opdracht. Hiertoe zijn uitsluitingsgronden opgenomen in artikel 2.2. van de 'selectieleidraad'.

Wat de kwalitatieve selectiecriteria betreft, moet de kandidaat overeenkomstig artikel 2.3. van de 'selectieleidraad' aantonen (samengevat):

  • te beschikken over voldoende economische- en financiële draagkracht voor het uitvoeren van de Opdracht waarvoor hij een aanvraag tot deelneming indient en om de gevraagde engagementen aan te gaan zonder een financieel risico voor de Aanbestedende Overheid met zich mee te brengen, in de zin van artikel 67 van het KB Plaatsing van 18 april 2017.
  • te beschikken over een passende technische en beroepsbekwaamheid voor het uitvoeren van de Opdracht, in de zin van de artikelen 68 en 70 van het KB Plaatsing 18 april 2017.

Er worden – voor zover er voldoende kandidaten zijn wiens aanvraag tot deelneming voldoet aan de elementen opgenomen in de artikels 2.2 en 2.3 van de 'selectieleidraad' – in beginsel, behoudens een geval van ex aequo, 4 kandidaten geselecteerd en toegelaten tot de gunningfase.  

Voor meer details inzake de kwalitatieve selectiecriteria, verwijzen we naar de 'selectieleidraad'.

In de selectieleidraad wordt toegelicht dat de Opdracht uiteen valt in verschillende projectonderdelen:

  • Deel Configuratie: Projectonderdeel Brug;
  • Deel Buiten-Configuratie:
    • Projectonderdeel Aanlanding Rechteroever;
    • Projectonderdeel Noodwachtplaats;
    • Projectonderdeel Stabilisatie Kaaimuur;
    • Projectonderdeel Openbaar Domein (incl. ontwerp en bouw van een casco polyvalente zaal bij wijze van optie);
    • Projectonderdeel Verhoging Waterkering.

In de selectieleidraad is opgenomen dat de Opdrachtgevers bij de realisatie van de Opdracht bijzonder belang hechten aan de volgende gezamenlijke projectdoelstellingen:

  • het komen tot een haalbaar project, m.a.w. het project is technisch, ruimtelijk, functioneel en financieel realistisch;
  • het komen tot een maatschappelijk draagvlak voor het project;
  • het bestendigen van de scheepvaartfunctie.
  • de Scheldebrug maakt het kruisen van de Schelde aantrekkelijk voor actieve weggebruikers en brengt zo linker- en rechteroever dichter bij elkaar;
  • de Scheldebrug is een elegant baken in het landschap en creëert ook een bijzondere stedelijke plek t.h.v. de Scheldekaaien.
  • het mogelijk maken van een brede waaier aan activiteiten en de integratie van een (casco) polyvalente zaal maakt van de Scheldekaaien een aantrekkelijke en levendige publieke ruimte.

Deze doelstellingen dienen te worden gerealiseerd onder volgende randvoorwaarden:

  • de Scheldebrug garandeert een veilige en permanente zeevaart en binnenvaart op de Schelde;
  • de Scheldebrug is een duurzaam en onderhoudsvriendelijk civieltechnisch kunstwerk;
  • de Scheldebrug heeft een minimale life-cycle cost;
  • de herinrichting van de Scheldekaaien bestendigt de beveiliging van de burger en de bescherming van de stad Antwerpen tegen overstromingen vanuit de Schelde;
  • de heraanleg van de Scheldekaaien resulteert in een publieke ruimte van hoge kwaliteit, inclusief de integratie van de waterkering en de inrichting ervan.

De stad wenst hier bij de definitieve publicatie van het bestek volgende randvoorwaarde aan toe te voegen:

  • de stabilisatie van de kaaimuur en de verhoging van de waterkering ter hoogte van  de zuidelijke gronden gebeurt met oog op een inrichting van de Scheldekaaien als zone voor stedelijke activiteiten.

Algemene financiële opmerkingen

Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017).

In het meerjarenplan 2020-2025 van stad Antwerpen werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 46 miljoen euro. 

Dit krediet wordt - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in 2LMS010102 - Over de Ring. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer).

De aanleg publiek domein Scheldekaaien worden als aanvullend projectonderdeel en conform de afspraken van de 'Principeovereenkomst Scheldekaaien' gefinancierd vanuit stedelijke budgetten en dus niet vanuit Leefbaarheidsbudget, in tegenstelling tot de Scheldebrug. De benodigde budgetten voor de aanleg publiek domein zullen wanneer nodig vanuit de cluster voorzien worden op de doelstelling 2LMS010102M03215.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de “Selectieleidraad DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde”, inclusief alle bijlagen, goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven door De Vlaamse Waterweg nv.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.